Förpackningarna som kan fördubbla förtjänsten på presentkort

PUBLICERAD: 23 maj 2016
UPPDATERAD: 23 maj

Pressbyrån genomförde nyligen ett säljtest, där nya ”Pillowpacks” från JakeBox erbjöds till presentkortskunder för 10 kronor styck. Testet slog mycket väl ut. I flera av butikerna såldes en pillowpack vid vartannat presentkortköp. Och i och med att man här har samma nettoförtjänst som på själva presentkorten, kan man med minimal extra ansträngning fördubbla sin förtjänst på presentkorten.

En av dem som lyckades bäst i Pressbyråns säljtest är butiken i Farsta Centrum. Jeanette Väppling som driver butiken, är mycket nöjd.

– Det har funkat jättebra. Pillowpackarna är lättsålda om man bara frågar kunden. Då säger de flesta ”Jamen det tar vi”. 10 kronor är inget man tvekar på. Till och med flera av dem som köper SF-kort och får ett kuvert på köpet, har valt att köpa en förpackning, berättar Jeanette Väppling.

Det inte är helt lätt att hitta förpackningarna bland alla presentkorten, så är det viktigt att man frågar varje presentkortskund om de vill ha en förpackning. Allra bäst går det om man också har ett par förpackningar vid kassan, så kunden slipper gå tillbaka till hyllan.Jeanette Väppling har tidigare inte sett presentkorten som nån större intäktskälla, utan mer som kunddragare. Men nu, i och med att man tjänar lika mycket på en förpackning som på ett presentkort, så kan man med minimal ansträngning fördubbla förtjänsten och då är det genast mer intressant.

På frågan om vad som skulle förbättras ytterligare svarar Jeanette Väppling och hennes personal att kunderna efterfrågar fler olika tryck och fler olika färger. – Kanske nåt guld eller silverfärgat? föreslår Sudesh Beniwal i kassan.

Just nu pågår kampanjen inför studenten, där tre nya förpackningar erbjuds, med motiv till studenten och sommaren, och ett attraktivt erbjudande till samtliga butiker som säljer presentkort.JakeBox AB är ett svenskt design och utvecklingsföretag med fokus på förpackningskoncept. Mest känt för de spektakulära och prisbelönta förpackningarna för CD och presentkort, där kort resp skiva kommer ut ur förpackningen på iögonfallande sätt då förpackningen öppnas. På senare tid har man dock breddat sortimentet till att även innehålla både mer enkla och mer lyxiga koncept.

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}