En positiv höst

PUBLICERAD: 7 november 2013
UPPDATERAD: 24 januari

 Visutech LabelExpo - Low

 Digital Etikett var ett av de tryckerier som tog i hand på en
HP Indigo WS6600 under LabelExpo, Bryssel i september

Hösten 2013 visar på en stark positiv utveckling av grafisk bransch. I efterdyningarna av bl a LabelExpo och andra satsningar kan Visutech läsa av försäljningsresultat som är mer än positiva både för industri- och marknadsgrafisk försäljning. Hösten 2013 visar på en stark positiv utveckling av grafisk bransch. I efterdyningarna av bl a LabelExpo och andra satsningar kan Visutech läsa av försäljningsresultat som är mer än positiva både för industri- och marknadsgrafisk försäljning.

– Vi är glada att se hur försäljningen visar på den högkonjunktur vi väntat på. Äntligen ställer nu grafisk bransch om sin verksamhet för att möta upp den ökade efterfrågan av en ny helhetssyn på ekonomin för grafisk kommunikation, säger Jan-Olof Jungersten, VD för Visutech.

De analoga volymerna halveras de facto vart fjärde år till fördel för digitala och elektroniska lösningar och allt fler ser fördelar i att kunna leverera en bredare lösning till sina kunder.

– Vi vill gärna leverera verktyg som helt enkelt bidrar till att våra kunder ökar sin lönsamhet. Allt ifrån att bidra med nya produkter och det senaste inom tekniken till olika forum för nya värdefulla kunskaper. Dscoop och Visutech Digital Academy är bara några exempel på det sistnämnda, menar Jan-Olof.

Många nyinstallationer i höst

Omställningen till en mer flexibel produktion och att nu kunna leverera fler värdefulla produkter till sina kunder har gett upphov till kraftig merförsäljning, såväl inom industrigrafisk (etikett och förpackning) som inom marknadsgrafisk (civiltrycket) produktion.

I samband med LabelExpo sålde HP 65 maskiner, varav Visutech levererat och installerat hos Digital Etikett (Norge), Color Label (Danmark), Green Label (Danmark) och Auraprint (Finland).

Visutech Digital Academy – för varenda unge

Visutech vill bidra till allas rätt till utbildning och utveckling. Därför har vi valt att koppla samman lanseringen av Jan-Olof Jungerstens nya bok “Visioner & Transmissioner – en bransch i förändring” med en insamling till fördel för barns utbildning.

– Hur kan du bidra? Genom att beställa boken utan kostnad via vår hemsida! När du beställer kan du samtidigt lämna ett valfritt bidrag till Unicef. På så vis kan vi tillsammans bidra med resurser för att stärka barns förutsättningar för utbildning och en framtida utveckling, avslutar Jan-Olof Jungersten.

 

 

Läs vidare

Dominos nya printer skriver med hög hastighet på flaskans förslutning

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av snabba produkthanterings- och utskriftslösningar utformade för att stödja dryckestillverkare och hjälpa dem att leverera förpackningar utan etiketter på flaskor av miljö- och lagstiftningsskäl. Det nya sortimentet skriver ut variabel data och maskinläsbara koder, inklusive QR-koder, på förslutningar för HDPE-förpackningar.
Dominov

Epson lanserar ny etikettprinter

Nya ColorWorks C8000e från Epson producerar etiketter med både hög kvalitet och i hög hastighet samtidigt som den minskar kostnader och avfall som vanligtvis förknippas med traditionell, analogbaserad etikettutskrift.
epson-location-shoot.5x

UPM Raflatacs nya etikettmaterial kompatibelt med återvinning av HDPE och PP

I början av sommaren lanserade UPM Raflatac New Wave, ett pappersetikettmaterial som är kompatibelt med återvinning. Det är det första RecyClass-certifierade pappersetikettmaterialet som erhåller en Letter of Compatibility för användning på förpackningar av HD-polyeten och polypropen (PP).
UPM

Designa en AI-baserad etikett åt Johnnie Walker

AIPIA, det vill säga Active and Intelligent Packaging Industry Assocation, arrangerade en konferens i samband med ProPak Asia i Bangkok. Företaget Aire Global visade där vilken kraft AI ger förpackningsdesignprocessen. Diageo har tagit fasta på detta och öppnar under en kort period en möjlighet att med hjälp av AI designa en etikett till Johnnie Walker.
Diageo

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x