Ingenting i den grafiska branschen växer så snabbt som digitaltryckt förpackning. Det är dock från mycket låga nivåer, om vi undantar etiketter, vilka helt dominerar statistiken när du ser hur mycket förpackningsmaterial som trycks digitalt. Tittar du fem år framåt i tiden så kommer visserligen digitaltryckt kartong att öka med 80 procent årligen, men det är från mycket låga nivåer. Så även 2022 kommer etiketter att stå för 2/3 av värdet på det digitaltryckta förpackningsmaterialet. Sista tredjedelen fördelar sig mellan wellpapp/liner, flexible och kartong.
Allt detta framgår av den bedömning som analysföretaget Keypoint Intelligence (tidigare Infotrends) presenterade på Print17 mässan i Chicago.
Av deras statistik över tryck i allmänhet, så framgick att det är förpackningstryck och storformat som håller branschens tillväxt under armarna. Civiltrycket har fortfarande inte hämtat sig efter finanskrisen för åtta år sedan.
Med tanke på att samhällsekonomin växer med flera procent om året, så är naturligtvis inte status quo för civiltrycket något bra resultat. Men för det enskilda tryckeriet är naturligtvis inte sådana siffror någon verklighet. Det finns många som växer tvåsiffrigt årligen, medan andra går kraftigt tillbaka.
Ett stort problem är branschens åldersprofil. För företag med medarbetare över 50 år kan det vara svårare att följa med i den omnikommunikation som krävs i dag. Oavsett om kunden hör av sig via kundtjänst, via mejl eller genom att leta på en hemsida, så ska frågorna och beteendet fångas upp, så att kunden möts med rätt och relevant information. Det gäller oberoende av om vi pratar med dem genom en trycksak eller ett mejl eller en medarbetare på ett callcenter.
Att förstå trycksakens roll i den omnikommunikation som kunderna ska syssla med, är något som kan vara till stor hjälp för tryckeriernas kunder. Även om min kunskap kanske är bristfällig, så är den ofta mycket högre än den som kunderna har.