
Digitala tryckeriet Packagemedia storsatsar för att kunna gå över till stordrift. Nu investerar företaget bland annat drygt 28,2 miljoner kronor i digitala tryckpressen HP Indigo 30 000.
Packagemedia investerar 3 miljoner euro, drygt 28,2 miljoner kronor, i en digitala tryckpressen HP Indigo 30 000 samt tillhörande utrustning för efterbehandling. År 2007 gav sig företaget in i förpackningsbranschen i samma veva som man blev en del av Finlands största förpackningsproducent Pyroll group. Package Media började använda digital tryckteknik redan under 1990-talet och sedan tio år tillbaka är de ett helt digitalt tryckeri.
– Förutom Indigo-maskinen investerar vi också i en ny lackenhet från Tresu, en ny stans från Kama, folieringsutrustning och mjukvarulösningar, säger Vesa-Matti Marjamäki, vice vd på Packagemedia i ett pressmeddelande.
B2-formatet som Indigo-maskinen erbjuder fällde avgörandet för investeringen samtidigt som maskinen är kostnadseffektiv och snabb.
– B2-formatet är väldigt optimalt för vår produktion och ger oss en kraftigt ökad kapacitet.
Med sitt nya analysverktyg, Packagemedia digital services, kan företaget satsa brett och addera nya digitala lösningar till sina trycktjänster, istället för att bara nischa sig mot olika industrisegment, säger Vesa-Matti Marjamäki, vice vd på Packagemedia i ett pressmeddelande.
– –Det bygger på att vi adderar en unik identitet till varje förpackning direkt vid tryckning, som vi sedan kan använda för att bygga olika lösningar, där kunderna direkt kan mäta resultatet av sin insats.
Försäljningen och installationen har genomförts av Visutech– ledande leverantör i Norden av digitala produktionslösningar.
Den nya investeringen ska förbereda produktionen för digital stordrift:
– Vi vill göra vår produktion mer effektiv, så vi kan erbjuda högre kapacitet och leverera större volymer till industrin, säger Vesa-Matti Marjamäki.