Flexibel plast och kartong växer starkast de kommande fem åren

PUBLICERAD: 11 december 2023
UPPDATERAD: 12 december
Global förpackningsförsäljning år 2022. Källa: Smithers

Flexibel plast och kartong kommer att vara de snabbast växande förpackningsmaterialen, vilket speglar både utmaningar och möjligheter när branschen siktar på större hållbarhet, under de kommande fem åren, enligt den senaste djupgående analysen från Smithers.

Smithers nya marknadsrapport – The Future of Global Packaging to 2028 – baseras på en studie av 65 enskilda nationella marknader över hela världen och visar att det totala värdet i sektorn kommer att nå 1,17 biljoner dollar 2023. Den globala efterfrågan har återhämtat sig kraftigt från Covid-19 och efterföljande ekonomiska störningar har vuxit med 5,8 procent på årsbasis mellan år 2018 och år 2021.

Globala värdet ökar

Trots makroekonomisk osäkerhet och stigande insatskostnader visar Smithers modeller att det globala försäljningsvärdet kommer att öka med en årlig tillväxttakt (CAGR) på 3,9 procent för att nå 1,42 biljoner USD 2028. Organisk tillväxt i utvecklingsregioner kommer att stå för huvuddelen av denna ökning.

Marknaden enbart i Asien kommer att öka med 5,3 procent på årsbasis under åren 2023 – 2028. De snabbast utvecklande marknaderna är Indonesien, Filippinerna och Indien. De följs tätt av Kina, som redan är den största enskilda marknaden i världen och kommer att stå för 25,3 procent av världens förpackningsefterfrågan, räknat i värde, år 2028. Indien är nu den tredje största nationella marknaden, med en förpackningsmarknaden som gick om Tyskland för första gången år 2022. Dessa skuggas av liknande, om än mindre framväxande potential i Syd- och Centralamerika, Afrika och Mellanöstern.

Högre köpkraft för konsumenterna i dessa regioner kommer att hjälpa till att stödja ökad försäljning av förpackad mat, hälsovård och kosmetikaförpackningar. Detta kommer att upprätthålla en ökad försäljning av flexibla plastförpackningar, som har tydliga fördelar på dessa marknader, trots en växande medvetenhet om svårigheten att återvinna dem vid slutet av deras livslängd. En global CAGR på 5,1 procent kommer att göra flexibla plaster till det snabbast växande förpackningsmaterialet under de kommande fem åren, med en global försäljning som ökar från 197,7 miljarder USD 2023 till 253,2 miljarder USD 2028.

Kartong och wellpapp störst

Kartong (wellpapp, falskartonger och vätskekartong) är fortfarande det största materialsegmentet och står för 31,8 procent av världsvärdet (373,8 miljarder USD) 2023. Segmentet kommer att växa med 4,2 procent CAGR fram till 2028. Detta återspeglar tillväxt under genomsnittet i transitsegment, motverkat av ökande efterfrågan inom e-handel, och nya, hållbara, premiumalternativ till plast för konsumenttillämpningar i utvecklade regioner.

Denna sista trend är mest tydlig i Europa. Många ledande CPG-varumärken har också åtagit sig att förbättra hållbarheten i sina förpackningsportföljer under prognosperioden, med de första målen för 2025.
Detta ger ett underlag för innovation, något som kommer att genomsyra den globala marknaden under prognosperioden. Parallellt ökar efterfrågan på återvunnen plast, men det kräver ytterligare investeringar i återvinningsinfrastruktur för att ge en långsiktig lösning. Inledningsvis kommer återvunna material (PCR) att koncentreras på styva plaster och i synnerhet dryckesförpackningar av PET, även om flexibla material och polyolefiner kommer att dra nytta av utvecklingen av mer avancerad kemisk återvinningskapacitet i stor skala.

Läs vidare

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

Walki fortsätter investera i Centraleuropa

Walki har genomfört en investering på över 6 MEUR i en toppmodern produktionslinje vid sin fabrik i Steinfurt. Linjen är nu redo att börja producera åt kunder som går över till fiberbaserade material.
Walki

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Senaste nytt

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx