Förpackningsleverantör byter namn

PUBLICERAD: 8 oktober 2020
UPPDATERAD: 24 januari
1 oktober bytte Peterson namn till VPK Packaging. Foto:  Pressbild

Alla wellpappbolag i VPK-koncernen får ett och samma namn. Därmed får även Peterson rätta in sig i ledet med en ny logotype och en ny visuell identitet.

Förpackningskoncernen VPK Group byter namn på alla företagen som arbetar med wellpapp. Där ingår varumärkena Ondulys, Rigid och Peterson i Frankrike, Storbritannien, Irland samt de nordiska länderna. Det nya namnet blir VPK Packaging. Enligt koncernen ska det nya namnet återspegla den övergripande framtidsvisionen som fortsätter att främja miljöansvar och lokal kundintimitet, framgår i ett pressmeddelande.

Tillväxt senaste sju åren

Koncernen skriver vidare att VPK: s internationella tillväxt har varit särskilt stark de senaste sju åren. De pekar bland annat på förvärvet av Peterson i Skandinavien (ett joint venture med Klingele Paper and Packaging Group) och expansioner i både västra och östra Europa som totalt sett har lett till en fördubbling av den samlade omsättningen.

Ska agera globalt

Ett globalt fokus och expansion riktat mot internationella kunder ska nu alltså fortsätta under varumärket VPK Packaging.

– Vårt mål är att ta hållbar tillväxt till nästa nivå, både ekologiskt och ekonomiskt. Vi kommer att tänka och agera globalt utan att förlora kontakten med våra lokala kunder och deras produkter. Att föra hållbara, helt återvinningsbara förpackningar till marknaden inom en cirkulär ekonomisk modell förblir vår kärnverksamhet. Att vara trogen mot vårt unika dna, men med ett tydligare fokus på internationell tillväxt, säger vd:n Pierre Macharis.

Läs vidare

Ny fiberflaska presentad i Davos

I samband med årets World Economic Forum i Davos passade det amerikanska företaget NBCo på att presentera sin lösning för en fiberbaserad flaska. Den ska vara upp till 99 procent återvinningsbar och ska brytas ner i naturliga miljöer. Även barriärfrågorna ska man ha löst, vilket i så fall är uppseendeväckande.
NBCo

Företaget där allt försvinner spårlöst

Traceless är ett start-up företag med basen i Hamburg. Grundades för fyra år sedan av två kvinnor. De ville minska den nedskräpning som plasten står för i naturen. Man har utvecklat en till hundra procent biobaserad polymer som kan användas för att tillverka produkter i kategorin SUP och förpackningsapplikationer.
Tracelessx

I dag är det dags för årets höjdpunkt – Scanpack öppnar dörrarna

Har du inte packat väskan än är det hög tid. I morgon, tisdag, slår Scanpack 2024 upp dörrarna och vi kan se fram emot en i vanlig ordning välarrangerad mässa med mängder av intressanta aktiviteter.
Resväskax

SEE lanserar nya toppfilmer som ger plastreducering i livsmedelsförpackningar

SEE lanserar nu tre toppfilmer för skinförpackningar som man säger sätter nya nya standarder för förpackningseffektivitet och prestanda.
Cryovac top webs fishx

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.