Färgglad och brandklassad specialkartong på Fespa

PUBLICERAD: 16 maj 2019
UPPDATERAD: 24 januari

 

Re-boards monter på årets Fespa-mässa har en entré med en trestegstrappa helt byggd i det styva kartongmaterialet.

Re-board Technology visar upp sina olika typer av robusta materialskivor på Fespa. Specialkartongen finns i både nya färger och olika typer av brandklasser.
– Det här är ganska nischade grafiska produkter för ganska avancerade varumärkestillämpningar, säger företagets vd Gustaf Redin.

Gustaf Redin, vd på Re-board Technology vågar ställa sig i ingången till företagets Fespa-monter. Det är det inte alla besökare som törs.

Vd:n Gustaf Redin säger att företaget har satsat mycket under det senaste året på utveckling inom brandklassning som är viktigt i butiksmiljöer och känsliga platser som flygplatser, tågstationer och andra offentliga byggnader.

– När man pratar om klassningen så är det egentligen för all butiksinredning. Ska du i någon mån använda ett material som kan antända så behöver du ha en brandklassning. Där är vi fortfarande själva på marknaden. Vi har kommit mycket längre än var vi stod för ett år sedan, säger Gustaf Redin.
I montern visade de upp sin portfölj med olika typer av materialskivor. Blande nyheterna sågs en helt genomfärgad svart och vit specialkartong.

För att visa prov på hur starkt och kraftfullt materialet Re-board är har de byggt upp en entréingång till montern. Men få vågar ta den vägen, konstaterar Redin:

– Tanken är att vi vill se om vi kan provocera folk att våga gå igenom vår ingång. Men det är väldigt få som vågar gå på kartong, säger han och skrattar.

Redin säger att han upplever att pendeln har svängt över. Förra året var det stora samtalsämnet plastens påverkan på miljön. Den massiva trenden har till exempel gjort att folk inte köper plastpåsar längre i samma utsträckning. I år anser han att det är koldioxid som är det stora temat.

– I år pratar vi mycket koldioxid och carbon footprint (koldioxidavtryck, red anm). Det är det som jag tycker är skillnaden, men det är egentligen samma miljömedvetenhet idag.

En materialskiva helt genomfärgad i svart är en av företagets nyheter på Fespa 2019.

Läs vidare

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

Nestes bioråvara blir till bioPET-flaskor hos japanska Suntory

Den finska petroleumkoncernen Neste har inlett samarbete med japanska dryckesföretaget Suntory om produktion av dryckesflaskor i biobaserad PET. Ytterligare två andra företag ingår i samarbetet.
neste-suntory-utvaldx

Bioplastproduktionen tar fart igen

I samband med sin årliga konferens i Berlin presenterade European Bioplastics 2023 års statistik plus prognos för marknadsutvecklingen under tiden fram till år 2028.
bow

Gaia Biomaterial gjorde ölmuggarna på F1-finalen komposterbara

Vid F1-finalen i Abu Dhabi nyligen stod Helsingborgsföretaget Gaia Biomaterials för en unik del av evenemangets hållbarhetssatsning.
GAIAxx

Senaste nytt

Johan Nellbeck lämnar Holmen Iggesund i samband med omorganisation

Holmens styrelse har idag beslutat att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt samlat affärsområde, Holmen Kartong & Papper. I samband med detta kommer Holmen Iggesunds vd, Johan Nellbeck, att lämna företaget.
igge-johan2-utvaldx

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Nordvalls Etikett ingår partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.
Reusable cup