Fem svenska vinnare i Pentawards

PUBLICERAD: 12 september 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Den internationella förpackningstävlingen Pentawards har avgjorts och fem svenskar går hem med priser.

Best in show – Diamond Pentaward-vinnaren blev dock Mutti limited edition skapad av italienska studion Auge design. Enligt juryn var det ett enhälligt beslut, och ett enkelt sådant.

”Från det ursprungliga formatet har sortimentet blivit utsmyckat med en ny glamorös och lyxig känsla, med en avancerad guldfoliefärg som står i kontrast till de elfenbensfärgade silkscreenytorna,” skriver juryn.

Bäst i de olika kategorierna blev ingen svensk. Den kinesiska byrån Shenzhen Lingyun creative packaging design tog hem platinum i dryckeskategorin för deras arbete med Guouci wudu-flaskan.

I matkategorin var det japanska Frame inc. som tog hem platinum för Shirokuma no Okome, och i ”body”-kategorin var det nederländska Studio Kluif som vann med bidraget Bloomdale Eyewear.

I lyxkategorin fick franska Servaire & Co pris för parfymsortimentet Diptyque Hourglass 2.0, och spanska The bold studio vann i ”Best of other markets”-kategorin med kattsandsprodukten Gatuna.

De svenska vinnarna i årets tävling är:

Pond design som tog hem guld i matkategorin för sitt jobb med Malmö chokladfabrik.

BVD Stockholm som fick silver i ”body”-kategorin för Apotek hjärtats kosttillskottsförpackningar.

Identity works som också fick silver i ”body”-kategorin med sitt jobb för Kronans apotek.

Philippe Bordonado som fick brons för Raw clarity i dryckeskategorin.

Flextrus AB som vann brons för Flextrus Paperlite i hållbarhetskategorin, med designers Ronny Gimbe & Cliff Gorst.

Läs vidare

Ny förpackningsdesign och logotype för Skogaholm

Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.
Skogaholmx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

AI designar Garants mjölkförpackningar

Axfood har låtit en egenutvecklad AI-lösning designa Garants 1,5-liters mjölkförpackningar, som i dagarna når butikshyllorna i hela landet.
axfood

Grönstedts jubileumscognac illustrerar Gamla stan

Grönstedt har försörjt Sveriges cognacsdrickare sedan 1846. För 20:e året i rad lanserar de Le National – en specialutgåva av cognacen som lanseras en gång om året. Förpackningen är något utöver det vanliga.
c1

Senaste nytt

Lär dig mer om en unik testmetod för konsumentvänliga förpackningar på Scanpack

Reumatikerförbundets Kristina Heilborn kommer tillsammans med Industridesignern och professorn i inkluderande design, Lena Lorentzen, att stå på scenen på Scanpack och berätta om Easy to use, en unik testmetod för konsumentvänliga förpackningar som om allt går bra ger en certifiering.
Reumatikerförbundet

KOnstruktiv användning av sidoströmmar från kartongtillverkning

Soilfood, ett nordiskt företag inom cirkulär ekonomi, undersöker nu möjligheten att använda fiberrika sidoströmmar från Metsä Boards fabriker som råvara till ladugårdsströ.
soilfood-wälly

Venezuela döms att betala miljardskadestånd till Smurfit Westrock

År 2018 expropierade regeringen i Venezuela SmurfitKappas verksamhet i landet. Företaget har riktat anspråk mot Venezuelas regering och har nu tilldömts ett större skadestånd.
tony

Elopak expanderar innan de har byggt klart i USA - går från en till två produktionslinjer

Elopak utökar sin kapacitet vid den aviserade amerikanska produktionsanläggningen. Den nya produktionsanläggningen i Little Rock, Arkansas, USA är under uppbyggnad och kommer nu att omfatta två produktionslinjer.
elopakx