Direktutskrifter med inkjet på glasflaskor

PUBLICERAD: 5 oktober 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Marabu och Koenig & Bauer har tagit fram en inkjet-baserad lösning för tryck på glasprodukter. Foto: Pressbild

Att tillverka glasprodukter med reliefdekorationer kräver vanligtvis en form med det specifika reliefmönstret. För att lösa detta problem har Marabu och Koenig & Bauer samarbetat om en inkjet-baserad lösning som erbjuder tillverkare av glasprodukter ett alternativ till traditionella tekniker.

Exklusiva flaskor för öl, vin och sprit, men även för parfym- och skönhetsprodukter är en växande marknad. Det är denna efterfrågan som är bakgrunden till samarbetet mellan de två företagen.

Marabu och Koenig & Bauer har utvecklat en inkjet-lösning som möjliggör direktutskrift av enskilda glasprodukter, från engångsartiklar till industriell produktion.

Skarpare konturer

Systemet är baserat på Koenig & Bauer Kammann K15- och K20-familj. Det är möjligt att skriva ut på stora ytor, även med färger som ofta krävs för märkeslogotyper och för att ge starka visuella effekter.

Alla steg i utskriftsprocessen är integrerade i K15- och K20 -systemen. Servomotorer används för att exakt placera och flytta objektet som ska skrivas ut och skrivarenheten. Detta gör det möjligt att dekorera alla typer av glasprodukter. Metoden ger också skarpare konturer än vid konventionell formtillverkning.

Lacken har utvecklats i nära samarbete mellan Koenig & Bauer och Marabu för att säkerställa att den är skräddarsydd för tryckprocessen. Marabus nya lack är utformad speciellt för digital tryckning av reliefdekorationer, särskilt på glasunderlag.

Klarar disk i maskin

Metoden gör det möjligt att producera sofistikerade mönster på glasföremål, till exempel parfymflaskor, dricksglas och dricksflaskor. Antalet lager kan varieras beroende på kundspecifika behov. Tekniken eliminerar helt behovet av särskilda formar.

Resultaten uppfyller de krav som ställs för att klara av disk i maskin: 500 omgångar i en industridiskmaskin och 50 omgångar i en diskmaskin för hushåll. Färgen är också återvinningsbar; trycket oxiderar helt utan rester när glasunderlaget smälts för återvinning.

Text: Søren Winsløw

Översättning: Anja Degerholm

Läs vidare

Ellco Etikett först med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Den norska etikettproducenten Ellco Etikett har installerat en Mark Andy Digital Series HD-press i sin anläggning i Gjelleråsen i Nittedal, nära Oslo.
Ellco-1588-768x559x

Ny toner med upp till 60 procent återvunnet innehåll

Xeikon introducerar nu Cheetah 3.0-versionen i sin tonerpresserie. Här inkluderas nya ECO-toner som en viktig del.
Xeikon

Automatisering, nätverksutskrift och RFID-etiketter hos Epson på LabelExpo

För första gången visar Epson sin nya etikettprinter Surepress L-4733AW – en stor uppgradering i SurePress 4000-serien – på en mässa i Europa. Det kommer att äga rum på LabelExpo i Bryssel.
surepress

Heidelberg och Gallus uppgraderar digitala etikettlösningar

Heidelberg och deras dotterbolag Gallus kommer att visa en rad nya digitala lösningar på Labelexpo Europe 2023.
Gallus-at-labelexpo

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning