Försäljningsrekord för Kartongbolaget – nu byts affärssystemet

PUBLICERAD: 14 juni 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Joakim Johansson, vd på Kartongbolaget. Foto: Privat

Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.

På trycksidan är det en Heidelberg offsetpress som gäller. För drygt två år sedan bytte Kartongbolaget i Helsingborg till en ny arkpress, XL106-7L, med såväl större format som sju färger att trycka med. De använder även heidelbergs prepress-lösning för att färdigställa jobben inför tryck. Nu väljer de även att gå över till tillverkarens affärssystem Prinect business manager.

– Vi växer kraftigt, och kände att vi inte kunde hålla ihop det på ett bra och visuellt sätt med vårt gamla system. Att utveckla det gamla skulle dessutom bli väldigt kostsamt, vårt önskemål om bättre planeringsverktyg och sammankoppling med prepress och konstruktion var också svårt att lösa. Vår nischade produktion kräver många steg i orderberedningen, vilket även var svårt i det gamla systemet, säger Joakim Johansson, vd på Kartongbolaget.

Varför landade ni i just Heidelbergs lösning?

– För att Business manager kan tillgodose de krav vi har med en total integrationslösning, eftersom vi redan jobbar i Heidelbergs system på prepress-sidan blev valet ännu enklare. Vi gillar hela lösningen och får dessutom ett bättre planeringsverktyg, vilket är viktigt för att klara av att hålla leveranstiderna. Nu kan sälj och orderberedning se allt i systemet från ritning till upplägg och färger, vilket underlättar i kommunikationen med kund.

Vad innefattar Business manager och har systemet på något sätt skräddarsytts för era orderflöden?

– Vi utnyttjar hela systemet från början, från offert till färdig produkt med alla steg inblandade. Vi har skräddarsytt en del och kommer efterhand att utveckla det vi kan, för enkelhet utan störmoment. Vi har hela tiden önskat ordning i vår bas, för att få fungerande rutiner och ordning och reda. Tråkiga saker måste fungera, det är en nödvändighet för fortsatt växande och enkelhet genom hela processen.

Vilka möjligheter kommer det nya systemet ge er och era kunder?

– Enklare och tydligare kommunikation, samt det viktigaste av allt, vi skall hålla leveranstiderna, understryker han och fortsätter:

– Detta gör planeringen viktig, som vi tycker Business manager hjälper oss med.

Kartongbolaget har arbetat mycket med att effektivisera verksamheten senaste åren – vilket gett effekt, enligt Joakim Johansson.

Joakim Johansson säger att företagets verksamhetsfokus i fjol och även i år har handlat mycket om inre effektivitet för att få maximal output med så få störningar som möjligt.

– Framöver kommer vi jobba mycket med hållbarhetsfrågor, som är en mycket viktig del för fortsatt utveckling. Vår maskinpark är bra uppdaterad, som gör att vi kan fokusera på att utveckla verksamheten för fortsatt tillväxt. Produktmässigt handlar det mycket om att ersätta plast med fiberbaserat, här ser vi en stor möjlighet med existerande och nya kunder.

Kartongbolaget ökade omsättningen rejält mellan år 2020 och 2021. Och i årets bokslut som stängde i april blev det rekord när de passerade 100 miljonersgränsen.

Vad ligger bakom ökningen?

– Vi blir bättre och effektivare hela tiden, samt breddar vår portfölj med nya produkter löpande. Med fortsatt fokus på sälj, känner vi att vi har mycket kvar att ge för fortsatt tillväxt. Bokslutet 2022 visade 103 miljoner kronor i omsättning, med tillfredställande resultat. Detta är vi mycket glada för, vi firade rejält eftersom vi passerade 100 miljoner för första gången. Nu kör vi mot 200!

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.