Flexibel plast och kartong kommer att vara de snabbast växande förpackningsmaterialen, vilket speglar både utmaningar och möjligheter när branschen siktar på större hållbarhet, under de kommande fem åren, enligt den senaste djupgående analysen från Smithers.
Smithers nya marknadsrapport – The Future of Global Packaging to 2028 – baseras på en studie av 65 enskilda nationella marknader över hela världen och visar att det totala värdet i sektorn kommer att nå 1,17 biljoner dollar 2023. Den globala efterfrågan har återhämtat sig kraftigt från Covid-19 och efterföljande ekonomiska störningar har vuxit med 5,8 procent på årsbasis mellan år 2018 och år 2021.
Globala värdet ökar
Trots makroekonomisk osäkerhet och stigande insatskostnader visar Smithers modeller att det globala försäljningsvärdet kommer att öka med en årlig tillväxttakt (CAGR) på 3,9 procent för att nå 1,42 biljoner USD 2028. Organisk tillväxt i utvecklingsregioner kommer att stå för huvuddelen av denna ökning.
Marknaden enbart i Asien kommer att öka med 5,3 procent på årsbasis under åren 2023 – 2028. De snabbast utvecklande marknaderna är Indonesien, Filippinerna och Indien. De följs tätt av Kina, som redan är den största enskilda marknaden i världen och kommer att stå för 25,3 procent av världens förpackningsefterfrågan, räknat i värde, år 2028. Indien är nu den tredje största nationella marknaden, med en förpackningsmarknaden som gick om Tyskland för första gången år 2022. Dessa skuggas av liknande, om än mindre framväxande potential i Syd- och Centralamerika, Afrika och Mellanöstern.
Högre köpkraft för konsumenterna i dessa regioner kommer att hjälpa till att stödja ökad försäljning av förpackad mat, hälsovård och kosmetikaförpackningar. Detta kommer att upprätthålla en ökad försäljning av flexibla plastförpackningar, som har tydliga fördelar på dessa marknader, trots en växande medvetenhet om svårigheten att återvinna dem vid slutet av deras livslängd. En global CAGR på 5,1 procent kommer att göra flexibla plaster till det snabbast växande förpackningsmaterialet under de kommande fem åren, med en global försäljning som ökar från 197,7 miljarder USD 2023 till 253,2 miljarder USD 2028.
Kartong och wellpapp störst
Kartong (wellpapp, falskartonger och vätskekartong) är fortfarande det största materialsegmentet och står för 31,8 procent av världsvärdet (373,8 miljarder USD) 2023. Segmentet kommer att växa med 4,2 procent CAGR fram till 2028. Detta återspeglar tillväxt under genomsnittet i transitsegment, motverkat av ökande efterfrågan inom e-handel, och nya, hållbara, premiumalternativ till plast för konsumenttillämpningar i utvecklade regioner.
Denna sista trend är mest tydlig i Europa. Många ledande CPG-varumärken har också åtagit sig att förbättra hållbarheten i sina förpackningsportföljer under prognosperioden, med de första målen för 2025.
Detta ger ett underlag för innovation, något som kommer att genomsyra den globala marknaden under prognosperioden. Parallellt ökar efterfrågan på återvunnen plast, men det kräver ytterligare investeringar i återvinningsinfrastruktur för att ge en långsiktig lösning. Inledningsvis kommer återvunna material (PCR) att koncentreras på styva plaster och i synnerhet dryckesförpackningar av PET, även om flexibla material och polyolefiner kommer att dra nytta av utvecklingen av mer avancerad kemisk återvinningskapacitet i stor skala.