Förpackning av mikrowell med hög styrka

PUBLICERAD: 27 oktober 2023
UPPDATERAD: 26 oktober
Kosmetika är ett tänkbart område för den nya lösningen. Bild: Metsä Board

Metsä Board har designat en lättare presentförpackning av mikrowell med en styrka nära de styva boxlösningar som nu används för premiumprodukter som kosmetika.

Med den nya designen visar man en ny lösning för presentförpackningar med mindre material och ett lägre koldioxidavtryck än traditionella styva lådor.

Teamet vid Metsä Boards Excellence Center i Äänekoski började arbeta med denna lösning för några år sedan.
– Vi ville ge samma upplevelse genom att utveckla en stark och styv men lättare låda och med mindre miljöpåverkan, förklarar Ilkka Harju, Metsä Boards förpackningsservicedirektör.

Den bästa lösningen visade sig vara mikrowell, som är betydligt tunnare än traditionell wellpapp. Förpackningen består av separat botten och lock av mikrowell. Ytterlinern kan vara obestruken eller bestruken vit kraftliner där det senare alternativet ger de bästa tryckegenskaperna.

Främst kosmetika

Förpackningslösningen är designad för att vara produktionseffektiv och är, utan större maskinjusteringar, lämpad för massproduktion. Enligt Harju passar den nya presentförpackningslösningen perfekt för kosmetika, choklad, drycker och andra premiumprodukter.
– Kosmetika är förmodligen det främsta applikationsområdet, men materialet kan enkelt anpassas för att skapa unika förpackningslösningar.

Den nya lättviktslösningen använder också betydligt mindre material. Metsä Boards team för hållbarhetstjänster jämförde den med återvunna fiberbaserade styva förpackningslösningar och fann att konceptet med mikrowell var upp till 50 procent lättare.
– Tack vare att den är lätt kan den nya förpackningslösningen hjälpa våra kunder att nå sina mål för lägre koldioxidavtryck, tillägger Harju.

Koldioxidavtryck

Koldioxidavtrycket från vagga till grind för den nya lösningen, som tar hänsyn till värdekedjan från råvaruutvinning tills kartongprodukten lämnar bruket, beräknades också och visade sig vara 59 procent lägre än för traditionella lösningar (1). Och det är inte allt, konstaterar Harju.
– Eftersom inget skadligt lim eller plastlaminat används i förpackningslösningen blir återvinningen mycket effektivare.

(1) Metsä Board följer processkategoriregler för bearbetat papper och kartong som baseras på ISO 14040/14044 livscykelbedömningsstandarder vid bedömning av miljöpåverkan från dess kartong. För jämförande påståenden har externa datamängder från Sphera använts. Dessa datauppsättningar representerar typiska produkter på EU-marknaderna. Jämförelse utesluter konverteringsprocesser av kartong. Klimatförändringsmetodik som användes i bedömningen var EF3.0 Climate Change – Total.

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Åldrande befolkningar och ökad efterfrågan på hälsoprodukter driver innovation inom återförslutningsbara förslutningar, tydlig märkning och lätta material
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt

Med djärvare färg, ny logotyp och det unika typsnittet Shake är Pucko nu redo för nästa generation – med ett fortsatt fast grepp om sin lekfulla karaktär. Bakom den nya förpackningsdesignen står varumärkesbyrån IW Agency, som berättar om arbetet för CAP&Design som är en del av AGI Media där även Packnews.se ingår.
image003x
Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt