Finska strejken fortsätter: Etikettbrist kan få stora konsekvenser

PUBLICERAD: 28 mars 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Branschaktörer flaggar för att bristen på etiketter kan få stora konsekvenser. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

Den finska pappersstrejken på UPM, en av världens största papperstillverkare, har ännu inte nått en lösning. Strejken som pågått sedan 1 januari kan få dramatiska konsekvenser för svenska företag och riskerar även att drabba konsumenter, rapporterar Ekot.

Rikard Ahlin, vd för Etiketto. Foto: Pressbild

Konflikten handlar om att UPM vill genomföra en förändring av den centrala förhandlingsordningen. Företag, en av världens största tillverkare av etikettpapper, vill avskaffa de centrala förhandlingarna och i stället splittra upp förhandlingarna på varje del av företaget. Det kan inte facket acceptera och UPM:s fabriker i Finland står för närvarande stilla.

Risk för etikettbrist

Etiketter är av stor betydelse för en rad branscher. De används för att märka upp pallar i transport- och logistikkedjan, för att sitta på butikshyllor, på förpackningar och produkter med mera. Branschaktörer som Ekot talat med säger att strejken riskerar att drabba såväl svenska företag som konsumenter. Rikard Ahlin, vd för Ettiketto group:

– Problemet kommer i nästa led, när Volvo måste stänga för att de inte har några etiketter. När du inte kan skicka ut prickig korv i butiken för att det inte finns några etiketter. Det är det stora problemet, säger han till Ekot.

Patrik Jenemark, vd för Nordvalls etikett:

– Jag tycker det är beklämmande. Jag har lite förståelse för såväl företagsledningen som för fackföreningarna eftersom strejken börjar bli samhällsfarligt.

Kritisk situation
Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

Enligt Grafiska Företagen har de fått flera samtal från medlemsföretag om att situationen börjar bli kritisk. Vd:n Eva Glückman:

– Den finska strejken, kombinerat med höga energipriser och konsekvenserna från kriget i Ukraina har skapat en akut pappersbrist. Primärt slår detta hårt mot våra medlemsföretag men sekundärt är det ett problem för många branscher, till exempel kräver nästan all industriproduktion tryckta etiketter för att kunna genomföras.

 

 

Läs vidare

Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000 certifierade. För Mölnlycke som redan hade ISO 22000 på plats gick processen något snabbare än för Sjöbo som i ett drygt halvår jobbat med förberedelser, utbildningar och att få nya rutiner på plats.
Nordvalls

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024