"Förpackningen är marknadsföringens förlängda arm"

PUBLICERAD: 15 december 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Förpackningen blir allt viktigare i marknadsföringen, enligt Magnus Krook, som nyligen tillträtt rollen som marknadschef på Smurfit Kappa.

– Förpackningarna har utvecklats otroligt mycket det senaste decenniet. Insidan blir allt viktigare även på ytterförpackningen.

Magnus Krook kommer från livsmedelsindustrin och har bred erfarenhet från Lantmännen, bland annat inom bageri-, mejeri- och mjölprodukter.

– Min bakgrund är alltså från Smurfit Kappas kunder. Vi måste förstå dem och även deras kunder, ända fram till konsumenten.

– Förpackningen spelar en helt annan roll i dag som marknadsförare. Vår uppgift är att utveckla våra kunders affärer, konstaterar Magnus Krook.

Huvudprodukten är wellförpackningar till livsmedel och annan industri, menar Magnus Krook. I många fall är det sekundärförpackningar som ställs i butikerna. Tidigare plockade personalen upp varorna men i dag hamnar hela ytterförpackningarna direkt i hyllan. Då är det viktigt att även den håller en hög kvalitet med ett snyggt tryck.

– Insidan blir också viktig så att det ger ett snyggt och propert intryck när konsumenterna börjat plocka exempelvis schampoo-flaskor ur lådan. Förpackningen spelar en helt annan roll i dag som marknadsförare. Vår uppgift är att utveckla våra kunders affärer, konstaterar Magnus Krook.

Med det menar han att förpackningen ska bidra till ökade intäkter, den ska minska kostnaderna och minimera riskerna för den som köper förpackningar.

– Vi måste helt enkelt finna bra lösningar på våra kunders utmaningar. En koncern som vår har erfarenhet från många länder, där vi kan hämta inspiration.

Magnus Krook använder uttrycket ”en lärande organisation” när han beskriver verksamheten. Det finns en stor databas över alla lösningar som tagits fram och företaget har stor intern kompetens.

– En lösning som fungerat bra i till exempel Polen är också värd att prova på andra marknader.

Förutom förpackningar, lådor som hamnar i butikens hyllor så producerar Smurfit Kappa även skyltställ, displayer, i well. Även dessa ska ha ett högkvalitativt tryck i fyrfärg och väcka konsumenternas intresse. De ska vara enkla att sätta upp, ska sticka ut och visa produkten. Sådana displayer kan även användas i kortare serier, passa till kampanjer och de kan också vara anpassade till olika säsonger.

– Man hittar displayer av olika slag överallt, inte bara i livsmedelsaffärer utan också i byggmarknader, bilhandeln och även i biografer.

Smurfit Kappas 3D Store Visualiser är ett verktyg för att kunderna ska få en uppfattning om hur förpackningen träder fram i butiken.

– Well är ett utmärkt material som är 100 procent återvinningsbart och kommer från en förnybar råvara, fortsätter Magnus Krook.

Förpackningen fortsätter marknadsföringen även efter att varan är inköpt, den syns i paketutlämningen när varan är inköpt på nätet och insidan är också en viktig yta för kommunikation.

– En attraktiv och informativ insida ger en ytterligare känsla av ett bra köp. Den kan till och med få ett personligt anslag, där konsumentens namn möter köparen när förpackningen öppnas. Vi måste tänka hela värdekedjan, ha förståelse för våra kunders behov och ta fram data som stöder våra kunders försäljning. Det är den viktigaste utmaningen för oss, avslutar Magnus Krook.

Läs vidare

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.