Epson har tillverkat etikettpressar i över ett decennium, men i Norden har företagets fokus varit mer på traditionellt tryck. Tills nu. För ungefär ett år sedan gjordes en etikettsatsning även här i norr.
Epson har byggt upp en organisation i Norden som säljer etikettmaskiner, men även har hand om service och support. En satsning som fallit väl ut, berättar Richard Garp, Commercial & Industrial Printing Scandinavia & Benelux. Bland annat har företaget redan sålt tre etikettpressar av modell SurePress L-4733 AW i Norden. Därför föll det sig också naturligt att ställa ut på årets Scanpack-mässa.
– Första dagen var det nog mer folk än det var under flera dagar på Drupa, berättar en nöjd Richard Garp.
Nya målgrupper
Till Scanpack hade Epson tagit med sig ovan nämnda etikettpress. Den är utrustad med tredje generationen vattenbaserat resinbläck med CMYK plus vitt, orange och grön. Den kan hantera en mängd olika material, även thermalpapper, och substratet behöver inte förbehandlas.
Epson SurePress L-4733 AW är utvecklad för mindre och mellanstora tryckerier. Enligt Richard Garp kan den attrahera andra kundgrupper än de traditionella etikettryckerierna.
– Vi märker att allt fler varumärkesägare, till exempel producenter av öl och vin, investerar i en press för att kunna tillverka etiketter på egen hand. Det är en prisvärd och tillförlitlig press med extremt hög kvalitet och stort färgomfång.
Även ”vanliga” tryckerier är potentiella kunder.
– De tre maskinerna som vi har sålt har gått till traditionella tryckerier som inte vill lägga ut produktionen av etiketter på en underleverantör. Många har nog också uppmärksammat att det går väldigt bra för etikettryckerierna och vill vara med och få en bit av kakan.
Instegsmodell för digital produktion
I montern visades även tre mindre etikettskrivare för korta serier, bland annat nyheten Color Works C8000 som kan printa 30 centimeter i sekunden.
– Det kan vara en bra investering för mikrotryckerier, butikskedjor eller liknande som vill kunna trycka själva eftersom det inte handlar om några miljonbelopp.
Richard Garp säger också att flexotryckare börjar snegla på digital etikettproduktion.
– Framför allt när det gäller kortare serier, där kan det digitala vara ett bra alternativ.