Nordens största skönhetskedja, Kicks, lanserar Kicks Color ID på svenska och norska marknaden. Det är ett unikt verktyg som mäter hudens ton och matchar sedan resultatet med någon av förtagets över 1600 olika foundations. Bakom Kicks Colour ID står Largo AB som med sin partner, X-Rite Pantone, utvecklat konceptet tillsammans med Kicks.
Verktyget som används heter Capsure och är en handhållen kulörmätare. Den kan mäta och matcha kulörer från ett flertal olika underlag, från textil och plast till trä och hud. Provet mäts, och Capsure visar då vilken kulör provet har samt även vilka accentkulörer som passar till detta prov.
Vilken kulör som matchar beror på vilken färgkarta som man valt att matcha mot. Antingen kan man välja standardiserade färgkartor (NCS, Pantone, RAL etc.) eller låta mäta in och skräddarsy en unik färgkarta.
Att mäta hud är en utmaning:
- Huden är ett transparent material
- Huden består av flera lager
- Hudytan är inte helt platt – den har struktur
- Hudfärg är inte enhetlig
Hur går en mätning till?
Instrumentet använder en komplicerad mätteknik:
- ”Treriktad” flerfärgsbildsmätning
- Tar 27 bilder av ett prov
- Samtidigt som bilden tas belyses provytan med 9 kulörers LED ljus från tre olika vinklar
- Denna teknik gör Capsure lämpad för mätning av flerfärgade ytor med struktur – Till och med hud!
– Capsure är ett fantastiskt verktyg som gör arbetet med kulörmatchning väldigt enkelt. Samarbetet med Kicks visar de oändliga möjligheter verktyget har och vi ser verkligen fram emot lanseringen ute i butik, säger Fredrika Frisk, Business Developer på Largo AB.
Kicks Colour ID lanseras exklusivt i alla företagets butiker i Sverige och Norge v 36.
Capsure