Förpackar livsviktig hjälp åt UNICEF

PUBLICERAD: 1 oktober 2015
UPPDATERAD: 1 oktober

BillerudKorsnäs och UNICEF ställer studenter på Berghs School of Communication inför en spännande, kreativ utmaning – att förpacka den känsla som kan få fler att stödja UNICEF i välgörenhetsarbetet runtom i världen.

BillerudKorsnäs har samarbetat med Berghs School of Communication sedan 2010. Syftet är att sporra studenternas kreativitet och att väcka intresset för förpackningslösningar hos framtidens designers, kommunikatörer och beslutsfattare. Samarbetet började som en årlig tävling och har idag utvecklats till en integrerad del av heltidsutbildningarna Grafisk design och Produktionsledning.

Årets upplaga, PackChallenge:15, genomförs under september och oktober. Berghs-studenterna ställs inför en spännande kreativ utmaning – hur kan man på bästa sätt förpacka den känsla som kan få fler att hjälpa UNICEF i välgörenhetsarbetet runtom i världen?

UNICEF:s uppdrag är att stärka barns rättigheter, ett arbete som finansieras helt genom frivilliga bidrag från privatpersoner och företag. Ett sätt att samla in pengar är att sälja så kallade fältprodukter, till exempel vaccin, vattenreningstabletter, skolmaterial och myggnät.

Produkterna säljs i en webbshop och i butiker under vissa kampanjperioder. Som tack för bidraget kan köparen få ett gåvokort, den som vill kan sedan ge bort detta som till exempel julklapp eller födelsedagspresent. Uppdraget till studenterna är att ta fram en ny lösning med koncept, förpackningslösning och design som kommunicerar nyttan med gåvan, hur pengarna används och som samtidigt motiverar till att stödja.

Lösningen ska:

–           Upplevas som enkel att förstå och lätt att köpa.

–           Förstärka kunskapen och känslan av att det är ”på riktigt”.

–           Kunna användas i många olika typer av butiksmiljöer.

–           Kännas schysst att köpa och värdefull att få.

–           Vara relevant under hela året.

–           Vara till någon del fiberbaserad.

–           Vara kostnadseffektiv att framställa och distribuera.

Innovation och användande av ny teknik kommer att premieras, under förutsättning att det tillför kundvärde och är relevant.

Slutpresentationen av Berghs-studenternas lösningar kommer att ske den 29 oktober.

– Berghs School of Communication är en av världens bästa kommunikationsskolor. Samarbetet är mycket viktigt för oss eftersom det ger en värdefull injektion av nytänkande samtidigt som vi i kursplanen får möjlighet att får visa de utmaningar som framtidens förpackningar står inför. Att uppgiften i år stödjer UNICEF:s arbete känns värdefullt och mycket relevant, säger Jimmy Nyström, Business Development Director, BIllerudKorsnäs.

– UNICEF har en lång historia av att arbeta med innovationer där vi använder nya teknologier och material för att öka effektiviteten i vårt fältarbete och nå fram till utsatta barn över hela världen. Vår verksamhet är helt beroende av frivilliga bidrag, därför är det lika viktigt för oss att hitta innovativa sätt att öka vår insamling. PackChallenge är ett fantastiskt initiativ och vi ser verkligen fram mot resultatet av elevernas arbete, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef, UNICEF Sverige.

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx
Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x
Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning