Enklare återvinna vinboxen

PUBLICERAD: 24 mars 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Chilll out - lowSvenskarna älskar boxviner och varje år säljs det 104 miljoner liter boxvin på Systembolaget. I dagarna blir storsäljande vinboxen Chill Out Smooth & Soft först i Sverige med en ny smart funktion som gör den lättare att återvinna. En så kallad rip tape gör det enkelt att öppna kartongen och ta ut plastförpackningen så att materialen kan sorteras var för sig.

– Vin på box är förstås mer miljösmart än glasflaskor, men vi vet att många har haft svårt med återvinningen eftersom kartongerna är svåra att öppna. Vår nya förpackning gör det enklare att sortera rätt, säger Carin Widoff, produktchef på Altia Sweden.

Chill Out är Sveriges största vinserie med en försäljning på 4,3 miljoner liter på bag-in-box förra året. Chill Out Smooth & Soft från Australien är gjort på druvan cabernet sauvignon, det är mjukt och bärigt med inslag av körsbär, skogsbär och sötlakrits. Nu kommer Chill Out Smooth & Soft med en smart rip tape, en flik i kartongen som man drar i så att toppen lossnar och det blir enkelt att plocka ut plasten. Även de tre övriga Chill Out-boxarna kommer efter hand att få samma funktion.

Bag-in-box har tagit Sverige med storm och i dag står boxvinerna för 54 procent av försäljningen på Systembolaget. En del av framgångssagan är att de svenska boxvinerna håller en hög kvalitet, något som skiljer dem från bag-in-box på andra marknader.

– Eftersom boxförsäljningen står för så stor del av försäljningen är det viktigt att vi tar ansvar och erbjuder smarta förpackningar, säger Carin Widoff.

Vinboxarna har miljöfördelar eftersom de ger mindre miljöpåverkan i produktion såväl som transport. För att boxen ska vara riktigt miljösmart ska den återvinnas på rätt sätt, men det är inte så lätt att återvinna en vinbox.

Baksidan med den stadiga förpackningen har varit att det är svårt att öppna kartongen när vinet är slut, och att det därför blivit krångligt att återvinna kartongen och plastförpackningen som vinet ligger i. Nu har producenten Altia inspirerats av andra typer av förpackningar och satt en rip tape högst upp på vinkartongen.

– Chill Out är ett vin för alla tillfällen och finns i ett antal olika stilar och från olika länder. Vi vet att många har efterfrågat en boxförpackning som är lättare att återvinna och nu blir Chill Out Smooth & Soft först i Sverige med det, säger Carin Widoff.

 

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx