"Förpackningen är marknadsföringens förlängda arm"

PUBLICERAD: 15 december 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Förpackningen blir allt viktigare i marknadsföringen, enligt Magnus Krook, som nyligen tillträtt rollen som marknadschef på Smurfit Kappa.

– Förpackningarna har utvecklats otroligt mycket det senaste decenniet. Insidan blir allt viktigare även på ytterförpackningen.

Magnus Krook kommer från livsmedelsindustrin och har bred erfarenhet från Lantmännen, bland annat inom bageri-, mejeri- och mjölprodukter.

– Min bakgrund är alltså från Smurfit Kappas kunder. Vi måste förstå dem och även deras kunder, ända fram till konsumenten.

– Förpackningen spelar en helt annan roll i dag som marknadsförare. Vår uppgift är att utveckla våra kunders affärer, konstaterar Magnus Krook.

Huvudprodukten är wellförpackningar till livsmedel och annan industri, menar Magnus Krook. I många fall är det sekundärförpackningar som ställs i butikerna. Tidigare plockade personalen upp varorna men i dag hamnar hela ytterförpackningarna direkt i hyllan. Då är det viktigt att även den håller en hög kvalitet med ett snyggt tryck.

– Insidan blir också viktig så att det ger ett snyggt och propert intryck när konsumenterna börjat plocka exempelvis schampoo-flaskor ur lådan. Förpackningen spelar en helt annan roll i dag som marknadsförare. Vår uppgift är att utveckla våra kunders affärer, konstaterar Magnus Krook.

Med det menar han att förpackningen ska bidra till ökade intäkter, den ska minska kostnaderna och minimera riskerna för den som köper förpackningar.

– Vi måste helt enkelt finna bra lösningar på våra kunders utmaningar. En koncern som vår har erfarenhet från många länder, där vi kan hämta inspiration.

Magnus Krook använder uttrycket ”en lärande organisation” när han beskriver verksamheten. Det finns en stor databas över alla lösningar som tagits fram och företaget har stor intern kompetens.

– En lösning som fungerat bra i till exempel Polen är också värd att prova på andra marknader.

Förutom förpackningar, lådor som hamnar i butikens hyllor så producerar Smurfit Kappa även skyltställ, displayer, i well. Även dessa ska ha ett högkvalitativt tryck i fyrfärg och väcka konsumenternas intresse. De ska vara enkla att sätta upp, ska sticka ut och visa produkten. Sådana displayer kan även användas i kortare serier, passa till kampanjer och de kan också vara anpassade till olika säsonger.

– Man hittar displayer av olika slag överallt, inte bara i livsmedelsaffärer utan också i byggmarknader, bilhandeln och även i biografer.

Smurfit Kappas 3D Store Visualiser är ett verktyg för att kunderna ska få en uppfattning om hur förpackningen träder fram i butiken.

– Well är ett utmärkt material som är 100 procent återvinningsbart och kommer från en förnybar råvara, fortsätter Magnus Krook.

Förpackningen fortsätter marknadsföringen även efter att varan är inköpt, den syns i paketutlämningen när varan är inköpt på nätet och insidan är också en viktig yta för kommunikation.

– En attraktiv och informativ insida ger en ytterligare känsla av ett bra köp. Den kan till och med få ett personligt anslag, där konsumentens namn möter köparen när förpackningen öppnas. Vi måste tänka hela värdekedjan, ha förståelse för våra kunders behov och ta fram data som stöder våra kunders försäljning. Det är den viktigaste utmaningen för oss, avslutar Magnus Krook.

Läs vidare

eNafta minskar plastens koldioxidbildande

Amerikanska Infinium är världens första leverantör av kommersiella volymer av eNafta, ett hållbart drop-in-alternativ till traditionell fossilbaserad nafta. Det gör det möjligt att minska koldioxidgenereringen och att minska skadliga CO2-utsläpp globalt till exempel vid tillverkning av plast.
Borealisx

VTT startar projekt för energieffektiv tillverkning av fiberbaserade produkter

Finska VTT är på hugget. Häromdagen kunde vi berätta om ett projekt för att ta fram plastråvara ur återvunnen koldioxid. Nu startar man ett projekt som bland annat ser på hur man ska utveckla hållbara alternativ för kartongförpackningar.
VTT energi-900x600

Avfall från olivträd omvandlas till bioplast för livsmedelsförpackningar

En forskargrupp vid universitet i spanska Jaén har framställt en bioplast baserad på beskärningsrester från olivträd. Bioplasten kan formsprutas och extruderas och är lämplig till livsmedelsförpackningar.
Olivx

Finskt projekt omvandlar biobaserad koldioxid till plastråvara

År 1994 kom filmen Forrest Gump som blev en stor framgång. Trettio år senare kommer Forest CUMP, som inte är en film men ett finskt projekt för att bearbeta infångad koldioxid till föreningar som kan ersätta fossila råvara i plastprodukter och kemikalier. Blir det lika framgångsrikt som filmen?
VTTx

Senaste nytt

Lär dig mer om en unik testmetod för konsumentvänliga förpackningar på Scanpack

Reumatikerförbundets Kristina Heilborn kommer tillsammans med Industridesignern och professorn i inkluderande design, Lena Lorentzen, att stå på scenen på Scanpack och berätta om Easy to use, en unik testmetod för konsumentvänliga förpackningar som om allt går bra ger en certifiering.
Reumatikerförbundet

KOnstruktiv användning av sidoströmmar från kartongtillverkning

Soilfood, ett nordiskt företag inom cirkulär ekonomi, undersöker nu möjligheten att använda fiberrika sidoströmmar från Metsä Boards fabriker som råvara till ladugårdsströ.
soilfood-wälly

Venezuela döms att betala miljardskadestånd till Smurfit Westrock

År 2018 expropierade regeringen i Venezuela SmurfitKappas verksamhet i landet. Företaget har riktat anspråk mot Venezuelas regering och har nu tilldömts ett större skadestånd.
tony

Elopak expanderar innan de har byggt klart i USA - går från en till två produktionslinjer

Elopak utökar sin kapacitet vid den aviserade amerikanska produktionsanläggningen. Den nya produktionsanläggningen i Little Rock, Arkansas, USA är under uppbyggnad och kommer nu att omfatta två produktionslinjer.
elopakx