
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
På trycksidan är det en Heidelberg offsetpress som gäller. För drygt två år sedan bytte Kartongbolaget i Helsingborg till en ny arkpress, XL106-7L, med såväl större format som sju färger att trycka med. De använder även heidelbergs prepress-lösning för att färdigställa jobben inför tryck. Nu väljer de även att gå över till tillverkarens affärssystem Prinect business manager.
– Vi växer kraftigt, och kände att vi inte kunde hålla ihop det på ett bra och visuellt sätt med vårt gamla system. Att utveckla det gamla skulle dessutom bli väldigt kostsamt, vårt önskemål om bättre planeringsverktyg och sammankoppling med prepress och konstruktion var också svårt att lösa. Vår nischade produktion kräver många steg i orderberedningen, vilket även var svårt i det gamla systemet, säger Joakim Johansson, vd på Kartongbolaget.
Varför landade ni i just Heidelbergs lösning?
– För att Business manager kan tillgodose de krav vi har med en total integrationslösning, eftersom vi redan jobbar i Heidelbergs system på prepress-sidan blev valet ännu enklare. Vi gillar hela lösningen och får dessutom ett bättre planeringsverktyg, vilket är viktigt för att klara av att hålla leveranstiderna. Nu kan sälj och orderberedning se allt i systemet från ritning till upplägg och färger, vilket underlättar i kommunikationen med kund.
Vad innefattar Business manager och har systemet på något sätt skräddarsytts för era orderflöden?
– Vi utnyttjar hela systemet från början, från offert till färdig produkt med alla steg inblandade. Vi har skräddarsytt en del och kommer efterhand att utveckla det vi kan, för enkelhet utan störmoment. Vi har hela tiden önskat ordning i vår bas, för att få fungerande rutiner och ordning och reda. Tråkiga saker måste fungera, det är en nödvändighet för fortsatt växande och enkelhet genom hela processen.
Vilka möjligheter kommer det nya systemet ge er och era kunder?
– Enklare och tydligare kommunikation, samt det viktigaste av allt, vi skall hålla leveranstiderna, understryker han och fortsätter:
– Detta gör planeringen viktig, som vi tycker Business manager hjälper oss med.

Joakim Johansson säger att företagets verksamhetsfokus i fjol och även i år har handlat mycket om inre effektivitet för att få maximal output med så få störningar som möjligt.
– Framöver kommer vi jobba mycket med hållbarhetsfrågor, som är en mycket viktig del för fortsatt utveckling. Vår maskinpark är bra uppdaterad, som gör att vi kan fokusera på att utveckla verksamheten för fortsatt tillväxt. Produktmässigt handlar det mycket om att ersätta plast med fiberbaserat, här ser vi en stor möjlighet med existerande och nya kunder.
Kartongbolaget ökade omsättningen rejält mellan år 2020 och 2021. Och i årets bokslut som stängde i april blev det rekord när de passerade 100 miljonersgränsen.
Vad ligger bakom ökningen?
– Vi blir bättre och effektivare hela tiden, samt breddar vår portfölj med nya produkter löpande. Med fortsatt fokus på sälj, känner vi att vi har mycket kvar att ge för fortsatt tillväxt. Bokslutet 2022 visade 103 miljoner kronor i omsättning, med tillfredställande resultat. Detta är vi mycket glada för, vi firade rejält eftersom vi passerade 100 miljoner för första gången. Nu kör vi mot 200!