Digitalt tryckeri växlar upp

PUBLICERAD: 1 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Nöjda parter i samarbete – Aleksi Uusitalo, styrelsemedlem Pyroll, Vesa-Matti Marjamäki, vice VD PackageMedia, Mauri Reinilä, vd PackageMedia, Gido van Praag, chef för affärsområde HP EMEA Graphics Solutions Business och Niilo Pöyhönen, vice vd Pyroll förpackning.

Digitala tryckeriet Packagemedia storsatsar för att kunna gå över till stordrift. Nu investerar företaget bland annat drygt 28,2 miljoner kronor i digitala tryckpressen HP Indigo 30 000.

Packagemedia investerar 3 miljoner euro, drygt 28,2 miljoner kronor, i en digitala tryckpressen HP Indigo 30 000 samt tillhörande utrustning för efterbehandling. År 2007 gav sig företaget in i förpackningsbranschen i samma veva som man blev en del av Finlands största förpackningsproducent Pyroll group. Package Media började använda digital tryckteknik redan under 1990-talet och sedan tio år tillbaka är de ett helt digitalt tryckeri.
– Förutom Indigo-maskinen investerar vi också i en ny lackenhet från Tresu, en ny stans från Kama, folieringsutrustning och mjukvarulösningar, säger Vesa-Matti Marjamäki, vice vd på Packagemedia i ett pressmeddelande.

B2-formatet som Indigo-maskinen erbjuder fällde avgörandet för investeringen samtidigt som maskinen är kostnadseffektiv och snabb.
– B2-formatet är väldigt optimalt för vår produktion och ger oss en kraftigt ökad kapacitet.
Med sitt nya analysverktyg, Packagemedia digital services, kan företaget satsa brett och addera nya digitala lösningar till sina trycktjänster, istället för att bara nischa sig mot olika industrisegment, säger Vesa-Matti Marjamäki, vice vd på Packagemedia i ett pressmeddelande.
– –Det bygger på att vi adderar en unik identitet till varje förpackning direkt vid tryckning, som vi sedan kan använda för att bygga olika lösningar, där kunderna direkt kan mäta resultatet av sin insats.

Försäljningen och installationen har genomförts av Visutech– ledande leverantör i Norden av digitala produktionslösningar.
Den nya investeringen ska förbereda produktionen för digital stordrift:
– Vi vill göra vår produktion mer effektiv, så vi kan erbjuda högre kapacitet och leverera större volymer till industrin, säger Vesa-Matti Marjamäki.

Läs vidare

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

AI-programmerade robotar förenklar och påskyndar processer

Artificiell intelligens (AI) kanske inte är ett universalmedel för de nuvarande kraven inom förpackningsindustrin, men när den används på ett klokt sätt kan den avsevärt förenkla och påskynda processer. Som en drivkraft för innovation har förpackningsmaskintillverkaren Schubert undersökt potentialen hos AI i flera år och har utvecklat nya teknologier för robotassisterade förpackningslösningar.
Schubert Marketing

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx