Dryckesgiganter lanserar Absolut Sprite

PUBLICERAD: 12 mars 2024
UPPDATERAD: 11 mars
Bild: BVD

The Coca-Cola Company presenterar sin senaste globala collab med spritjätten Pernod Ricard: Absolut Sprite. Bakom varumärkesidentitet och förpackningsdesign står designbyrån BVD.

– Ett både spännande och utmanande projekt utifrån ett designstrategiskt perspektiv. Tillsammans med kund har vi balanserat de två giganternas värde, säger Rikard Ahlberg, design director på BVD.

BVDs relation med The Coca-Cola Company tog sin början 2013 då de fick i uppgift att överse och revitalisera delar av Coca-Cola trademarks visuella identitet och förpackningsdesign. Sedan dess har samarbetet lett till en rad arbeten genom åren med bland annat varumärkesutveckling för Dasani och Coca-Cola, samt förra årets rebrand av Smartwater. Därför föll det sig naturligt att arbetet även denna gång gick till byrån. Rikard Ahlberg berättar:

– Vår kund känner oss väl, uppskattar vår filosofi ”simplify to clarify” och skandinavisk design. Med Absolut som ett av varumärkena i samarbetet så kändes det också naturligt att ge uppdraget till en partner som har arbetat med Absolut tidigare och därför har extra goda förutsättningar att sätta ett gemensamt uttryck för Sprite och Absolut tillsammans, säger han.

Fånga det nordiska

Rikard berättar att det centrala längs den kreativa processen varit att respektera båda varumärkenas styrkor och igenkänning men samtidigt utveckla något nytt och särskiljande.

– Med inspiration från norrsken har vi skapat ett uttryck som visualiserar en mix av dryckens innehåll. Vi ville fånga det nordiska med referenser till det perfekt iskalla och en renhet som markerar premiumkvalitet och särskiljer produkten från konkurrenter på marknaden.

Det är alltid en utmaning att slå ihop två starka varumärken med egna distinkta uttryck. För att lyckas behöver man balansera båda parternas värden, hur de ska agera tillsammans och hitta den gemensamma nämnaren.

– Ett enkelt visuellt exempel på utforskningsresan för den så kallade logo lock-up som till slut blev vald. Vi testade och diskuterade olika relationer och hierarkier innan det till slut landade i en väldigt direkt lösning där vi byggt en ny brand world med delar från bådas visuella DNA, säger Rikard.

Bild: BVD
Hållbar förpackning

Med miljön i åtanke valdes så kallade slim cans, som är en hållbar förpackningslösning för produktkategorin (som ingår i segmentet ready to drink). Förpackningsvalet har å andra sidan medfört stora tekniska utmaningar i tryckprocessen utifrån den valda designen.

– Mycket färg och gradienter i fonden för den ikoniska flaskan, tillsammans med de två ikoniska varumärkenas grundfärger, har lett till att vi behövt övervaka flera storskaliga provtryck för att säkra rätt uttryck, säger Rikard.

Absolut Sprite kommer att lanseras på flera marknader under våren.

Artikeln är tidigare publicerad på www.capdesign.se

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se