Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

PUBLICERAD: 7 januari 2025
UPPDATERAD: 7 januari
Foto: Xeikon

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Längre körningar av PSA-etiketter sker vanligtvis i traditionella flexopressar. Införandet av digitala pressar från Xeikon har gett nya möjligheter. Pressarna kommer ursprungligen från Nordic Labels samarbete med Asteria Group och kompletterar verksamheten.

– Den stora skillnaden mellan flexo och digital är verkligen löplängden, förklarar Erik Björkenheim, vice vd på Nordic Label. För kortare körningar erbjuder Xeikon-pressarna flexibilitet, särskilt för projekt som kräver variabel datautskrift.

Nordic Label är främst verksamt på de lokala och regionala marknaderna, inklusive Sverige. Deras etiketter går till en mängd olika branscher, med ett starkt fokus på livsmedelssektorn. Livsmedelsetiketter utgör majoriteten av jobben. Kundbasen omfattar stora köttproducenter och livsmedelsleverantörer. Företaget producerar också dryckesetiketter, ett område där PSA-etiketter växer.

Genom att erbjuda både flexo och digitala utskriftsalternativ säkerställer Nordic Label att detkan möta behoven hos både storskaliga producenter och mindre företag som kräver korta körningar. – Det digitala ger oss möjlighet att fokusera på kunder som behöver mindre antal etiketter, säger Björkenheim.

Hållbarhet är ett växande fokus för Nordic Label, på samma sätt som det är för många företag inom förpackningsindustrin.

– Koldioxidgenerering är ett ämne som många av våra kunder vill diskutera, säger Björkenheim.

Företaget utnyttjar fördelarna med Xeikon digitala tryckteknik, vilket minskar avfall genom kortare installationtider och eliminerar behovet av lösningsmedel och mycket rengöring. Dessutom säkerställer användningen av FDA-godkända, torra toners från Xeikon att produktionen överensstämmer med livsmedelssäkerhetsbestämmelser.

Nordic Label har för avsikt att vidareutveckla sin digitala kapacitet och fokusera mer på marknaden för korta serier. Medan traditionell flexotryck förblir ett kärnområde, öppnar flexibiliteten och effektiviteten i Xeikons digitala pressar nya dörrar, särskilt bland mindre företag med unika behov.

 

Läs vidare

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Mark Andys nya digitalpress sätter ny industristandard

Mark Andy lanserar nu en digital etikettpress, Digital Series HD HighSpeed 1200. Den sätter en ny industristandard säger man och pekar på att den dubblar hastigheten jämfört med sina föregångare
MA-HD-Image-768x512x

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

Xerox Holdings Corporation och Taktiful Software Solutions meddelar att de har för avsikt att bilda ett nytt strategiskt partnerskap för att utöka bådas närvaro på marknaden för digital förädling.
xeroxx

Gallus lanserar ett forskningsgenombrott - matt UV-inkjet

Gallus Group som är ett dotterbolag till Heidelberger Druckmaschinen AG lanserar nu det man kallar ett forskningsgenombrott: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox