”Intresset för shoppinglådan har varit stort”

PUBLICERAD: 8 mars 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Många söker efter alternativ till kassar och välkomnar därför vår produkt, säger Emma Lindkvist om DS Smiths nya shoppinglåda. Foto: Pressbild

Vi frågar DS Smiths Emma Lindkvist om vilka möjligheter hon ser för företagets senaste produkt – en shoppinglåda i wellpapp.

Flera användningsområden finns för shoppinglådan, enligt DS Smith. Foto: Pressbild

”Den är lätt att packa, tål att återanvändas många gånger, står stadigt under transporten, är staplingsbar och kan därför bättre utnyttja utrymmet i lager och transporter. Dessutom är den helt återvinningsbar.” Så beskriver Emma Lindkvist, digital marknadskommunikatör, den nya shoppinglådan som DS Smith lanserade i början av mars.

Hon säger att den främsta orsaken till att de utvecklade shoppinglådan var för att de upplever en efterfrågan på miljösmarta och stabila alternativ till kassar både hos konsumenter och företag.

Vilka användningsområden och branscher ser ni för produkten?

– Dels för företag som vill erbjuda konsumenter att packa sina varor på ett enkelt sätt i butik och sedan själva frakta hem sina varor på ett tryggt sätt. Dels för företag som erbjuder onlineshopping och som vill förenkla sin inpackning och utnyttja lager och hemleveranstransporter bättre. Branscher som shoppinglådan kan passa kan vara många, exempelvis livsmedelsbranschen, men även hos återförsäljare av andra konsumentvaror i butik, hos logistikföretag och på lager inom tillverkningsindustri.

Hur har mottagandet varit?

– Intresset för shoppinglådan har varit stort. Många söker efter alternativ till kassar och välkomnar därför vår produkt. Produkten är helt ny men flera kunder vill redan nu börja testa den i sin verksamhet.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx
Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx
Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x
Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar