Digital- och flexotryck på flexibla förpackningar

PUBLICERAD: 2 september 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Flexible packaging arena är en nyhet på årets Labelexpo-mässa i Bryssel 24-27 september.

Två uppställda presslinjer, en med digitaltryck och en med uv-flexotryck kommer producera tryck på flexibla förpackningar för livsmedel. Och besökarna bjuds på mer därtill på arenaytan som är ett nytt inslag på Labelexpo-mässan.

För första gången på Labelexpo Europe kommer besökarna att få se en ny mässdel två uppställda presslinjer, en digital och en traditionell tryckpress som sätter färg på flexibla förpackningar för indirekt kontakt med livsmedel. Flexible packaging arena är namnet på den nya mässdelen.

Bläck och bestrykningar

Produktionsexemplen kommer genomföras enligt de senaste tillverkningsstandarderna, GMP (Good manufacturing practice). Mässbesökarna kommer också kunna bygga på sig kunskaper från det globala Finat-initiativet Uv Food Safe om uv-härdning av bläck och bestrykningar för etiketter och flexibla förpackningar.

Formgivning och material

Arenaytan kommer också täcka in alla steg från hur man formger lågmigrerande förpackningar till val av material, livsmedelskompatibla bläck och inline uv-härdning.

Bobst och Xeikon

De två producerande presslinjerna som kommer demonstreras är dels en flexopress, en Bobst M6-press med uv-härdning som trycker med ett uv-bläck, kompatibelt med livsmedelsförpackningar. Dels visas digitaltryck med en Xeikon CX500-press, där det kopplas på inlineutrustning för konstruktion av flexibla stående livsmedelsförpackningar, så kallade pouches.

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx
Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox
Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label
Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label