Domino gör maskinaffär

PUBLICERAD: 5 oktober 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Emballage gruppen har gjort slag i saken och investerat i en bläckstråleskrivare för etiketter med sju färger och uv – Domino N610i.

Emballage Gruppen, näst största producenten av vikta kartonger i Danmark och Dan Labels, etikettkonverteraren inom koncernen investerar i Dominos hybridlösning, en 7-färgs bläckstråleskrivare med uv – Domino N610i. En maskin med en hastighet av 50 till 75 meter per minut – produktiv som en flexotryckpress och flexibel med sin digitalteknik.

Emballage gruppens koncernchef Otto Christensen:

– Vi insåg att vi behövde mer kapacitet och flexibilitet för att klara en ökad efterfrågan från kunder med kortare utskriftstider och minskade ledtider. Det var inte längre ekonomiskt att driva dessa jobb med flexotryck, så vi började utvärdera de digitala alternativen.

Danska Emballage gruppen producerar kartongförpackningar, självhäftande etiketter för livsmedels- och dryckesindustrin, tillverkningsindustrin och läkemedelsindustrin. Dan Labels som ingår i koncernen nyttjar flera olika trycktekniker, och erbjuder märkningslösningar inklusive utskrift av självhäftande produktetiketter, variabla data-etiketter, RFID-etiketter och flera lager och neutrala etiketter. Affären blev klar efter att ha de sett en demonstration av bläckstråleskrivaren i Dominos monter på mässan Labelexpo 2017.

 

 

Läs vidare

Enkelt att uppskatta friktionskoefficienten med nytt verktyg

Ett nytt verktyg ger förpackningsmaskinoperatörer och andra ett snabbt sätt att uppskatta friktionskoefficienten (COF) hos förpackningsfilmer. Detta är användbart om en förpackningsmaskin kräver en folie med en specifik friktionskoefficient för att fungera optimalt.
COF_indicator_Tentoma

Besparingar på flera plan med automatisk packning av e-handelsförpackningar

Den finska logistiktjänsteleverantören Inex Partners Oy har samarbetat med SEE (tidigare Sealed Air) för att förbättra förpackningsautomatiseringen.
SEE I-Packx

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432