Fedrigoni köper pappersbruk av Arjowiggins

PUBLICERAD: 2 november 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Fedrigoni köper pappersbruket Guarro Casas i Spanien. Foto: Pressbild

Fedrigoni Group, en leverantör av papper för lyxförpackningar, premiumetiketter, självhäftande material med mera har undertecknat ett avtal med det engelsk-franska företaget Arjowiggins om förvärv av pappersbruket Guarro Casas i Spanien.

Guarro Casas har över 300 års historia och högprofilerad expertis inom tillverkning och efterbehandling av grafiska specialpapper. Fabriken ligger i Gelida, nära Barcelona, och har 140 anställda.

Avtalet undertecknades några dagar efter det att Arjowiggins Group och dess brittiska dotterbolag försattes i konkurs. Guarro Casas har specialiserat sig på tillverkning av kvalitetspapper, som används för premiumförpackningar, bokomslag och säkerhetstillämpningar.

Förvärvet – Ett nytt kapitel

Inom vissa av dessa segment är Fedrigoni redan ledande globalt och ytterligare synergier kan utvecklas, menar företaget.

– Förvärvet av Guarro Casas är ett nytt kapitel i vår globala tillväxtstrategi i världen av specialpapper för premiumförpackningar och andra kreativa tillämpningar, vilket gör att vi kan betjäna alla varumärken, designer, tryckerier och förpackningsföretag ännu effektivare. Med förvärvet av Guarro Casas kommer vi att utöka vår portfölj med ytterligare know-how och teknik som kompletterar vår egen , säger Marco Nespolo, vd för Fedrigoni Group.

 

Guarro Casas har specialiserat sig på tillverkning av kvalitetspapper. Foto: Pressbild

 

Affären är Fedrigonis fjärde förvärv i år. De har också signalerat att deras nya produktionspartnerskap med Mohawk eventuellt kan leda till ett förvärv av företaget.

Inga köpare i Storbritannien

Den tidsfrist som de engelska advokaterna fastställt för att lämna anbud på Arjowiggins engelska fabriker har löpt ut utan att någon lämplig köpare har dykt upp. Nästa steg i processen är därför att sälja fabrikstillgångarna individuellt. Detta innebär att fabrikerna måste stängas och personalen sägas upp.

Antalis är återförsäljare av Arjowiggins hela sortiment i bland annat Sverige.

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning