Förpackar livsviktig hjälp åt UNICEF

PUBLICERAD: 1 oktober 2015
UPPDATERAD: 1 oktober

BillerudKorsnäs och UNICEF ställer studenter på Berghs School of Communication inför en spännande, kreativ utmaning – att förpacka den känsla som kan få fler att stödja UNICEF i välgörenhetsarbetet runtom i världen.

BillerudKorsnäs har samarbetat med Berghs School of Communication sedan 2010. Syftet är att sporra studenternas kreativitet och att väcka intresset för förpackningslösningar hos framtidens designers, kommunikatörer och beslutsfattare. Samarbetet började som en årlig tävling och har idag utvecklats till en integrerad del av heltidsutbildningarna Grafisk design och Produktionsledning.

Årets upplaga, PackChallenge:15, genomförs under september och oktober. Berghs-studenterna ställs inför en spännande kreativ utmaning – hur kan man på bästa sätt förpacka den känsla som kan få fler att hjälpa UNICEF i välgörenhetsarbetet runtom i världen?

UNICEF:s uppdrag är att stärka barns rättigheter, ett arbete som finansieras helt genom frivilliga bidrag från privatpersoner och företag. Ett sätt att samla in pengar är att sälja så kallade fältprodukter, till exempel vaccin, vattenreningstabletter, skolmaterial och myggnät.

Produkterna säljs i en webbshop och i butiker under vissa kampanjperioder. Som tack för bidraget kan köparen få ett gåvokort, den som vill kan sedan ge bort detta som till exempel julklapp eller födelsedagspresent. Uppdraget till studenterna är att ta fram en ny lösning med koncept, förpackningslösning och design som kommunicerar nyttan med gåvan, hur pengarna används och som samtidigt motiverar till att stödja.

Lösningen ska:

–           Upplevas som enkel att förstå och lätt att köpa.

–           Förstärka kunskapen och känslan av att det är ”på riktigt”.

–           Kunna användas i många olika typer av butiksmiljöer.

–           Kännas schysst att köpa och värdefull att få.

–           Vara relevant under hela året.

–           Vara till någon del fiberbaserad.

–           Vara kostnadseffektiv att framställa och distribuera.

Innovation och användande av ny teknik kommer att premieras, under förutsättning att det tillför kundvärde och är relevant.

Slutpresentationen av Berghs-studenternas lösningar kommer att ske den 29 oktober.

– Berghs School of Communication är en av världens bästa kommunikationsskolor. Samarbetet är mycket viktigt för oss eftersom det ger en värdefull injektion av nytänkande samtidigt som vi i kursplanen får möjlighet att får visa de utmaningar som framtidens förpackningar står inför. Att uppgiften i år stödjer UNICEF:s arbete känns värdefullt och mycket relevant, säger Jimmy Nyström, Business Development Director, BIllerudKorsnäs.

– UNICEF har en lång historia av att arbeta med innovationer där vi använder nya teknologier och material för att öka effektiviteten i vårt fältarbete och nå fram till utsatta barn över hela världen. Vår verksamhet är helt beroende av frivilliga bidrag, därför är det lika viktigt för oss att hitta innovativa sätt att öka vår insamling. PackChallenge är ett fantastiskt initiativ och vi ser verkligen fram mot resultatet av elevernas arbete, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef, UNICEF Sverige.

Läs vidare

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Notpla och Duni Group lanserar sjögräsbelagda livsmedelsförpackningar

Grundat i ett gemensamt fokus på hållbarhet och innovation, ingår Duni Group och det brittiska företaget Notpla ett nytt samarbete. Som ett första steg av samarbetet lanserar Duni Group en ny plastfri matförpackning med en unik sjögräsbeläggning
alga 1x

Mikroalger kan användas för tillverkning av bioplast

En forskare i Umeå visar att nordiska mikroalger som odlas i avloppsvatten kan användas för att producera PHB, en nedbrytbar bioplast.
20200131_115251

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax