Digital förpackning växer snabbt – men från mycket låg nivå

PUBLICERAD: 18 september 2017
UPPDATERAD: 18 september

Ingenting i den grafiska branschen växer så snabbt som digitaltryckt förpackning. Det är dock från mycket låga nivåer, om vi undantar etiketter, vilka helt dominerar statistiken när du ser hur mycket förpackningsmaterial som trycks digitalt. Tittar du fem år framåt i tiden så kommer visserligen digitaltryckt kartong att öka med 80 procent årligen, men det är från mycket låga nivåer. Så även 2022 kommer etiketter att stå för 2/3 av värdet på det digitaltryckta förpackningsmaterialet. Sista tredjedelen fördelar sig mellan wellpapp/liner, flexible och kartong.

Allt detta framgår av den bedömning som analysföretaget Keypoint Intelligence (tidigare Infotrends) presenterade på Print17 mässan i Chicago.

Av deras statistik över tryck i allmänhet, så framgick att det är förpackningstryck och storformat som håller branschens tillväxt under armarna. Civiltrycket har fortfarande inte hämtat sig efter finanskrisen för åtta år sedan.

Med tanke på att samhällsekonomin växer med flera procent om året, så är naturligtvis inte status quo för civiltrycket något bra resultat. Men för det enskilda tryckeriet är naturligtvis inte sådana siffror någon verklighet. Det finns många som växer tvåsiffrigt årligen, medan andra går kraftigt tillbaka.

Ett stort problem är branschens åldersprofil. För företag med medarbetare över 50 år kan det vara svårare att följa med i den omnikommunikation som krävs i dag. Oavsett om kunden hör av sig via kundtjänst, via mejl eller genom att leta på en hemsida, så ska frågorna och beteendet fångas upp, så att kunden möts med rätt och relevant information. Det gäller oberoende av om vi pratar med dem genom en trycksak eller ett mejl eller en medarbetare på ett callcenter.

Att förstå trycksakens roll i den omnikommunikation som kunderna ska syssla med, är något som kan vara till stor hjälp för tryckeriernas kunder. Även om min kunskap kanske är bristfällig, så är den ofta mycket högre än den som kunderna har.

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Limmet öppnar ögonen på återvinningssystemet

Ett passande lim gör att plastpåsarna till färdigförpackad potatis från Garant, Axfoodkoncernens eget varumärke, nu kan materialåtervinnas fullt ut. Det leder till att materialet kan bli ett nytt högkvalitativt material. Totalt handlar det om drygt 50 ton plast per år.
Garant potatis plastförpackningx

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9