Etikettproducent i Landskrona köps upp

PUBLICERAD: 2 november 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Rikard Ahlin, vd för Ettiketto. Foto: Pressbild

Ettiketto gör sitt fjärde förvärv sedan 2020. Den senaste affären gäller en etikettproducent i Landskrona som levererar självhäftande etiketter till både konsumentvaror och industriprodukter.
– Förvärvet stärker vår produktionskapacitet samt vår marknadsposition i Sverige ytterligare, Rikard Ahlin, vd för Ettiketto.

Sedan 2020 har Ettiketto förvärvat Beneli , Märkas samt StrongPoints etikettverksamhet i Sverige och Norge. Nu genomförs ett fjärde förvärv – bolaget Jigraf i Landskrona – som har 14 anställda och arbetar med flexo-och digitaltryck.

Gör självhäftande etiketter

Jigraf omsatte 29 miljoner kronor under 2020 och levererar självhäftande etiketter till både konsumentvaror och industriprodukter.

Nicklas Margård. Foto: Pressbild

– Det är mycket glädjande att kunna välkomna Jigraf till Ettiketto,  Det är ett välskött bolag med en bred produktportfölj samt långa och goda kundrelationer. Förvärvet stärker vår produktionskapacitet samt vår marknadsposition i Sverige ytterligare. Samtidigt finns det tydliga synergier, precis som vid våra tidigare förvärv. Vi är övertygade om att vår långsiktighet och förmåga att ta hand om bolagen vi förvärvar kommer att bidra positivt till Jigrafs fortsatta utveckling, säger Rikard Ahlin, vd för Ettiketto, i ett pressuttalande.

Strategi att växa

Enligt Ettiketto är målsättningen att bli en ledande aktör i norra Europa. Till följd av de genomförda förvärven, inklusive Jigraf, har Etiketto ökat sin årliga omsättning från cirka 250 miljoner kronor i juni 2020 till cirka 800 miljoner kronor i september 2021.

– Ettiketto har vuxit kraftigt genom tilläggsförvärv och till följd av att vi är en trygg och stabil köpare. Vi är väldigt glada över möjligheten att förvärva Jigraf. Förvärvet stärker vårt erbjudande och är i linje med Ettikettos tillväxtstrategi, säger Nicklas Margård, chef för affärsområdet Industri.

Ettiketto ägs av industrigruppen Volati. Företaget verkar inom två affärsområden: Salix Group (tidigare Handel) och Industri.

Läs vidare

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Digital etikettpress för lite mindre företag

Xeikon har nyligen lanserat en etikettpress, Label Discovery Panther, som är tänkt att fungera som en instegspress hos de lite mindre etikettillverkarna.
xeikon_pantherdiscovery

Uppköp: Nordvalls förvärvar Lexit Groups etikettverksamhet

Affären innebär ett övertagande av Lexit Groups verksamheter i Sverige och Norge. Enligt Nordvalls gör förvärvet dem till Skandinaviens ledande leverantör av etiketter.
FotoJet (2)

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432