Dryckesgiganter lanserar Absolut Sprite

PUBLICERAD: 12 mars 2024
UPPDATERAD: 11 mars
Bild: BVD

The Coca-Cola Company presenterar sin senaste globala collab med spritjätten Pernod Ricard: Absolut Sprite. Bakom varumärkesidentitet och förpackningsdesign står designbyrån BVD.

– Ett både spännande och utmanande projekt utifrån ett designstrategiskt perspektiv. Tillsammans med kund har vi balanserat de två giganternas värde, säger Rikard Ahlberg, design director på BVD.

BVDs relation med The Coca-Cola Company tog sin början 2013 då de fick i uppgift att överse och revitalisera delar av Coca-Cola trademarks visuella identitet och förpackningsdesign. Sedan dess har samarbetet lett till en rad arbeten genom åren med bland annat varumärkesutveckling för Dasani och Coca-Cola, samt förra årets rebrand av Smartwater. Därför föll det sig naturligt att arbetet även denna gång gick till byrån. Rikard Ahlberg berättar:

– Vår kund känner oss väl, uppskattar vår filosofi ”simplify to clarify” och skandinavisk design. Med Absolut som ett av varumärkena i samarbetet så kändes det också naturligt att ge uppdraget till en partner som har arbetat med Absolut tidigare och därför har extra goda förutsättningar att sätta ett gemensamt uttryck för Sprite och Absolut tillsammans, säger han.

Fånga det nordiska

Rikard berättar att det centrala längs den kreativa processen varit att respektera båda varumärkenas styrkor och igenkänning men samtidigt utveckla något nytt och särskiljande.

– Med inspiration från norrsken har vi skapat ett uttryck som visualiserar en mix av dryckens innehåll. Vi ville fånga det nordiska med referenser till det perfekt iskalla och en renhet som markerar premiumkvalitet och särskiljer produkten från konkurrenter på marknaden.

Det är alltid en utmaning att slå ihop två starka varumärken med egna distinkta uttryck. För att lyckas behöver man balansera båda parternas värden, hur de ska agera tillsammans och hitta den gemensamma nämnaren.

– Ett enkelt visuellt exempel på utforskningsresan för den så kallade logo lock-up som till slut blev vald. Vi testade och diskuterade olika relationer och hierarkier innan det till slut landade i en väldigt direkt lösning där vi byggt en ny brand world med delar från bådas visuella DNA, säger Rikard.

Bild: BVD
Hållbar förpackning

Med miljön i åtanke valdes så kallade slim cans, som är en hållbar förpackningslösning för produktkategorin (som ingår i segmentet ready to drink). Förpackningsvalet har å andra sidan medfört stora tekniska utmaningar i tryckprocessen utifrån den valda designen.

– Mycket färg och gradienter i fonden för den ikoniska flaskan, tillsammans med de två ikoniska varumärkenas grundfärger, har lett till att vi behövt övervaka flera storskaliga provtryck för att säkra rätt uttryck, säger Rikard.

Absolut Sprite kommer att lanseras på flera marknader under våren.

Artikeln är tidigare publicerad på www.capdesign.se

Läs vidare

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

The Power Of Art

Den kända konstnären Sir Peter Blake känd för till exempel The Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Bands skivomslag, har slagit sig ihop med Budweiser för att skapa ett unikt projekt – en serie popkonstinspirerade burkar.
blake 3x

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx