Digitalt tryckeri växlar upp

PUBLICERAD: 1 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Nöjda parter i samarbete – Aleksi Uusitalo, styrelsemedlem Pyroll, Vesa-Matti Marjamäki, vice VD PackageMedia, Mauri Reinilä, vd PackageMedia, Gido van Praag, chef för affärsområde HP EMEA Graphics Solutions Business och Niilo Pöyhönen, vice vd Pyroll förpackning.

Digitala tryckeriet Packagemedia storsatsar för att kunna gå över till stordrift. Nu investerar företaget bland annat drygt 28,2 miljoner kronor i digitala tryckpressen HP Indigo 30 000.

Packagemedia investerar 3 miljoner euro, drygt 28,2 miljoner kronor, i en digitala tryckpressen HP Indigo 30 000 samt tillhörande utrustning för efterbehandling. År 2007 gav sig företaget in i förpackningsbranschen i samma veva som man blev en del av Finlands största förpackningsproducent Pyroll group. Package Media började använda digital tryckteknik redan under 1990-talet och sedan tio år tillbaka är de ett helt digitalt tryckeri.
– Förutom Indigo-maskinen investerar vi också i en ny lackenhet från Tresu, en ny stans från Kama, folieringsutrustning och mjukvarulösningar, säger Vesa-Matti Marjamäki, vice vd på Packagemedia i ett pressmeddelande.

B2-formatet som Indigo-maskinen erbjuder fällde avgörandet för investeringen samtidigt som maskinen är kostnadseffektiv och snabb.
– B2-formatet är väldigt optimalt för vår produktion och ger oss en kraftigt ökad kapacitet.
Med sitt nya analysverktyg, Packagemedia digital services, kan företaget satsa brett och addera nya digitala lösningar till sina trycktjänster, istället för att bara nischa sig mot olika industrisegment, säger Vesa-Matti Marjamäki, vice vd på Packagemedia i ett pressmeddelande.
– –Det bygger på att vi adderar en unik identitet till varje förpackning direkt vid tryckning, som vi sedan kan använda för att bygga olika lösningar, där kunderna direkt kan mäta resultatet av sin insats.

Försäljningen och installationen har genomförts av Visutech– ledande leverantör i Norden av digitala produktionslösningar.
Den nya investeringen ska förbereda produktionen för digital stordrift:
– Vi vill göra vår produktion mer effektiv, så vi kan erbjuda högre kapacitet och leverera större volymer till industrin, säger Vesa-Matti Marjamäki.

Läs vidare

Enkelt att uppskatta friktionskoefficienten med nytt verktyg

Ett nytt verktyg ger förpackningsmaskinoperatörer och andra ett snabbt sätt att uppskatta friktionskoefficienten (COF) hos förpackningsfilmer. Detta är användbart om en förpackningsmaskin kräver en folie med en specifik friktionskoefficient för att fungera optimalt.
COF_indicator_Tentoma

Besparingar på flera plan med automatisk packning av e-handelsförpackningar

Den finska logistiktjänsteleverantören Inex Partners Oy har samarbetat med SEE (tidigare Sealed Air) för att förbättra förpackningsautomatiseringen.
SEE I-Packx

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Senaste nytt

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax