Etiketter i dubbel hastighet

PUBLICERAD: 14 juni 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Roger Wiig är nordisk försäljningschef för affärsområdet industrial printing på Konica Minolta.
Roger Wiig är nordisk försäljningschef för affärsområdet industrial printing på Konica Minolta.

Etikettutskrift är hetare än någonsin och nu lanserar Konica Minolta en snabb efterträdare till den populära AccurioLabel 190.

Digitaltryck av etiketter i mindre upplagor istället för att flexotrycka är en snabbare och mer ekonomisk tryckmetod. Detta har Konica Minolta i försäljningen av sin AccurioLabel 190 och bizhub Press C71cf. Sedan lanseringen av etikettmaskinen har den sålt bra i Europa med över 250 installationer. Under en kort tid har den enligt företaget blivit en av marknadens mest sålda etikettskrivare.

Tillväxt för kunden

Roger Wiig är nordisk försäljningschef för industrial printing på Konica Minolta och säger:

– Vi lanserar nu en ny modell för utskrift av etiketter: AccurioLabel 230. Eftersom maskinen är väldigt snabb så ökar produktiviteten hos kunden ytterligare. Maskinen har snabbt visat sig vara väldigt operativt stabil, vilket vi vet att våra kunder uppskattar. Nu kan du snabbt producera etiketter av toppkvalitet. Detta skapar möjligheter för tillväxt och lönsamhet för våra kunder. Det är en mycket spännande marknad för framtiden.

Nya och snabbare AccurioLabel 230. 
Nya och snabbare AccurioLabel 230.
Flera förbättringar

Ett antal produktivitets- och kvalitetsförbättringar har gjorts i den nya modellen. Hastigheten ökar från 13,5 till 23,4 meter per minut. Rulle till rulle-systemet har förbättrats med en snabbare uppstart och med en noggrann bildregistrering.

Maskinen stödjer nu både mediebredder på 250 och 330 millimeter med en rulldiameter upp till 620 millimeter. Konica Minolta levererar en komplett lösning inkluderat ett arbetsflödesprogram och en konverterade från kända GM.

Läs vidare

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se