"Förpackningen är marknadsföringens förlängda arm"

PUBLICERAD: 15 december 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Förpackningen blir allt viktigare i marknadsföringen, enligt Magnus Krook, som nyligen tillträtt rollen som marknadschef på Smurfit Kappa.

– Förpackningarna har utvecklats otroligt mycket det senaste decenniet. Insidan blir allt viktigare även på ytterförpackningen.

Magnus Krook kommer från livsmedelsindustrin och har bred erfarenhet från Lantmännen, bland annat inom bageri-, mejeri- och mjölprodukter.

– Min bakgrund är alltså från Smurfit Kappas kunder. Vi måste förstå dem och även deras kunder, ända fram till konsumenten.

– Förpackningen spelar en helt annan roll i dag som marknadsförare. Vår uppgift är att utveckla våra kunders affärer, konstaterar Magnus Krook.

Huvudprodukten är wellförpackningar till livsmedel och annan industri, menar Magnus Krook. I många fall är det sekundärförpackningar som ställs i butikerna. Tidigare plockade personalen upp varorna men i dag hamnar hela ytterförpackningarna direkt i hyllan. Då är det viktigt att även den håller en hög kvalitet med ett snyggt tryck.

– Insidan blir också viktig så att det ger ett snyggt och propert intryck när konsumenterna börjat plocka exempelvis schampoo-flaskor ur lådan. Förpackningen spelar en helt annan roll i dag som marknadsförare. Vår uppgift är att utveckla våra kunders affärer, konstaterar Magnus Krook.

Med det menar han att förpackningen ska bidra till ökade intäkter, den ska minska kostnaderna och minimera riskerna för den som köper förpackningar.

– Vi måste helt enkelt finna bra lösningar på våra kunders utmaningar. En koncern som vår har erfarenhet från många länder, där vi kan hämta inspiration.

Magnus Krook använder uttrycket ”en lärande organisation” när han beskriver verksamheten. Det finns en stor databas över alla lösningar som tagits fram och företaget har stor intern kompetens.

– En lösning som fungerat bra i till exempel Polen är också värd att prova på andra marknader.

Förutom förpackningar, lådor som hamnar i butikens hyllor så producerar Smurfit Kappa även skyltställ, displayer, i well. Även dessa ska ha ett högkvalitativt tryck i fyrfärg och väcka konsumenternas intresse. De ska vara enkla att sätta upp, ska sticka ut och visa produkten. Sådana displayer kan även användas i kortare serier, passa till kampanjer och de kan också vara anpassade till olika säsonger.

– Man hittar displayer av olika slag överallt, inte bara i livsmedelsaffärer utan också i byggmarknader, bilhandeln och även i biografer.

Smurfit Kappas 3D Store Visualiser är ett verktyg för att kunderna ska få en uppfattning om hur förpackningen träder fram i butiken.

– Well är ett utmärkt material som är 100 procent återvinningsbart och kommer från en förnybar råvara, fortsätter Magnus Krook.

Förpackningen fortsätter marknadsföringen även efter att varan är inköpt, den syns i paketutlämningen när varan är inköpt på nätet och insidan är också en viktig yta för kommunikation.

– En attraktiv och informativ insida ger en ytterligare känsla av ett bra köp. Den kan till och med få ett personligt anslag, där konsumentens namn möter köparen när förpackningen öppnas. Vi måste tänka hela värdekedjan, ha förståelse för våra kunders behov och ta fram data som stöder våra kunders försäljning. Det är den viktigaste utmaningen för oss, avslutar Magnus Krook.

Läs vidare

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax

Ny obelagd kartongkvalitet från Holmen Iggesund

Invercote Touch är en ny obestruken kartong från Holmen Board & Paper. Det är en kvalitet som är designad för att möta den växande efterfrågan på hållbara och visuellt tilltalande förpackningsmaterial med bibehållen tryckbarhet.
Igge touchx

Väsentligt mindre CO2-utsläpp när fossil plast ersätts med bioplast

En studie, som utförts av forskare från Kina, Storbritannien och Schweiz, visar att väsentligt lägre utsläpp av koldioxid uppstår när man ersätter fossil plast med nedbrytbar bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
Global warming concept

Senaste nytt

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx