Förpackningar i global handel

PUBLICERAD: 19 maj 2015
UPPDATERAD: 24 januari

 

 

 

 

Packbridge inbjuder till seminarium:

Vår värld befinner sig i ständig förändring och det gäller så klart även sätten vi gör affärer på. Men hur påverkar förändringarna förpackningsindustrin och finns det sätt att se till att förändringarna blir till branschens fördel?
Dessa enkla frågor tar vi upp i Packbridge efter 3 den 2 juni. Temat för eftermiddagen är ”How will change in the global business context affect packaging  – how can you make it work in your favour?”.

Om du är på plats (eller tar del av livestreamen) kommer du till exempel att få veta mycket mer om globalisering och områden som ekonomiska förändringar, globala utmaningar och knapphet på resurser och om urbanisering där områden som on-the-go, äta ute, konsumentagerande och singelhushåll kommer att tas upp. Naturligtvis kommer även demografin med allt fler äldre, jämställdhet och mixade samhällen samt teknologi med Internet of Things och Industry 4.0 att hinnas med också.

Vi har glädjen att presentera följande föredragshållare:

Benedicte Kristoffersson, BK Consulting
Jenny Bramell, IUC Skåne
Lisa Önnerlid, Just W
Maud Rahm, Flextrus
Rolf Elmér, Svenskt Näringsliv

Den 2 juni pågår Skåne Innovation Week, ett initiativ från Region Skåne, och Packbridge efter 3 är denna gång en del av denna satsning. Vi kommer att hålla till hos Beneli i Helsingborg, en välkänd etikettproducent som har intressanta lokaler som en del enligt vd Robert Östman liknar vid Louisiana i Danmark. Beneli bjuder inte bara på lokalen, men sponsrar också livesändningen som produktionsbolaget 16:9 media tar hand om.

Det kommer även att delas ut pris till bästa idé i utmaningen “Ursäkta! Vad står det på förpackningen?”.

Som vanligt är språket engelska och vi drar igång 15.01 och är efter en avslutande paneldebatt klara klockan 17.00 då lättare måltid serveras.

För dem som önskar bjuder Beneli på en visning av sin högteknologiska etikettproduktion.

Beneli hittar du i den norra delen av Helsingborg, strax söder om Väla köpcentrum. Adressen är Porfyrgatan 5.

Läs vidare

Företaget där allt försvinner spårlöst

Traceless är ett start-up företag med basen i Hamburg. Grundades för fyra år sedan av två kvinnor. De ville minska den nedskräpning som plasten står för i naturen. Man har utvecklat en till hundra procent biobaserad polymer som kan användas för att tillverka produkter i kategorin SUP och förpackningsapplikationer.
Tracelessx

I dag är det dags för årets höjdpunkt – Scanpack öppnar dörrarna

Har du inte packat väskan än är det hög tid. I morgon, tisdag, slår Scanpack 2024 upp dörrarna och vi kan se fram emot en i vanlig ordning välarrangerad mässa med mängder av intressanta aktiviteter.
Resväskax

SEE lanserar nya toppfilmer som ger plastreducering i livsmedelsförpackningar

SEE lanserar nu tre toppfilmer för skinförpackningar som man säger sätter nya nya standarder för förpackningseffektivitet och prestanda.
Cryovac top webs fishx

Finskt projekt omvandlar biobaserad koldioxid till plastråvara

År 1994 kom filmen Forrest Gump som blev en stor framgång. Trettio år senare kommer Forest CUMP, som inte är en film men ett finskt projekt för att bearbeta infångad koldioxid till föreningar som kan ersätta fossila råvara i plastprodukter och kemikalier. Blir det lika framgångsrikt som filmen?
VTTx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se