DS Smith går in i allians

PUBLICERAD: 9 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari

DS Smith har anslutit sig till 4evergreen. Branschalliansen har som mål att öka användandet av pappersbaserade förpackningar i en cirkulär och hållbar ekonomi för att minimera klimat- och miljöpåverkan.

DS Smith går med i branschalliansen 4evergreen.

Det europeiska pappersindustriförbundet (CEPI) leder branschalliansen 4evergreen. Målet med alliansen, där en rad stora företag och kända varumärken ingår, är att arbeta för att minska klimat- och miljöpåverkan globalt genom ett ökat användande av pappersbaserade förpackningar i en cirkulär ekonomi.

Fiberbaserade material och återvinning

Det handlar dels om att öka medvetenheten om fiberbaserade förpackningsmaterial och dess fördelar. Dels förespråkas också EU-lagstiftning som stödjer innovativ produktdesign som främjar återvinning, utveckling av optimerade insamlingssystem och bättre infrastruktur för återvinning.

DS Smith går in i alliansen

Förpacknings- och wellpapptillverkaren DS Smith har valt att ansluta sig till branschalliansen. Peter Clayson, Head of government and community affairs på DS Smith säger i ett pressmeddelande att företaget kommer att spela en viktig roll i sammanslutningen och blir ett komplement till det engagemang DS Smith har i samarbetet med Ellen MacArthur Foundation.

Företag i hela kedjan

I alliansen finns medlemmar från hela den fiberbaserade värdekedjan, från pappers- och kartongtillverkare till förpackningskonverterare, varumärkesägare och detaljister, teknik- och materialleverantörer samt insamlings- och återvinningsföretag. Bland medlemmarna i 4evergreen finns företag som Nestlé, Danone, Stora Enso, Smurfit Kappa, Sappi, Kotkamills, Ahlstrom Munksjö, BillerudKorsnäs, Tetra Pak och Elopak.

 

Läs vidare

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor