Förpackningar för livsmedel ökar starkt

PUBLICERAD: 14 december 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Printing for Food Packaging to 2021 kommer marknaden för livsmedelsförpackningar att växa tre procent i volym per år mellan 2016–2021. Färger och lacker för livsmedelstryck kommer att växa ännu mer, tack vare ökade krav från producenter och tillsynsmyndigheter.

Den traditionella modellen med veckovis storhandling och då man sitter ner och äter måltiderna tillsammans minskar, eftersom hushållen minskar i storlek, samt att måltiderna ersätts av nya vanor, enligt Smithers Pira. Småätandet börjar bli en stor trend bland konsumenter och står för 50 procent av all mat och dryck som konsumeras i Förenta Staterna, enligt forskning från Hartman Group. Det innebär fler förpackningar i mindre storlekar och kortare upplagor.

Förpackningarna anpassas också så att man kan äta på väg och fungerar även som underlägg. Det ökar risken för färgmigration, eftersom utsidan på förpackningen berörs under ätandet. Samtidigt minskar gränsen mot den sekundära förpackningen, vilket kräver att förpackningen måste tillverkas så att risken för kontaminering blir minimal.

Mat kan förorenas från förpackningen genom penetrering eller avsättning från den tryckta ytan eller när produkten används, i synnerhet vid tillagning i hög temperatur. Lågmigerande färger och lacker som trycks på rätt substrat under kontrollerade förhållanden, gör att migrationsvärdena kan hållas under gällande gränsvärden när förpackningen används på korrekt sätt.

Lågmigrerande färger används i allt större utsträckning vid tryckning av livsmedelsförpackningar, för att eliminera risken för kontaminerad mat. Marknaden för tryckfärg och lacker till förpackningar ligger på 250 000 ton 2016, med ett värde på 20 miljarder kronor. Ökningstakten är den dubbla och beräknas till sex procent per år i volym fram till 2021 enligt Smithers Pira.

Det högre priset på lågmigrerade produkter är en orsak till att dessa inte används, men detta är på väg att ändras eftersom kraven på livsmedelssäkerhet skärps från producenter och nationella myndigheter.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2