
Axfood fortsätter att se över sina förpackningslösningar. Nu tar man bort tråget till hel kyckling under det egna varumärket Garant. Förändringen, som gäller både hel kyckling och hel majskyckling, innebär en årlig besparing på cirka 28 ton plast.
– Att ifrågasätta varje del av en förpackning och ta bort det som inte fyller någon väsentlig funktion är en viktig del i vårt arbete mot mer hållbara lösningar, säger Nadja Dahlgren, förpackningsutvecklare EMV på Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.
Detta är Axfoods andra större plastbantningsinitiativ under 2025. I somras övergick Garant till flowpack för all köttfärs i mindre förpackningar, en förändring som minskade plastanvändningen med över 100 ton per år. Med årets båda satsningar minskar Axfoods platförbrukning med över 130 ton per år.
Från vecka 42 kommer den nya förpackningen utan tråg att finnas i butik för Garant hel kyckling och Garant hel majskyckling. Förpackningens yttre utseende är detsamma som tidigare, skillnaden är att den nu består av endast flowpack.
Den senaste förändringen är ett viktigt steg mot Axfoods mål att minska plastanvändningen med minst 25 procent till 2025 och att alla förpackningar ska vara återvinningsbara till 2030.