Firade 20 år med påkostat seminarium

PUBLICERAD: 13 oktober 2015
UPPDATERAD: 24 januari

SweFlexTable top

Det är i år 20 år sedan som Sweflex bildades på Brobygrafiska i Sunne. Det kändes därför naturligt att även 20 års jubileumet hölls på Brobygrafiska. Detta skedde den 23-24 september med ett påkostat seminarium som hade föredragshållare från skilda platser på jordklotet.

Seminariet startade på onsdag eftermiddag med att Brobygrafiska lärare på yrkeshögskoleutbildningarna Sara Larsson och Mats Olsson redogjorde för delar av den utbildning som de studerande genomgår innan de lämnar skolan för arbetslivet. Man kunde också redovisa att studerande som lämnar Brobygrafiska i mycket stor omfattning får arbete inom branschen.

Vidare var det en demonstration av Innovation Studio som nyligen installerats på Brobygrafiska och som ger möjlighet att i en virtuell butiksmiljö se förslag på förpackningar innan dessa lämnat idéstadiet. Spännande är också att även denna utrustning går att hyra via Brobygrafiska. En möjlighet som borde locka många framsynta byråer.

Onsdagens seminarium avslutades den sedvanliga Pytt i Pannan och till denna fick deltagarna lyssna till första rektorn på Brobygrafiska Inga-Lill Lindqvist och Leif Backman, VD på Marvaco som redogjorde för hur Brobygrafiska kom till och starten av Sweflex i skolans lokaler.

Dag två gav inspiration från olika delar av världen Första föredragshållare på torsdagen var Mr Toshio Arita, Senior packaging consultant från Japan. Han tog deltagarna på en spännande resa om vilka förpackningar vi har att förvänta oss i framtiden. Alltså precis mitt i prick på arbetsnamnet för seminariet ”What´s around the corner”.

Många svenska förpackningsföretag borde här kunnat hitta idéer för framtida utveckling. Sedan fick deltagarna lyssna till Daniel Saltzer från design- och varumärkesbyrån BVD som gav oss tänkvärda saker kring våra val och att mängden av valmöjligheter också kan bli för stor.

Nästa programpunkt var ett en timmes block om hur den svenska pappersindustrin mår och vad som blir nästa steg när journalpapper minskar och förpackningspapper ökar. Föreläsare var Anders Nygårds, Anna Jonhed Billerud/Korsnäs och Jimmy Nyström Billerud/Korsnäs. Charles Bouchard Siegwerk föreläste om färg och om vilka nya applikationer vi kommer att möta i kommande tryckta förpackningar. Här verkar möjligheterna nästan obegränsade.

En spännande föreläsning som indikerar en ännu mer spännande framtid. Det finns runt i världen många inställningsrullar från inställning av tryckpressar som idag endast går till återvinning. Men Mr Jan Willem Boers Polymont visade på en ny möjlighet som ännu inte finns på marknaden. Möjligheten att tvätta filmmaterialet och återanvända det till inställningsmaterial. De kalkyler som Mr Boers redovisade indikerade på stora besparingar samt att materialet kunde återanvändas minst 10 gånger.

Från Tetra Pak kom Mr Marcus Rehberger och redogjorde för nödvändiga kvalitetsteg som är ett måste om du har internationella kunder som vill trycka med samma resultat oavsett plats på jordklotet. En frågeställning som alltid är aktuell för Tetra Pak.

Tryckning med Extended Gammut För att hålla hög tryckkvalitet måste vi kunna mäta. Från Largo kom Mr Stefan Sundvisson och visade på de hjälpmedel som är nödvändiga i tryckeriet. Tryckning med extended gammut blir alltmer högaktuellt och Mr D Pulling från Esko redogjorde för hur vi får denna teknik på plats. Från Eskos håll förväntas marknaden för denna teknik utvecklas väldigt snabbt de kommande åren. Efter denna föreläsning var det tid för praktiska demonstrationer och deltagarna kunde själva se möjligheter till snabba färgbyten utan att byta färg.

Olof Eriksson kom från Mediaköket och redogjorde för hur man hade arbetat med repro och uppläggning av de dekorer som trycktes. Mycket bra för deltagarna. Seminariet avslutades av Kaj Lankinen CEO för Marvaco som redogjorde hur man använder extended gammut i Finland.

Sweflex ordförande Göran Dahl avslutade konferensen och kunde konstatera att de ca 90 deltagarna hade fått många idéer och intryck med sig hem.

Text: Bo Thulin, Brobygrafiska

 

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}