Förpackningen blir allt viktigare i marknadsföringen, enligt Magnus Krook, som nyligen tillträtt rollen som marknadschef på Smurfit Kappa.
– Förpackningarna har utvecklats otroligt mycket det senaste decenniet. Insidan blir allt viktigare även på ytterförpackningen.
Magnus Krook kommer från livsmedelsindustrin och har bred erfarenhet från Lantmännen, bland annat inom bageri-, mejeri- och mjölprodukter.
– Min bakgrund är alltså från Smurfit Kappas kunder. Vi måste förstå dem och även deras kunder, ända fram till konsumenten.
Huvudprodukten är wellförpackningar till livsmedel och annan industri, menar Magnus Krook. I många fall är det sekundärförpackningar som ställs i butikerna. Tidigare plockade personalen upp varorna men i dag hamnar hela ytterförpackningarna direkt i hyllan. Då är det viktigt att även den håller en hög kvalitet med ett snyggt tryck.
– Insidan blir också viktig så att det ger ett snyggt och propert intryck när konsumenterna börjat plocka exempelvis schampoo-flaskor ur lådan. Förpackningen spelar en helt annan roll i dag som marknadsförare. Vår uppgift är att utveckla våra kunders affärer, konstaterar Magnus Krook.
Med det menar han att förpackningen ska bidra till ökade intäkter, den ska minska kostnaderna och minimera riskerna för den som köper förpackningar.
– Vi måste helt enkelt finna bra lösningar på våra kunders utmaningar. En koncern som vår har erfarenhet från många länder, där vi kan hämta inspiration.
Magnus Krook använder uttrycket ”en lärande organisation” när han beskriver verksamheten. Det finns en stor databas över alla lösningar som tagits fram och företaget har stor intern kompetens.
– En lösning som fungerat bra i till exempel Polen är också värd att prova på andra marknader.
Förutom förpackningar, lådor som hamnar i butikens hyllor så producerar Smurfit Kappa även skyltställ, displayer, i well. Även dessa ska ha ett högkvalitativt tryck i fyrfärg och väcka konsumenternas intresse. De ska vara enkla att sätta upp, ska sticka ut och visa produkten. Sådana displayer kan även användas i kortare serier, passa till kampanjer och de kan också vara anpassade till olika säsonger.
– Man hittar displayer av olika slag överallt, inte bara i livsmedelsaffärer utan också i byggmarknader, bilhandeln och även i biografer.
– Well är ett utmärkt material som är 100 procent återvinningsbart och kommer från en förnybar råvara, fortsätter Magnus Krook.
Förpackningen fortsätter marknadsföringen även efter att varan är inköpt, den syns i paketutlämningen när varan är inköpt på nätet och insidan är också en viktig yta för kommunikation.
– En attraktiv och informativ insida ger en ytterligare känsla av ett bra köp. Den kan till och med få ett personligt anslag, där konsumentens namn möter köparen när förpackningen öppnas. Vi måste tänka hela värdekedjan, ha förståelse för våra kunders behov och ta fram data som stöder våra kunders försäljning. Det är den viktigaste utmaningen för oss, avslutar Magnus Krook.