Pressbyrån genomförde nyligen ett säljtest, där nya ”Pillowpacks” från JakeBox erbjöds till presentkortskunder för 10 kronor styck. Testet slog mycket väl ut. I flera av butikerna såldes en pillowpack vid vartannat presentkortköp. Och i och med att man här har samma nettoförtjänst som på själva presentkorten, kan man med minimal extra ansträngning fördubbla sin förtjänst på presentkorten.
En av dem som lyckades bäst i Pressbyråns säljtest är butiken i Farsta Centrum. Jeanette Väppling som driver butiken, är mycket nöjd.
– Det har funkat jättebra. Pillowpackarna är lättsålda om man bara frågar kunden. Då säger de flesta ”Jamen det tar vi”. 10 kronor är inget man tvekar på. Till och med flera av dem som köper SF-kort och får ett kuvert på köpet, har valt att köpa en förpackning, berättar Jeanette Väppling.
Det inte är helt lätt att hitta förpackningarna bland alla presentkorten, så är det viktigt att man frågar varje presentkortskund om de vill ha en förpackning. Allra bäst går det om man också har ett par förpackningar vid kassan, så kunden slipper gå tillbaka till hyllan.Jeanette Väppling har tidigare inte sett presentkorten som nån större intäktskälla, utan mer som kunddragare. Men nu, i och med att man tjänar lika mycket på en förpackning som på ett presentkort, så kan man med minimal ansträngning fördubbla förtjänsten och då är det genast mer intressant.
På frågan om vad som skulle förbättras ytterligare svarar Jeanette Väppling och hennes personal att kunderna efterfrågar fler olika tryck och fler olika färger. – Kanske nåt guld eller silverfärgat? föreslår Sudesh Beniwal i kassan.
Just nu pågår kampanjen inför studenten, där tre nya förpackningar erbjuds, med motiv till studenten och sommaren, och ett attraktivt erbjudande till samtliga butiker som säljer presentkort.JakeBox AB är ett svenskt design och utvecklingsföretag med fokus på förpackningskoncept. Mest känt för de spektakulära och prisbelönta förpackningarna för CD och presentkort, där kort resp skiva kommer ut ur förpackningen på iögonfallande sätt då förpackningen öppnas. På senare tid har man dock breddat sortimentet till att även innehålla både mer enkla och mer lyxiga koncept.