Digitaltryckta etiketter i virtuellt showroom

PUBLICERAD: 20 oktober 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Konica Minolta lanserar en plattform för ett virtuellt showroom för att skapa upplevelser för sina kunder i "det nya normala". Foto: Konica Minolta
Konica Minolta lanserar en plattform med ett virtuellt showroom för att skapa upplevelser för sina kunder i ”det nya normala”. Foto: Konica Minolta

Konica Minolta lanserar plattformen ”Virtual Showroom”, där besökare ska kunna spana in företaget tryckpressar.
– Detta nya sätt att presentera produkter online kommer att utvecklas ytterligare och expandera över tid, säger Konica Minoltas produktchef Morten Hegge. 

Morten Hegge.
Morten Hegge.

När avstånd ska hållas och personliga möten undvikas lanserar Konica Minolta ett virtuellt demorum. Enligt företaget ska det fungera som ett fullfjärdrat showroom som besökaren kan nå vare sig den befinner sig på arbetet eller i hemmet.

”Inte längre lika enkelt”

Att resa och besöka våra fysiska demorum är inte längre lika enkelt för våra kunder. Konica Minolta har därför investerat mycket resurser i att utveckla ett virtuellt demorum, säger produktchef Morten Hegge och fortsätter:

”Virtual Showroom” har utvecklats i linje med vårt nya tänkande om vad som är möjligt för våra kunder, och den första reaktionen har varit extremt positiv. Detta nya sätt att presentera produkter online kommer att utvecklas ytterligare och fortsätta att expandera över tiden.

I ett pressmeddelande skriver företaget att de trots satsningar på digitala lösningar, fortfarande tror på vikten av det fysiska mötet och personliga relationer när det kommer till försäljning av deras produkter.

Digitalpressen AccurioLabel 230 för att skriva ut etiketter är en av maskinerna som demonstreras i Konica Minoltas virtuella showroom. Foto: Konica Minolta
Börjar med tre produkter

I första hand kommer tre produkter inom kommersiellt- och industritryck att göras tillgängliga för potentiella kunder i företagets Virtual Showroom. Det gäller den tonerbaserade etikettpressen AccurioLabel 230, produktionsskrivaren som kör hög volymer AccurioPress C14000 och uv-pressen AccurioJet KM-1e.

Enligt Konica Minolta kommer fler produkter läggas till i utbudet i framtiden.

Boka demo

Kunder och potentiella kunder kan registrera sig till Virtual Showroom via en separat landningssida på Konica Minoltas hemsida. Tillsammans med en representant från Konica Minolta kan man sedan få en tredimensionell rundtur i ett showroom av med fokus på antingen kommersiellt tryck eller industritryck.

På plattformen finns också videomaterial med provtryck som lyfter fram specifika delar i tryckpressen. Med interaktiva element kan användaren titta på livekörningar av maskinerna, bläckfärger, pappersmatning och stapling och animerade körningar av maskinerna med pappersflöde.

Specialområden som också får fokus är inbyggd efterbehandling, den automatiska inspektionstekniken IQ-501 och företagets Dot Freeze-teknik för AccurioJet KM-1e.

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9
Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000 certifierade. För Mölnlycke som redan hade ISO 22000 på plats gick processen något snabbare än för Sjöbo som i ett drygt halvår jobbat med förberedelser, utbildningar och att få nya rutiner på plats.
Nordvalls
Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x
Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group