
Den nya engångskoppen Adtone från Huhtamaki kommer med en temperaturkänslig etikett som aktiveras av värme.
Engångspappersmuggen Adtone kommer med en digital anslutning. Koppen har en temperaturkänslig etikett som värmeaktiveras och triggar igång en QR-kod som leder till kundens webbplats. Den värmekänsliga koden gör att den hålls hemlig fram till att det hälls i varm dryck i koppen. Värmen aktiverar etiketttrycket och avslöjar den unika QR-koden. Genom att scanna koden med en smart phone, kan kunden få tillgång till marknadsföring, varumärkets webbplats och annat digitalt innehåll.

Bakom produkten står finska företaget Huhtamaki som anser att den digitaliserade anslutningen gör koppen lämplig som enhet för media- och reklamkampanjer. De menar vidare att en konsument interagerar med en engångskopp i flera minuter och uppmärksammar vad som står skrivet på den. Förutom innehållet på pappersmuggen kan man alltså ta del av relevant och digitalt innehåll. Programvaran i Adtone säkerställer att varje kampanjkod endast kan användas en gång.