Ett mer hållbart designkoncept från Electrolux

PUBLICERAD: 28 februari 2024
UPPDATERAD: 27 februari

Electrolux Groups in-house designteam har tillsammans med BVD tagit fram en ny förpackningsdesign som ska väcka känslor via en brun kartongförpackning.

Utmaningen var att skapa ett unikt förpackningskoncept som lyfter Electrolux premiumposition och väcker känslor via en brun kartong. Designsystemet behövde vara flexibelt och lätt anpassningsbart för tusentals olika apparater i olika storlekar. Med insikten att all konkurrens i en snar framtid också kommer att övergå till hållbara kartongförpackningar, behövde designen samtidigt ha en stark impact på hyllan och sticka ut i mängden genom ett eget uttryck.

Mission blev att omdefiniera en hållbar kartongförpackning till något åtråvärt och aspirerande. Målet var att skapa en distinkt varumärkesupplevelse och knyta målgruppen närmare till sig. Tillsammans med Electrolux in-house designteam och en illustratör utvecklades ett helt nytt flexibelt och användarvänligt designsystem. Det nya bildspråket är baserat på vardagliga situationer där karaktärerna är neutrala i kön och etnicitet.

Som ett resultat lyckas Electrolux bryta de flesta konventionella kategorikoderna.

– Designkonceptet är inspirerat av Electrolux förändringsresa, från att tidigare ha varit produktfokuserade till att idag vara framträdande inom hållbar utveckling. Genom den nya förpackningsdesignen kommunicerar vi ett varumärke med fokus på människors vardag och omtanke för vår omvärld, säger Gaioo Phunwut från BVD.

Framför allt tar det nya förpackningskonceptet ett starkt steg mot en mer hållbar riktning.

– Att övergå till en mer hållbar förpackningslösning känns inte bara som den enda vägen framåt. Det kommer också att vara ett framtida krav och innebär att vi håller oss före eventuell strängare lagstiftning som kommer införas gällande icke-hållbara förpackningar i framtiden, säger Ella Rudebeck, Electrolux Global Packaging Manager.

Det nya förpackningssystemet bidrar till dessa förbättringar jämfört med Electrolux tidigare förpackningar:

Mindre mängd tryckfärg
En betydande minskning av mängden tryckfärg.

Ingen färg med mineraler
Flexografisk tryck med vattenbaserad färg används för att undvika mineraler.

Färre artwork
Antalet förpackningsvarianter har minskats genom att använda självhäftande etiketter för att skilja olika produkter och färger åt.

Minimering av förpackningsavfall
Etiketter hjälper till att eliminera avfall eftersom samma förpackning kan användas för hela produktserier.

Material med låg miljöpåverkan
Obehandlad FSC-certifierad kartong används, ingen ytbehandling behövs och förpackningen är fri från expanderad polystyren (EPS).

Återvinningsbarhet
Ingen skyddslack eller plastlaminering som kan förorena återvinningen används.

Läs vidare

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Zoégas uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Zoégas designen för att ännu bättre spegla varje kaffes unika historia och karaktär. De nya förpackningarna får ett modernare utseende och en starkare identitet.
zoegax

Senaste nytt

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar