Digital- och flexotryck på flexibla förpackningar

PUBLICERAD: 2 september 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Flexible packaging arena är en nyhet på årets Labelexpo-mässa i Bryssel 24-27 september.

Två uppställda presslinjer, en med digitaltryck och en med uv-flexotryck kommer producera tryck på flexibla förpackningar för livsmedel. Och besökarna bjuds på mer därtill på arenaytan som är ett nytt inslag på Labelexpo-mässan.

För första gången på Labelexpo Europe kommer besökarna att få se en ny mässdel två uppställda presslinjer, en digital och en traditionell tryckpress som sätter färg på flexibla förpackningar för indirekt kontakt med livsmedel. Flexible packaging arena är namnet på den nya mässdelen.

Bläck och bestrykningar

Produktionsexemplen kommer genomföras enligt de senaste tillverkningsstandarderna, GMP (Good manufacturing practice). Mässbesökarna kommer också kunna bygga på sig kunskaper från det globala Finat-initiativet Uv Food Safe om uv-härdning av bläck och bestrykningar för etiketter och flexibla förpackningar.

Formgivning och material

Arenaytan kommer också täcka in alla steg från hur man formger lågmigrerande förpackningar till val av material, livsmedelskompatibla bläck och inline uv-härdning.

Bobst och Xeikon

De två producerande presslinjerna som kommer demonstreras är dels en flexopress, en Bobst M6-press med uv-härdning som trycker med ett uv-bläck, kompatibelt med livsmedelsförpackningar. Dels visas digitaltryck med en Xeikon CX500-press, där det kopplas på inlineutrustning för konstruktion av flexibla stående livsmedelsförpackningar, så kallade pouches.

 

Läs vidare

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se