Förpackningsföretag siktar mot miljarden

PUBLICERAD: 14 december 2021
UPPDATERAD: 24 januari
DS Smith har strategin klar till år 2025, enligt Miles Roberts, koncernchef för DS Smith.

DS Smith har ett uttalat mål att ersätta engångsplast med fiberbaserade lösningar. Enligt företagets ekonomiska halvårsrapport framgår att 170 miljoner bitar engångsplast hittills fasats ut. Nu siktar de på att nå miljarden.

DS SMith lanserade sin hållbarhetsstrategi Now and Next förra året, något som Packnorth tidigare har berättat om. I strategin siktar företaget mot att nå en stark cirkulär affärsmodell, hjälpa kunder att ersätta problemplast med pappersbaserade lösningar samt ta bort koldioxid från leveranskedjor och tillhandahålla innovativa återvinningbara förpackningslösningar.

Två miljoner i veckan

Enligt det globala förpackningsföretaget har de sedan de lanserade sin hållbarhetsstrategi i genomsnitt tagit bort mer än 2 miljoner stycken engångsplast per vecka från sina kunders förpackningar och butiksexponeringsprodukter för att ge kunderna ökad återvinningsbarhet för förpackningar och en minskad miljöpåverkan. Det redovisar det London-börsnoterade företaget i sin ekonomiska halvårsrapport.

 Mål till 2025

Totalt ska det handla om 170 miljoner bitar engångsplast som byts ut till pappersbaserade lösningar för exempelvis stormarknader och online-återförsäljare runt om i världen. Målet är att DS Smith ska ta bort en miljard produkter med det de kallar problemplast från butikshyllorna.

– Vi arbetar med våra kunder för att ersätta mer än en miljard bitar problemplast med helt återvinningsbara, fiberbaserade förpackningslösningar till 2025. Konsumenter kräver i allt högre grad mindre avfall från sina produkter, och vi anammar denna agenda för förändring för att skydda planeten och skapa en mer hållbar framtid, säger Miles Roberts, koncernchef för DS Smith i ett pressmeddelande.

Rapport visar möjligheter

En forskningsrapport beställd av DS Smith visar att det årligen finns möjligheter att ersätta 1,5 miljoner ton plast för engångsbruk från butikshyllorna runt om i Europa med alternativa och återvinningsbara material. En marknad som kan vara värd 5,7 miljarder pund per år för wellpappförpackningsindustrin, drygt 68 miljarder svenska kronor.

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx
Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx
Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires
Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2
DS Smith storsatsar i Värnamo