”Intresset för shoppinglådan har varit stort”

PUBLICERAD: 8 mars 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Många söker efter alternativ till kassar och välkomnar därför vår produkt, säger Emma Lindkvist om DS Smiths nya shoppinglåda. Foto: Pressbild

Vi frågar DS Smiths Emma Lindkvist om vilka möjligheter hon ser för företagets senaste produkt – en shoppinglåda i wellpapp.

Flera användningsområden finns för shoppinglådan, enligt DS Smith. Foto: Pressbild

”Den är lätt att packa, tål att återanvändas många gånger, står stadigt under transporten, är staplingsbar och kan därför bättre utnyttja utrymmet i lager och transporter. Dessutom är den helt återvinningsbar.” Så beskriver Emma Lindkvist, digital marknadskommunikatör, den nya shoppinglådan som DS Smith lanserade i början av mars.

Hon säger att den främsta orsaken till att de utvecklade shoppinglådan var för att de upplever en efterfrågan på miljösmarta och stabila alternativ till kassar både hos konsumenter och företag.

Vilka användningsområden och branscher ser ni för produkten?

– Dels för företag som vill erbjuda konsumenter att packa sina varor på ett enkelt sätt i butik och sedan själva frakta hem sina varor på ett tryggt sätt. Dels för företag som erbjuder onlineshopping och som vill förenkla sin inpackning och utnyttja lager och hemleveranstransporter bättre. Branscher som shoppinglådan kan passa kan vara många, exempelvis livsmedelsbranschen, men även hos återförsäljare av andra konsumentvaror i butik, hos logistikföretag och på lager inom tillverkningsindustri.

Hur har mottagandet varit?

– Intresset för shoppinglådan har varit stort. Många söker efter alternativ till kassar och välkomnar därför vår produkt. Produkten är helt ny men flera kunder vill redan nu börja testa den i sin verksamhet.

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland