Förpackning som varumärkesägare flockas kring?

PUBLICERAD: 23 januari 2024
UPPDATERAD: 23 januari
Foto: Holmen Iggesund

Flock Box, är en ny presentförpackningslösning idealisk för många applikationer, såsom kosmetika, elektronik och smycken, som kräver en lyxig presentation och uppackningsupplevelse. Utmärkande är bland annat att den är helt fri från plast.

Flock Box-konceptet har utvecklats av fyra företag – Holmen Iggesund, Krekelberg, Inmaco Solutions och Van de Velde Packaging Group – i ett samarbetssätt som uppmanar varumärken över hela förpackningsvärdekedjan att arbeta tillsammans för att upptäcka framtidens hållbara förpackningslösningar.

Den består av en präglad ytterlåda och en innerbricka med skräddarsydda håligheter i olika former som kan användas för att presentera olika föremål, till exempel klockor eller parfymflaskor. Insatsens lyxiga utseende och känsla har skapats med flockningsteknik, som använder statiska elektriska strömmar för att få fibrer att resa sig och likna ett sammetsliknande material.

– Flockboxen har möjliggjorts av utvecklingen av Holmen Iggesunds Inverform kartong, som har unika egenskaper som gör att den kan pressformas i de former som krävs, säger Per Berglund, chef för Formables på Holmen Iggesund.

Det holländska företaget Krekelberg har tillverkat flockade material sedan 1948. För detta gemensamma projekt flockade de Inverform med cellulosafibrer, vilket gav en lyxkänsla. Fibrerna kan färgas i vilken specifik nyans som helst.

Inmaco Solutions är en holländsk maskinbyggare med en rik historia inom hållbar maskinteknik och en specialist på 3D-formning av kartong och våtformad fiber. De har gjort verktygen för att pressforma de flockade insatserna för boxen.

Van de Velde Packaging Group är verksamt inom förpackningsindustrin inom falskartong, solid kartong, wellpapp och maskiner. De skapade den yttre Flock Box-förpackningen av Holmen Iggesunds Invercote DUO-kartong och stansade den övre delen av inlägget av Inverform. Presentförpackningens yta behandlades för att framhäva prägling och lyxkänsla.

– Samarbetsaspekten är väldigt viktig, säger Berglund. Fyra positiva krafter har arbetat tillsammans i ett förpackningsutvecklingsprojekt där material, maskiner, verktyg och produktion alla spelat viktiga roller. Resultatet är ett proof of concept som visar varumärken vad som kan göras. Vi ser fler och fler medvetna lyxvarumärken som vill ersätta plast med fiberbaserade lösningar.

– Flockboxen är gjord av kartong och fibrer som är fullt återvinningsbara i den befintliga pappersinsamlingsströmmen, vilket direkt bidrar till ett cirkulärt förpackningsekosystem. Flockade fiberbaserade inlägg kan ersätta stora mängder plastinlägg.

 

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset