När det behövs en ny etikett är Vinfabriken alltid hos Boxon tillsammans med sin reklambyrå för att titta på testkörningen och kan på så sätt direkt se hur resultatet blir.
– Kontakten med Boxons prepressavdelning är fantastiskt bra, de är oerhört proffsiga, säger Daniel Henriksson på Vinfabriken.
Vinfabriken bildades 2009 och tillverkar vin, glögg, cider, ekologisk gin, limoncello och grappa. Dryckerna tillverkas både i Sverige och utomlands men all produktutveckling sker i Borås, Sverige. Dryckerna säljs på Systembolaget runt om i Sverige samt på export. De alkoholfria alternativen finns hos dagligvaruhandeln.
När Vinfabriken sökte etikettleverantör letade de efter ett lokalt etikettryckeri som de kunde ha ett tätt samarbete med. Eftersom deras egen produktkvalitet är hög var det också viktigt att även etiketterna höll hög kvalité. Dessutom var det viktigt att etiketterna kunde levereras på rulle. Tryckeriet de valde skulle också kunna trycka små serier och ha möjlighet att göra snabba ändringar.
Vinfabriken blev något av ett pilotprojekt för Boxon som, när samarbetet startades, nyss hade investerat i en digitalpress. Designen av etiketterna till Vinfabrikens flaskor görs av deras reklambyrå men de har betydande samarbete med Boxons prepressavdelning. När det behövs en ny etikett är Daniel Henriksson på Vinfabriken alltid hos Boxon tillsammans med reklambyrån för att titta på testkörningen och kan på så sätt direkt se hur resultatet blir. Om det inte blir som de förväntat sig ändrar Boxons prepressavdelning och ansvarig tryckare nyanserna tills resultatet blir exakt så som det är tänkt. Även om designen görs av reklambyrån så är samarbetet med Boxon viktigt när det gäller färger och storlekar.
– Kontakten med Boxon prepressavdelning är fantastiskt bra, de är oerhört proffsiga, säger Daniel Henriksson.
Förutom det täta samarbetet får Vinfabriken också hjälp av Boxon med att testa streckkoderna så att de garanterat är läsliga. Något som är oerhört viktigt eftersom det annars skulle kunna få stora negativa konsekvenser.
När det gäller etikettmaterialet är det viktigt att tänka på vilken typ av flaska det är. Glasflaskor kräver en annan typ av material än PET flaskor. På en ensam flaska är etiketten oerhört viktig eftersom det är enda sättet att marknadsföra produkten på hyllan.
Man behöver tänka på att etiketten ska fungera mot innehållets färg och att den reflekterar bra mot ljuset i hyllorna och på så sätt också att den syns bra. Där får vi också hjälp med idéer. Kunskapen om etikettmaterial är stor hos Boxon, säger Daniel Henriksson.
Med hjälp av digitalpressen kunde Boxon erbjuda mindre etikettserier och större flexibilitet. Detta har öppnat för möjligheten att på ett smidigt sätt få fram de etiketter som önskas i små serier till ett rimligt pris. För att kostnadseffektivisera har man också gett etiketterna samma mått, det gör det lätt att snabbt ändra utseende. En annan fördel är att de också snabbt kan ta fram några få provetiketter vid exempelvis lanseringar hos Systembolaget. Förutom det fina samarbetet är Boxon också konkurrenskraftiga.