”Intresset för shoppinglådan har varit stort”

PUBLICERAD: 8 mars 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Många söker efter alternativ till kassar och välkomnar därför vår produkt, säger Emma Lindkvist om DS Smiths nya shoppinglåda. Foto: Pressbild

Vi frågar DS Smiths Emma Lindkvist om vilka möjligheter hon ser för företagets senaste produkt – en shoppinglåda i wellpapp.

Flera användningsområden finns för shoppinglådan, enligt DS Smith. Foto: Pressbild

”Den är lätt att packa, tål att återanvändas många gånger, står stadigt under transporten, är staplingsbar och kan därför bättre utnyttja utrymmet i lager och transporter. Dessutom är den helt återvinningsbar.” Så beskriver Emma Lindkvist, digital marknadskommunikatör, den nya shoppinglådan som DS Smith lanserade i början av mars.

Hon säger att den främsta orsaken till att de utvecklade shoppinglådan var för att de upplever en efterfrågan på miljösmarta och stabila alternativ till kassar både hos konsumenter och företag.

Vilka användningsområden och branscher ser ni för produkten?

– Dels för företag som vill erbjuda konsumenter att packa sina varor på ett enkelt sätt i butik och sedan själva frakta hem sina varor på ett tryggt sätt. Dels för företag som erbjuder onlineshopping och som vill förenkla sin inpackning och utnyttja lager och hemleveranstransporter bättre. Branscher som shoppinglådan kan passa kan vara många, exempelvis livsmedelsbranschen, men även hos återförsäljare av andra konsumentvaror i butik, hos logistikföretag och på lager inom tillverkningsindustri.

Hur har mottagandet varit?

– Intresset för shoppinglådan har varit stort. Många söker efter alternativ till kassar och välkomnar därför vår produkt. Produkten är helt ny men flera kunder vill redan nu börja testa den i sin verksamhet.

Läs vidare

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Senaste nytt

Mobergs Produktkontroll sålt till Sesotec

Det tyska företaget Sesotec GmbH har köpt Mobergs Produktkontroll. De bägge företagen har haft ett samarbete i trettiofem år inom försäljning och service.
mobergsx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx