Försäljningen av färg sjönk under 2020

PUBLICERAD: 11 augusti 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Norge och Schweiz tappade mest när det gäller försäljningen av tryckfärger, 19 procent. I Sverige handlade det om en nedgång på 9,4 procent. Illustration: EuPIA

Den europeiska sammanslutningen för tryckfärgsleverantörer, EuPIA, har nu offentliggjort den senaste statistiken för försäljning av tryckfärger i Europa. Siffrorna visar en nedgång på den svenska marknaden med drygt nio procent under förra året.

EuPIA representerar 27 tryckfärgsleverantörer som enligt deras egna uppgifter står för omkring 90 procent av försäljningen av tryckfärger i Europa. Inte helt överraskande var år 2020 generellt sett ett dåligt år för branschen och efterfrågan sjönk i stort sett alla länder. Turkiet, Tjeckien och Grekland var bland de få länder som upplevde en stigande efterfrågan under pandemiåret. Alla de stora ekonomierna såg en nedgång.

Stor skillnad mellan kategorier

Färgerna delas in i två kategorier: packaging inks (tryckfärger för förpackningar) och publication inks (som omfattar tryckfärger till tidningar, magasin och reklamtrycksaker). Och det har varit stor skillnad mellan hur hårt de två kategorierna har drabbats.

Enligt statistiken föll försäljningsvolymen på ett europeiskt plan när det gäller färg till förpackningstryck med en procent till 530 000 ton. Motsvarande siffra för tryckfärger till publikationer var nästan 20 procent eller 290 000 ton. Det innebär att förpackningsfärgerna står för 64 procent av marknaden och publikationsfärgerna för 36 procent, sett till volymen.

Norge tappar mest

Tittar man i stället på det totala värdet föll marknaden för färg till förpackningar under 2020 med två miljarder euro, vilket motsvarar en nedgång på 1,7 procent. Det samlade värdet av sålda färger för tryckta publikationer uppgick till 800 miljoner euro, och det är 18,4 procent ned jämfört med året innan.  Utifrån försäljningsvärdet utgör förpackningsfärger 71 procent av marknaden och publikationsfärger 29 procent.

Den största nedgången när det gäller tryckfärgsförsäljningen hittar man i Schweiz och Norge med 19 procent, tätt följda av Benelux-länderna som hade en nedgång på 17 procent och Storbritannien på 15 procent. I Sverige handlar det om minus 9,4 procent. Övriga grannländer uppvisar ett ännu större fall, Danmark med 10,0 procent och Finland med 13,3 procent.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot