En positiv höst

PUBLICERAD: 7 november 2013
UPPDATERAD: 24 januari

 Visutech LabelExpo - Low

 Digital Etikett var ett av de tryckerier som tog i hand på en
HP Indigo WS6600 under LabelExpo, Bryssel i september

Hösten 2013 visar på en stark positiv utveckling av grafisk bransch. I efterdyningarna av bl a LabelExpo och andra satsningar kan Visutech läsa av försäljningsresultat som är mer än positiva både för industri- och marknadsgrafisk försäljning. Hösten 2013 visar på en stark positiv utveckling av grafisk bransch. I efterdyningarna av bl a LabelExpo och andra satsningar kan Visutech läsa av försäljningsresultat som är mer än positiva både för industri- och marknadsgrafisk försäljning.

– Vi är glada att se hur försäljningen visar på den högkonjunktur vi väntat på. Äntligen ställer nu grafisk bransch om sin verksamhet för att möta upp den ökade efterfrågan av en ny helhetssyn på ekonomin för grafisk kommunikation, säger Jan-Olof Jungersten, VD för Visutech.

De analoga volymerna halveras de facto vart fjärde år till fördel för digitala och elektroniska lösningar och allt fler ser fördelar i att kunna leverera en bredare lösning till sina kunder.

– Vi vill gärna leverera verktyg som helt enkelt bidrar till att våra kunder ökar sin lönsamhet. Allt ifrån att bidra med nya produkter och det senaste inom tekniken till olika forum för nya värdefulla kunskaper. Dscoop och Visutech Digital Academy är bara några exempel på det sistnämnda, menar Jan-Olof.

Många nyinstallationer i höst

Omställningen till en mer flexibel produktion och att nu kunna leverera fler värdefulla produkter till sina kunder har gett upphov till kraftig merförsäljning, såväl inom industrigrafisk (etikett och förpackning) som inom marknadsgrafisk (civiltrycket) produktion.

I samband med LabelExpo sålde HP 65 maskiner, varav Visutech levererat och installerat hos Digital Etikett (Norge), Color Label (Danmark), Green Label (Danmark) och Auraprint (Finland).

Visutech Digital Academy – för varenda unge

Visutech vill bidra till allas rätt till utbildning och utveckling. Därför har vi valt att koppla samman lanseringen av Jan-Olof Jungerstens nya bok “Visioner & Transmissioner – en bransch i förändring” med en insamling till fördel för barns utbildning.

– Hur kan du bidra? Genom att beställa boken utan kostnad via vår hemsida! När du beställer kan du samtidigt lämna ett valfritt bidrag till Unicef. På så vis kan vi tillsammans bidra med resurser för att stärka barns förutsättningar för utbildning och en framtida utveckling, avslutar Jan-Olof Jungersten.

 

 

Läs vidare

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Festlig inledning på Scanpack för Konica Minolta

Scanpack hade bara haft öppet en timme när Konica Minolta korkade upp bubblet. Detta för att fira försäljningen av en etikettpress tillsammans med köparen, Knut Lundéns Tryckeri.
Konica 1

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx