De blev vinnare i flexotävling

PUBLICERAD: 11 oktober 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Tretton företag kammade hem priser i flexotävlingen. Foto: Pressbild

Miraclon har presenterat tretton vinnare i 2021 Global flexo innovation awards. Branschtrender som konvertering av tryckprocesser till flexo, ett effektivt arbetsflöde i produktionen, hållbarhet och kreativitet i den grafiska designen var under lupp när juryn gjorde sin bedömning av över 200 tävlande företag. 

Tryckeriföretag som driver på transformation av flexoindustrin med hjälp av Kodaks tryckplåtsteknik KODAK FLEXCEL NX Technology har prisats i årets upplaga av 2021 Global flexo innovation awards. En tävling som arrangeras av företaget Miraclon. Över 200 bidrag från 24 länder bedömdes av en oberoende panel med åtta experter inom flexoindustrin. Juryn samlades både fysiskt och digitalt för att till sist utse tretton vinnare.

Först att få platina-utmärkelse

Företagen synades av juryn i fyra kategorikriterier: effektiviteten i produktionsflöden, konvertering från andra tryckprocesser till flexo, graden av kreativitet i den grafiska designen och nivån på hållbara affärsmetoder i projektet. Sju företag nådde upp till kriterierna i två kategorier och belönades med en silvermedalj. De som blidkade juryn i tre kategorier fick motta en guldmedalj – totalt fem vinnare. Det finns också ett platinapris som går till ett företag som bockar av alla fyra kategorier – de allra finaste utmärkelsen för bästa tryckproduktionen. I år blev Uruguay-företaget Lorytex den första vinnaren någonsin att ta emot priset.

– Var och en av vinnarna, liksom företagen som fick särskilda omnämnanden, visade ett otroligt engagemang för flexotyckets framsteg och gav goda exempel på vad som kan uppnås när man fullt ut använder de verktyg och teknik som står till deras förfogande. Det bör motivera resten av industrin att göra detsamma. säger Grant Blewett, försäljningschef hos Miraclon som säljer Kodaks flexolösningar.

Fyra fick extra pris

Fyra stycken av de tretton vinnarna fick en extra utmärkelse, Highest Honor, av juryn. Erkännandet gick till de som domarna anser har visat störst inverkan på att utveckla flexotrycksprocessen. Av de tretton bästa företagen som presenterats på tävlingens sajt är sju vinnare baserade i Latinamerika, tre i Europa, två i Nordamerika och ett i Asien och Stillahavsområdet.

– Vi är glada över att se företag från hela världen uppfinna och vara kreativa när det gäller att utveckla sina företag samt driva flexotrycksindustrins transformation framåt, fortsätter Grant.

 

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432