Ett öl med drag i!

PUBLICERAD: 25 maj 2023
UPPDATERAD: 25 maj

 

Man får väl utgå från att kroken inte ingår i förpackningen. Foto: Pressbild

Ölmärket XXXX i Queensland, Australien, har lanserat en serie ölburkar med ett stansat fiskedrag i burkväggen, designat för att hjälpa fiskeentusiaster att bekämpa den invasiva karppopulationen och bevara den känsliga balansen i Sunshine States vattenvägar.

Varumärkesägaren Lion säger att specialutgåvan XXXX Lure Lager-burken, som utvecklats i samarbete med Thinkerbell, har ett gör-det-själv-utstansat drag, designat för att locka karp och underlätta enklare fångster för sportfiskare. Projektet syftar till att utbilda allmänheten om effekterna av invasiv karp, särskilt i sydvästra Queensland, och betonar vikten av att bevara hälsan och mångfalden hos de inhemska akvatiska ekosystemen.

Företaget säger att det gör-det-själv-bete som ingår i XXXX Lure Lager-burken har en guld- och rödfärgskombination, känd för sin bevisade effektivitet när det gäller att attrahera den skadliga fisken. Genom att helt enkelt skanna burken med sina mobila enheter får sportfiskare tillgång till steg-för-steg-instruktioner om hur man säkert skär ut och använder draget effektivt. Dessutom får de också tillgång till en onlinekarta som visar närliggande platser som är lämpliga för att fånga karp.

– Genom att utnyttja kreativitet och innovation, kombinerat med viss uppmätt magi, syftar detta projekt till att uppmuntra individer att göra en påtaglig skillnad och bidra till bevarandet av vattenvägarna, särskilt i Queenslands sydvästra region, via en tillgänglig och kostnadseffektiv lösning, säger Keir Vaughn på Thinkerbell.

Med andra ord har vi nu en ny ursäkt, eller ett nytt uttryck, för att ta en öl, ”jag ska fånga karp”!

 

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080

Pinsamma budskap på plastbärkassar för att minska förbrukningen

Den eviga debatten om plastbärkassars eventuella påverkan på miljön verkar vi inte komma ifrån. EU vill inte att vi ska förbruka mer än 40 per person och år och de tidigare höga skatterna fick ner förbrukningen i Sverige till långt under denna siffra. Kanske är det här exemplet från Kanada ett sätt att se till att siffran hålls nere utan skatter eller avgifter? Och dessutom med humor som instrument.
Påsar1x