Etiketten fungerar mot innehållets färg

PUBLICERAD: 9 februari 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Boxon Vinfabriken
När det behövs en ny etikett är Vinfabriken alltid hos Boxon tillsammans med sin reklambyrå för att titta på testkörningen och kan på så sätt direkt se hur resultatet blir.

– Kontakten med Boxons prepressavdelning är fantastiskt bra, de är oerhört proffsiga, säger Daniel Henriksson på Vinfabriken.

Vinfabriken bildades 2009 och tillverkar vin, glögg, cider, ekologisk gin, limoncello och grappa. Dryckerna tillverkas både i Sverige och utomlands men all produktutveckling sker i Borås, Sverige. Dryckerna säljs på Systembolaget runt om i Sverige samt på export. De alkoholfria alternativen finns hos dagligvaruhandeln.

När Vinfabriken sökte etikettleverantör letade de efter ett lokalt etikettryckeri som de kunde ha ett tätt samarbete med. Eftersom deras egen produktkvalitet är hög var det också viktigt att även etiketterna höll hög kvalité. Dessutom var det viktigt att etiketterna kunde levereras på rulle. Tryckeriet de valde skulle också kunna trycka små serier och ha möjlighet att göra snabba ändringar.

Vinfabriken blev något av ett pilotprojekt för Boxon som, när samarbetet startades, nyss hade investerat i en digitalpress. Designen av etiketterna till Vinfabrikens flaskor görs av deras reklambyrå men de har betydande samarbete med Boxons prepressavdelning. När det behövs en ny etikett är Daniel Henriksson på Vinfabriken alltid hos Boxon tillsammans med reklambyrån för att titta på testkörningen och kan på så sätt direkt se hur resultatet blir. Om det inte blir som de förväntat sig ändrar Boxons prepressavdelning och ansvarig tryckare nyanserna tills resultatet blir exakt så som det är tänkt. Även om designen görs av reklambyrån så är samarbetet med Boxon viktigt när det gäller färger och storlekar.

– Kontakten med Boxon prepressavdelning är fantastiskt bra, de är oerhört proffsiga, säger Daniel Henriksson.

Förutom det täta samarbetet får Vinfabriken också hjälp av Boxon med att testa streckkoderna så att de garanterat är läsliga. Något som är oerhört viktigt eftersom det annars skulle kunna få stora negativa konsekvenser.

När det gäller etikettmaterialet är det viktigt att tänka på vilken typ av flaska det är. Glasflaskor kräver en annan typ av material än PET flaskor. På en ensam flaska är etiketten oerhört viktig eftersom det är enda sättet att marknadsföra produkten på hyllan.

Man behöver tänka på att etiketten ska fungera mot innehållets färg och att den reflekterar bra mot ljuset i hyllorna och på så sätt också att den syns bra. Där får vi också hjälp med idéer. Kunskapen om etikettmaterial är stor hos Boxon, säger Daniel Henriksson.

Med hjälp av digitalpressen kunde Boxon erbjuda mindre etikettserier och större flexibilitet. Detta har öppnat för möjligheten att på ett smidigt sätt få fram de etiketter som önskas i små serier till ett rimligt pris. För att kostnadseffektivisera har man också gett etiketterna samma mått, det gör det lätt att snabbt ändra utseende. En annan fördel är att de också snabbt kan ta fram några få provetiketter vid exempelvis lanseringar hos Systembolaget. Förutom det fina samarbetet är Boxon också konkurrenskraftiga.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9
Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000 certifierade. För Mölnlycke som redan hade ISO 22000 på plats gick processen något snabbare än för Sjöbo som i ett drygt halvår jobbat med förberedelser, utbildningar och att få nya rutiner på plats.
Nordvalls
Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x
Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group