Digital förpackning växer snabbt – men från mycket låg nivå

PUBLICERAD: 18 september 2017
UPPDATERAD: 18 september

Ingenting i den grafiska branschen växer så snabbt som digitaltryckt förpackning. Det är dock från mycket låga nivåer, om vi undantar etiketter, vilka helt dominerar statistiken när du ser hur mycket förpackningsmaterial som trycks digitalt. Tittar du fem år framåt i tiden så kommer visserligen digitaltryckt kartong att öka med 80 procent årligen, men det är från mycket låga nivåer. Så även 2022 kommer etiketter att stå för 2/3 av värdet på det digitaltryckta förpackningsmaterialet. Sista tredjedelen fördelar sig mellan wellpapp/liner, flexible och kartong.

Allt detta framgår av den bedömning som analysföretaget Keypoint Intelligence (tidigare Infotrends) presenterade på Print17 mässan i Chicago.

Av deras statistik över tryck i allmänhet, så framgick att det är förpackningstryck och storformat som håller branschens tillväxt under armarna. Civiltrycket har fortfarande inte hämtat sig efter finanskrisen för åtta år sedan.

Med tanke på att samhällsekonomin växer med flera procent om året, så är naturligtvis inte status quo för civiltrycket något bra resultat. Men för det enskilda tryckeriet är naturligtvis inte sådana siffror någon verklighet. Det finns många som växer tvåsiffrigt årligen, medan andra går kraftigt tillbaka.

Ett stort problem är branschens åldersprofil. För företag med medarbetare över 50 år kan det vara svårare att följa med i den omnikommunikation som krävs i dag. Oavsett om kunden hör av sig via kundtjänst, via mejl eller genom att leta på en hemsida, så ska frågorna och beteendet fångas upp, så att kunden möts med rätt och relevant information. Det gäller oberoende av om vi pratar med dem genom en trycksak eller ett mejl eller en medarbetare på ett callcenter.

Att förstå trycksakens roll i den omnikommunikation som kunderna ska syssla med, är något som kan vara till stor hjälp för tryckeriernas kunder. Även om min kunskap kanske är bristfällig, så är den ofta mycket högre än den som kunderna har.

Läs vidare

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x