Packbridge, tillsammans med Orkla foods bjöd in till nätverksdagen ”Top consumer trends of 2017”. Huvudfrågan som avhandlades var det faktum att dagens konsumenter ställer allt större krav på varumärkesägarna
– Jag tycker det är fantastiskt att vi samlar hela värdekedjan, säger en nöjd Johan Mårtensson, vd på Packbridge.
Orkla foods CSR-chef Agnetha Påander, inledde under fredagsmorgonen med att berätta om corporate social responsibility (CSR), hur livsmedelsföretaget Orkla Foods strategi ser ut gällande samhällsansvar, miljö och hållbarhet. Påander påtalade fyra huvudpunkter de arbetar efter; hälsa, matsäkerhet såsom hållbar odling, fiske och paketering. Även säkerställning av hållbarhet genom leverantörskedjan samt samt att verka för en bättre miljö, exempelvis att minska energiförbrukningen i deras anläggningar. 93 procent av Orkla Foods mat de står bakom är producerad i Sverige.
– En viktig roll är att minska matsvinnet och att inte använda större förpackningar än vad som behövs. Vi jobbar mot bättre material, återvinning och för att få in fler produkter i pantsystemet, säger Agnetha Påander och tog saftvarumärket Bob som exempel där flaskan numera går att panta. FSC-certifiering, ett kvitto på att virke produceras ansvarsfullt, är en annan sak de tar på allvar.
Designern och trendanalytikern Kristina De Verdier upplyste om känslor och sinnen som kommer spela en allt större roll i konsumentens val av produkter. Det är inte bara ögat som styr, viktigare blir även hur vi uppfattar varor emotionellt och genom beröring av förpackningsmaterialet. Att varan idag inte bara ska uppfylla konsumentens egna behov utan även vara en del av ett större system, exempelvis ur miljösynpunkt. Trendriktigt är även smarta och användbara produkter. Att produkten förenklat fyller såväl syfte och användningsområde. Företag i dag måste också tänka utanför boxen och sträcka sig över flera marknader för att nå konsumenter:
– Företags svårigheter idag är att tänka kontext istället för att katalogisera folk i livsstilar, säger De Verdier.
Anders Källman, vd på Multivac, gav en inblick i framtida trender från tillverkarens perspektiv. Hur produktionen kräver snabba omställningar och att konsumenten styr vilket ställer krav på tillverkaren att anpassa sig.
Sofia Erixon, bloggare och förpackningsutvecklare på Orkla Foods tog bland annat fokus på framtidens konsumenter – så kallade Millennials. Dagens och framtidens konsumenter. De som växte upp med sociala medier och internet. Och vilken betydelse de har för förpackningens utveckling och möjligheter. Även Rowan Drury, från förpackningsfria butiken Gram föreläste, liksom Bo Wallteg, förpackningsexpert och chefredaktör på bland annat Nord Emballage.
Deltagare inom förpackningsbranschen, 75 till antalet, delades upp i mindre grupper för att lyssna och ta del i samtalen.
– Jag tycker det är fantastiskt att vi samlar hela värdekedjan och att vi idag hade presentationer från hela värdekedjan och vilka trender de ser. Samtidigt att diskutera det i små grupper – att man kan driva innovation och nytänk med hjälp av hela värdekedjans kompetens, säger Johan Mårtensson och tillägger att det är kul att deltagare även kom från Spanien och Danmark.
Intressanta frågor och tankar lyftes i grupperna, säger Mårtensson:
–Trender är en sak, men även intressant är att helt plötsligt träffar folk andra människor de aldrig träffat innan. De inom maskinområdet är intressanta att prata med för de som jobbar redan i designstadiet. Att det kommer så nya kopplingar.