Etikettmässan Labelexpo skjuts fram

PUBLICERAD: 8 mars 2021
UPPDATERAD: 24 januari
26 – 29 april 2022 är nästa gång Labelexpo-mässan kommer till Bryssel. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

Etikettbranschens mässa i Bryssel, Labelexpo får nya datum. Covid-19-pandemin och trögheten i Europas vaccinationsprogram pekas ut som orsaker.

Tarsus Group arrangerar Labelexpo-mässor och seminarier runt om i världen. Arrangören meddelar nu på sin hemsida att den europeiska mässan som var planerad i september skjuts upp. Covid-19-pandemin och trögheten i Europas vaccinationsprogram pekas ut som orsaker. Nya datum blir 26 – 29 april 2022 och platsen är densamma, Brussels Expo Centre.

– På grund av den rådande osäkerheten kring hur snabbt vaccinet rullas ut i Europa och de osäkra möjligheterna för våra globala besökare att resa till Bryssel, har vi tagit det här beslutet efter diskussioner med utställarna, säger Lisa Milburn, vd på Tarsus Labels, Packaging and Brand Print Group.

Nästa mässa i USA, Labelexpo Americas, hålls först 13 – 15 september nästa år i Donald E. Stevens Convention Center i Rosemont, Chicago. Men redan 29 september till 1 oktober i år genomförs Label Congress 2021 på samma plats med sessioner om etikett och förpackningstryck. Det blir också en utbildningsdel i form av Label Academy Live.

Label Congress blir den första fysiska mötesplatsen för den amerikanska etikettindustrin sedan pandemin slog till”, säger Lisa Milburn, vd på Tarsus Labels, Packaging and Brand Print Group.

Läs vidare

Dominos nya printer skriver med hög hastighet på flaskans förslutning

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av snabba produkthanterings- och utskriftslösningar utformade för att stödja dryckestillverkare och hjälpa dem att leverera förpackningar utan etiketter på flaskor av miljö- och lagstiftningsskäl. Det nya sortimentet skriver ut variabel data och maskinläsbara koder, inklusive QR-koder, på förslutningar för HDPE-förpackningar.
Dominov

Epson lanserar ny etikettprinter

Nya ColorWorks C8000e från Epson producerar etiketter med både hög kvalitet och i hög hastighet samtidigt som den minskar kostnader och avfall som vanligtvis förknippas med traditionell, analogbaserad etikettutskrift.
epson-location-shoot.5x

UPM Raflatacs nya etikettmaterial kompatibelt med återvinning av HDPE och PP

I början av sommaren lanserade UPM Raflatac New Wave, ett pappersetikettmaterial som är kompatibelt med återvinning. Det är det första RecyClass-certifierade pappersetikettmaterialet som erhåller en Letter of Compatibility för användning på förpackningar av HD-polyeten och polypropen (PP).
UPM

Designa en AI-baserad etikett åt Johnnie Walker

AIPIA, det vill säga Active and Intelligent Packaging Industry Assocation, arrangerade en konferens i samband med ProPak Asia i Bangkok. Företaget Aire Global visade där vilken kraft AI ger förpackningsdesignprocessen. Diageo har tagit fasta på detta och öppnar under en kort period en möjlighet att med hjälp av AI designa en etikett till Johnnie Walker.
Diageo

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx