Drupa håller fast vid sin fyraårscykel och har nu presenterat datumen för nästa mässa som arrangeras våren 2028. Det som däremot förändras är antalet mässdagar.
Drupa 2028 kommer att öppna sina dörrar tisdagen den 9 maj och hålla öppet till onsdagen den 17 maj. Det innebär att mässan kortas från elva till nio dagar. Enligt mässarrangörerna handlar det om att anpassa sig till förändrade behov och önskemål från såväl besökare som utställare, och i förlängningen den transformation som hela branschen genomgår.
– Drupa 2024 var mer internationell än någonsin, och den positiva atmosfären i hallarna återspeglade vår industris beslutsamhet att driva på djupgående förändringar för att göra tryckeri- och förpackningsindustrin mer hållbar genom automatisering, artificiell intelligens och strategiska partnerskap. Och det är precis den typen av viktiga mål som kommer att fortsätta att kräva en pålitlig plattform som Drupa i framtiden, säger Wolfram N. Diener, ordförande och vd för Messe Düsseldorf, i ett pressuttalande.
– Vad som dock också framgick var att som en B2B-mässa med en mycket hög andel beslutsfattare från hela världen har vistelsetiden på Drupa blivit kortare. Det är därför vi vill underlätta mässbesök med maximal effektivitet,
Sabine Geldermann, direktör för Drupa, säger att förändringen är ett direkt svar på önskemål från branschen:
– Vi har utförligt och noggrant analyserat rekommendationerna från vår Drupa-kommitté, resultaten av utställar- och besökarundersökningar och feedback från partners och föreningar, säger hon om beslutet.
Mer detaljer om den konceptuella riktningen och utformningen av nästa Drupa kommer att presenteras under 2025.