
Alla wellpappbolag i VPK-koncernen får ett och samma namn. Därmed får även Peterson rätta in sig i ledet med en ny logotype och en ny visuell identitet.
Förpackningskoncernen VPK Group byter namn på alla företagen som arbetar med wellpapp. Där ingår varumärkena Ondulys, Rigid och Peterson i Frankrike, Storbritannien, Irland samt de nordiska länderna. Det nya namnet blir VPK Packaging. Enligt koncernen ska det nya namnet återspegla den övergripande framtidsvisionen som fortsätter att främja miljöansvar och lokal kundintimitet, framgår i ett pressmeddelande.
Tillväxt senaste sju åren
Koncernen skriver vidare att VPK: s internationella tillväxt har varit särskilt stark de senaste sju åren. De pekar bland annat på förvärvet av Peterson i Skandinavien (ett joint venture med Klingele Paper and Packaging Group) och expansioner i både västra och östra Europa som totalt sett har lett till en fördubbling av den samlade omsättningen.
Ska agera globalt
Ett globalt fokus och expansion riktat mot internationella kunder ska nu alltså fortsätta under varumärket VPK Packaging.
– Vårt mål är att ta hållbar tillväxt till nästa nivå, både ekologiskt och ekonomiskt. Vi kommer att tänka och agera globalt utan att förlora kontakten med våra lokala kunder och deras produkter. Att föra hållbara, helt återvinningsbara förpackningar till marknaden inom en cirkulär ekonomisk modell förblir vår kärnverksamhet. Att vara trogen mot vårt unika dna, men med ett tydligare fokus på internationell tillväxt, säger vd:n Pierre Macharis.