Ecoleans nya förpackningsstorlek har fokus på bekvämlighet och miljö

PUBLICERAD: 14 mars 2024
UPPDATERAD: 19 mars
Den nya förpackningsstorleken får till exempel plats i handväskan.

Ecolean Air 125-formatet är en 125 ml förpackning som är designad för att erbjuda en bekväm förpackningsupplevelse.

Med mindre portionsförpackningar som visat sig populära bland Ecolean-kunder, breddar den nya Ecolean Air 125 Ecoleans portfölj i det kylda segmenet för att möta konsumenternas efterfrågan och gå in i ytterligare marknadssegment.

– Vår nya storlek är designad för att passa i en skolryggsäck, gymväska, ryggficka eller i handen, säger Markus Dahl, produktchef på Ecolean. Dess mindre storlek gör den inte bara bekväm och perfekt för konsumtion på språng, förpackningen har också en stor displayyta som kan rymma design som verkligen tilltalar konsumenter i en hektisk butiksmiljö.

Ecoleans flexibla förpackningar gör det enkelt att tömma varenda droppe, något som är viktigt i dagens samhälle. För närvarande tittar EU-kommissionen på hur vi ska minska matspillet.

Förpackningens mindre portionsstorlek gör det också mer sannolikt att hela innehållet i förpackningen äts upp, även av små barn. Detta hjälper till att minska matsvinnet och minska koldioxidavtrycket.

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se