Finska strejken fortsätter: Etikettbrist kan få stora konsekvenser

PUBLICERAD: 28 mars 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Branschaktörer flaggar för att bristen på etiketter kan få stora konsekvenser. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

Den finska pappersstrejken på UPM, en av världens största papperstillverkare, har ännu inte nått en lösning. Strejken som pågått sedan 1 januari kan få dramatiska konsekvenser för svenska företag och riskerar även att drabba konsumenter, rapporterar Ekot.

Rikard Ahlin, vd för Etiketto. Foto: Pressbild

Konflikten handlar om att UPM vill genomföra en förändring av den centrala förhandlingsordningen. Företag, en av världens största tillverkare av etikettpapper, vill avskaffa de centrala förhandlingarna och i stället splittra upp förhandlingarna på varje del av företaget. Det kan inte facket acceptera och UPM:s fabriker i Finland står för närvarande stilla.

Risk för etikettbrist

Etiketter är av stor betydelse för en rad branscher. De används för att märka upp pallar i transport- och logistikkedjan, för att sitta på butikshyllor, på förpackningar och produkter med mera. Branschaktörer som Ekot talat med säger att strejken riskerar att drabba såväl svenska företag som konsumenter. Rikard Ahlin, vd för Ettiketto group:

– Problemet kommer i nästa led, när Volvo måste stänga för att de inte har några etiketter. När du inte kan skicka ut prickig korv i butiken för att det inte finns några etiketter. Det är det stora problemet, säger han till Ekot.

Patrik Jenemark, vd för Nordvalls etikett:

– Jag tycker det är beklämmande. Jag har lite förståelse för såväl företagsledningen som för fackföreningarna eftersom strejken börjar bli samhällsfarligt.

Kritisk situation
Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

Enligt Grafiska Företagen har de fått flera samtal från medlemsföretag om att situationen börjar bli kritisk. Vd:n Eva Glückman:

– Den finska strejken, kombinerat med höga energipriser och konsekvenserna från kriget i Ukraina har skapat en akut pappersbrist. Primärt slår detta hårt mot våra medlemsföretag men sekundärt är det ett problem för många branscher, till exempel kräver nästan all industriproduktion tryckta etiketter för att kunna genomföras.

 

 

Läs vidare

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Digital etikettpress för lite mindre företag

Xeikon har nyligen lanserat en etikettpress, Label Discovery Panther, som är tänkt att fungera som en instegspress hos de lite mindre etikettillverkarna.
xeikon_pantherdiscovery

Uppköp: Nordvalls förvärvar Lexit Groups etikettverksamhet

Affären innebär ett övertagande av Lexit Groups verksamheter i Sverige och Norge. Enligt Nordvalls gör förvärvet dem till Skandinaviens ledande leverantör av etiketter.
FotoJet (2)

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax