Förpackningarna som kan fördubbla förtjänsten på presentkort

PUBLICERAD: 23 maj 2016
UPPDATERAD: 23 maj

Pressbyrån genomförde nyligen ett säljtest, där nya ”Pillowpacks” från JakeBox erbjöds till presentkortskunder för 10 kronor styck. Testet slog mycket väl ut. I flera av butikerna såldes en pillowpack vid vartannat presentkortköp. Och i och med att man här har samma nettoförtjänst som på själva presentkorten, kan man med minimal extra ansträngning fördubbla sin förtjänst på presentkorten.

En av dem som lyckades bäst i Pressbyråns säljtest är butiken i Farsta Centrum. Jeanette Väppling som driver butiken, är mycket nöjd.

– Det har funkat jättebra. Pillowpackarna är lättsålda om man bara frågar kunden. Då säger de flesta ”Jamen det tar vi”. 10 kronor är inget man tvekar på. Till och med flera av dem som köper SF-kort och får ett kuvert på köpet, har valt att köpa en förpackning, berättar Jeanette Väppling.

Det inte är helt lätt att hitta förpackningarna bland alla presentkorten, så är det viktigt att man frågar varje presentkortskund om de vill ha en förpackning. Allra bäst går det om man också har ett par förpackningar vid kassan, så kunden slipper gå tillbaka till hyllan.Jeanette Väppling har tidigare inte sett presentkorten som nån större intäktskälla, utan mer som kunddragare. Men nu, i och med att man tjänar lika mycket på en förpackning som på ett presentkort, så kan man med minimal ansträngning fördubbla förtjänsten och då är det genast mer intressant.

På frågan om vad som skulle förbättras ytterligare svarar Jeanette Väppling och hennes personal att kunderna efterfrågar fler olika tryck och fler olika färger. – Kanske nåt guld eller silverfärgat? föreslår Sudesh Beniwal i kassan.

Just nu pågår kampanjen inför studenten, där tre nya förpackningar erbjuds, med motiv till studenten och sommaren, och ett attraktivt erbjudande till samtliga butiker som säljer presentkort.JakeBox AB är ett svenskt design och utvecklingsföretag med fokus på förpackningskoncept. Mest känt för de spektakulära och prisbelönta förpackningarna för CD och presentkort, där kort resp skiva kommer ut ur förpackningen på iögonfallande sätt då förpackningen öppnas. På senare tid har man dock breddat sortimentet till att även innehålla både mer enkla och mer lyxiga koncept.

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker