Dryckesgiganter lanserar Absolut Sprite

PUBLICERAD: 12 mars 2024
UPPDATERAD: 11 mars
Bild: BVD

The Coca-Cola Company presenterar sin senaste globala collab med spritjätten Pernod Ricard: Absolut Sprite. Bakom varumärkesidentitet och förpackningsdesign står designbyrån BVD.

– Ett både spännande och utmanande projekt utifrån ett designstrategiskt perspektiv. Tillsammans med kund har vi balanserat de två giganternas värde, säger Rikard Ahlberg, design director på BVD.

BVDs relation med The Coca-Cola Company tog sin början 2013 då de fick i uppgift att överse och revitalisera delar av Coca-Cola trademarks visuella identitet och förpackningsdesign. Sedan dess har samarbetet lett till en rad arbeten genom åren med bland annat varumärkesutveckling för Dasani och Coca-Cola, samt förra årets rebrand av Smartwater. Därför föll det sig naturligt att arbetet även denna gång gick till byrån. Rikard Ahlberg berättar:

– Vår kund känner oss väl, uppskattar vår filosofi ”simplify to clarify” och skandinavisk design. Med Absolut som ett av varumärkena i samarbetet så kändes det också naturligt att ge uppdraget till en partner som har arbetat med Absolut tidigare och därför har extra goda förutsättningar att sätta ett gemensamt uttryck för Sprite och Absolut tillsammans, säger han.

Fånga det nordiska

Rikard berättar att det centrala längs den kreativa processen varit att respektera båda varumärkenas styrkor och igenkänning men samtidigt utveckla något nytt och särskiljande.

– Med inspiration från norrsken har vi skapat ett uttryck som visualiserar en mix av dryckens innehåll. Vi ville fånga det nordiska med referenser till det perfekt iskalla och en renhet som markerar premiumkvalitet och särskiljer produkten från konkurrenter på marknaden.

Det är alltid en utmaning att slå ihop två starka varumärken med egna distinkta uttryck. För att lyckas behöver man balansera båda parternas värden, hur de ska agera tillsammans och hitta den gemensamma nämnaren.

– Ett enkelt visuellt exempel på utforskningsresan för den så kallade logo lock-up som till slut blev vald. Vi testade och diskuterade olika relationer och hierarkier innan det till slut landade i en väldigt direkt lösning där vi byggt en ny brand world med delar från bådas visuella DNA, säger Rikard.

Bild: BVD
Hållbar förpackning

Med miljön i åtanke valdes så kallade slim cans, som är en hållbar förpackningslösning för produktkategorin (som ingår i segmentet ready to drink). Förpackningsvalet har å andra sidan medfört stora tekniska utmaningar i tryckprocessen utifrån den valda designen.

– Mycket färg och gradienter i fonden för den ikoniska flaskan, tillsammans med de två ikoniska varumärkenas grundfärger, har lett till att vi behövt övervaka flera storskaliga provtryck för att säkra rätt uttryck, säger Rikard.

Absolut Sprite kommer att lanseras på flera marknader under våren.

Artikeln är tidigare publicerad på www.capdesign.se

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset