Digitalt tryckeri växlar upp

PUBLICERAD: 1 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Nöjda parter i samarbete – Aleksi Uusitalo, styrelsemedlem Pyroll, Vesa-Matti Marjamäki, vice VD PackageMedia, Mauri Reinilä, vd PackageMedia, Gido van Praag, chef för affärsområde HP EMEA Graphics Solutions Business och Niilo Pöyhönen, vice vd Pyroll förpackning.

Digitala tryckeriet Packagemedia storsatsar för att kunna gå över till stordrift. Nu investerar företaget bland annat drygt 28,2 miljoner kronor i digitala tryckpressen HP Indigo 30 000.

Packagemedia investerar 3 miljoner euro, drygt 28,2 miljoner kronor, i en digitala tryckpressen HP Indigo 30 000 samt tillhörande utrustning för efterbehandling. År 2007 gav sig företaget in i förpackningsbranschen i samma veva som man blev en del av Finlands största förpackningsproducent Pyroll group. Package Media började använda digital tryckteknik redan under 1990-talet och sedan tio år tillbaka är de ett helt digitalt tryckeri.
– Förutom Indigo-maskinen investerar vi också i en ny lackenhet från Tresu, en ny stans från Kama, folieringsutrustning och mjukvarulösningar, säger Vesa-Matti Marjamäki, vice vd på Packagemedia i ett pressmeddelande.

B2-formatet som Indigo-maskinen erbjuder fällde avgörandet för investeringen samtidigt som maskinen är kostnadseffektiv och snabb.
– B2-formatet är väldigt optimalt för vår produktion och ger oss en kraftigt ökad kapacitet.
Med sitt nya analysverktyg, Packagemedia digital services, kan företaget satsa brett och addera nya digitala lösningar till sina trycktjänster, istället för att bara nischa sig mot olika industrisegment, säger Vesa-Matti Marjamäki, vice vd på Packagemedia i ett pressmeddelande.
– –Det bygger på att vi adderar en unik identitet till varje förpackning direkt vid tryckning, som vi sedan kan använda för att bygga olika lösningar, där kunderna direkt kan mäta resultatet av sin insats.

Försäljningen och installationen har genomförts av Visutech– ledande leverantör i Norden av digitala produktionslösningar.
Den nya investeringen ska förbereda produktionen för digital stordrift:
– Vi vill göra vår produktion mer effektiv, så vi kan erbjuda högre kapacitet och leverera större volymer till industrin, säger Vesa-Matti Marjamäki.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon tillsammans med Packnews ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arranageras i samarbete med Packnews.
Frank Jacobs 900x600
Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Kunskap möter gemenskap på Labelexpo Europe 2025

Labelexpo Europe 2025 kommer att erbjuda ett förbättrat utbildnings- och gemenskapsprogram. När dörrarna öppnas på Fira Gran Via i Barcelona den 16 september, kliver besökarna in i den största upplagan av mässan hittills – med ett starkt fokus på utbildning och nätverkande.
_0008534
Kunskap möter gemenskap på Labelexpo Europe 2025

Heidelbergs nya stans integreras i det digitala arbetsflödet

Heidelbergs nya ark- och förpackningsstans för stora volymer fyller en lucka i det digitala arbetsflödet. Mastermatrix 106 SCB är helt integrerad i det digitala arbetssättet genom att kopplas till företagets arbetsflödesprogram Prinect.
Mastermatrixx
Heidelbergs nya stans integreras i det digitala arbetsflödet

Ny femfärgspress i Fujifilms digitala zon

Fujifilm gör sig redo för Labelexpo i Barcelona i september. De kommer bland annat visa upp sin nya femfärgspress för förpackningstryck.
Fuji1
Ny femfärgspress i Fujifilms digitala zon