Ett mer hållbart designkoncept från Electrolux

PUBLICERAD: 28 februari 2024
UPPDATERAD: 27 februari

Electrolux Groups in-house designteam har tillsammans med BVD tagit fram en ny förpackningsdesign som ska väcka känslor via en brun kartongförpackning.

Utmaningen var att skapa ett unikt förpackningskoncept som lyfter Electrolux premiumposition och väcker känslor via en brun kartong. Designsystemet behövde vara flexibelt och lätt anpassningsbart för tusentals olika apparater i olika storlekar. Med insikten att all konkurrens i en snar framtid också kommer att övergå till hållbara kartongförpackningar, behövde designen samtidigt ha en stark impact på hyllan och sticka ut i mängden genom ett eget uttryck.

Mission blev att omdefiniera en hållbar kartongförpackning till något åtråvärt och aspirerande. Målet var att skapa en distinkt varumärkesupplevelse och knyta målgruppen närmare till sig. Tillsammans med Electrolux in-house designteam och en illustratör utvecklades ett helt nytt flexibelt och användarvänligt designsystem. Det nya bildspråket är baserat på vardagliga situationer där karaktärerna är neutrala i kön och etnicitet.

Som ett resultat lyckas Electrolux bryta de flesta konventionella kategorikoderna.

– Designkonceptet är inspirerat av Electrolux förändringsresa, från att tidigare ha varit produktfokuserade till att idag vara framträdande inom hållbar utveckling. Genom den nya förpackningsdesignen kommunicerar vi ett varumärke med fokus på människors vardag och omtanke för vår omvärld, säger Gaioo Phunwut från BVD.

Framför allt tar det nya förpackningskonceptet ett starkt steg mot en mer hållbar riktning.

– Att övergå till en mer hållbar förpackningslösning känns inte bara som den enda vägen framåt. Det kommer också att vara ett framtida krav och innebär att vi håller oss före eventuell strängare lagstiftning som kommer införas gällande icke-hållbara förpackningar i framtiden, säger Ella Rudebeck, Electrolux Global Packaging Manager.

Det nya förpackningssystemet bidrar till dessa förbättringar jämfört med Electrolux tidigare förpackningar:

Mindre mängd tryckfärg
En betydande minskning av mängden tryckfärg.

Ingen färg med mineraler
Flexografisk tryck med vattenbaserad färg används för att undvika mineraler.

Färre artwork
Antalet förpackningsvarianter har minskats genom att använda självhäftande etiketter för att skilja olika produkter och färger åt.

Minimering av förpackningsavfall
Etiketter hjälper till att eliminera avfall eftersom samma förpackning kan användas för hela produktserier.

Material med låg miljöpåverkan
Obehandlad FSC-certifierad kartong används, ingen ytbehandling behövs och förpackningen är fri från expanderad polystyren (EPS).

Återvinningsbarhet
Ingen skyddslack eller plastlaminering som kan förorena återvinningen används.

Läs vidare

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

The Power Of Art

Den kända konstnären Sir Peter Blake känd för till exempel The Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Bands skivomslag, har slagit sig ihop med Budweiser för att skapa ett unikt projekt – en serie popkonstinspirerade burkar.
blake 3x

Ecoleans nya förpackningsstorlek har fokus på bekvämlighet och miljö

Ecolean Air 125-formatet är en 125 ml förpackning som är designad för att erbjuda en bekväm förpackningsupplevelse.
ecoleanx

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax