Digital förädling på förpackning ger prislyft

PUBLICERAD: 26 november 2020
UPPDATERAD: 24 januari
MGI och Konica Minolta berättar om möjligheterna med digital förädling. Här ses hur dynamisk 3d-lack –olika höjd för att skapa textur– samt guldfolie har applicerats.

Enligt en undersökning är köpare villiga att betala mellan 24 till 89 procent mer om det appliceras digital förädling på CMYK-jobb. En chokladkartong med mixade effekter är ett typexempel för att skapa effektfull förädling med  planfolie, textur spotlack, taktil lack och hologram.

Den franska tillverkaren MGI har sitt huvudkontor i Paris. Företaget har med tiden gått till att samarbeta fullt ut med Konica Minolta som är återförsäljare av MGI:s digitala förädlingsmaskiner globalt. Tryckproducenter som satsar på digital efterbehandling kan ta bättre betalt för tryckjobben, enligt företagen, som arbetar för att expandera och bredda erbjudandet av digitala förädlingsmaskiner för att göra trycksaker mer tilltalande.

MGI beskriver sig själva sedan 2008 som marknadsledande på digital förädling, med maskinserien Jetvarnish. I Norden har åtta maskininstallationer gjorts, den första levererades för fyra år sedan.

30 procent av allt fyrfärgstryck i dag får någon form av specialeffekt, exempelvis partiell uv-lack. Men bara 0,5 procent av det som skapas görs i en digital inline- eller offlineprocess. Det ska ses i ljuset av att tryckerier går mot allt fler jobb av slaget med korta serier, en upplaga på 1 000 stycken eller färre. Detta framgår i analysföretaget Keypoint Intelligence rapport Beyond CMYK: The use of special effects in digital printing. Enligt samma rapport är köpare villiga att betala 24 till 89 procent mer för digital förädling än för bara CMYK-tryck.

Får snabb avkastning

Mikael Pettersson, ansvarig produktchef på Konica Minolta gav en inblick i möjligheterna med Jetvarnish-serien under ett webbinar som hölls i oktober månad. Han säger att det digitala sättet att skapa värdehöjande tryck är den rätta vägen att gå. Dels för att det är små marginaler och hård kamp om tryckjobben i dag, dels att kunder får en snabb avkastning på en digital maskinlösning.

Mikael Pettersson på Konica Minolta har många argument för att satsa på digital förädling. Foto: Claes Nordström

Produktbredden hos MGI går från instegsmodeller som lackar i B3-formatet till maskiner som startar på B3-formatet upp till större format och kan applicera uv-lack över hela den tryckta ytan eller partiellt, exempelvis för att framhäva ett visst område eller en text texturerat eller plant. Det blir möjligt med inkjetteknik från partnern Konica Minoltas piezohuvuden. Toppmodellen i produktserien Jetvarnish är 3D Evo (Evolution) som förädlar upp till formatet B1+. Det rör sig om en helt digital process – anpassad för en rad applikationer, även förpackningar.

Det finns också möjlighet att foliera med tilläggsmodulen iFoil, istället för att använda sig av traditionella trycktekniker som flexografi, offset eller silkscreen.  Enligt Pettersson har folierna bra vidhäftning även på lackade områden av ett print och appliceras med inkjet helt digitalt. Foliering för att skapa en holografisk effekt är också möjligt, vilket bland annat används av kunder inom säkerhetstryck.

Kan bygga lager

Oavsett vilka eller vilka förädlingsalternativ som väljs kan de appliceras. Antingen heltäckande över motiv, eller på specifika områden. Det går att highlighta en del av en bild, skriva ut blindskrift, bygga lager i olika höjder för att skapa en taktil känsla eller foliera med till exempel guld eller silver. Operatören har möjlighet att använda sig av ett bibliotek med förvalda texturer, eller utgå helt från egna kreationer.

En chokladkartong med mixade effekter är ett typexempel för att skapa effektfull förädling. Här varvas planfolie, med textur spotlack, taktil lack och hologram.

– Det här är ett sätt att differentiera sig för att få ett värdehöjande tryck. Ett mervärde till normala trycksaker för att skapa premium- och en high end-look. Ett sätt att skilja sig från mängden, säger Mikael Pettersson, ansvarig produktchef på Konica Minolta.

Motiv med rött krokodilläder får en mer verklighetstrogen och taktil känsla med dynamisk 3d-lack. Foto: Pressbild

I förädlingsprocessen skapar MGI-användaren först en lackmask – var lacken ska appliceras – vanligen i Adobe Indesign eller Illustrator. Eller så läggs ett 100-procentigt lager över arket. Det går också att skapa taktila 3d-effekter, eller skapa olika texturer för att få effekt, vilket görs dynamiskt på varje tryckark. Höjden på lacken kan styras för att skapa reliefer. Den tunnaste lacken som kan appliceras på arket är cirka 6-7 mikron. Enligt Pettersson är det bara fantasin som sätter gränser. Att bygga på höjden med taktil lack är vanligt på förpackningar, men ses också i tidskrifter och magasin.

Små till medelstora upplagor

För att säkerställa registreringen och uv-lackens träffsäkerhet på tryckarket finns skannern AIS (Automated intelligent scanner) Den läser av varje ark och räknar ut var lacken ska appliceras.

I jämförelse med traditionellt tryck finns det många argument för att välja den digitala vägen, enligt Mikael Pettersson. En traditionell tryckmetod har höga startkostnader, och om något skulle behöva ändras i motivet så krävs en helt ny kliché. En Jetvarnish-maskin är enkel att använda, den är ämnad för korta till medelstora upplagor och smidig för att göra prototyper. Andra fördelar är att det går att skapa personaliserade trycksaker med variabeldata och att allt kan göras i ett pass – partiell lack, prägling och foliering.

Ett certifikat smyckat med taktil guldfoliering ger ett exklusivt utseende. Foto: Pressbild
Exempel på värdeökning

Hur mycket kan då värdet på förpackningar och trycksaker höjas med genom att lägga på extra utsmyckning? Enligt Konica Minolta blir skillnaden rejäl, och delar med sig av några exempel under sin presentation. Ett jobb avseende 500 vykort på ett tryckeri i Tyskland som skrivits ut på en HP Indigo i fyrfärg på 250 grams bestruket matt papper säljs för 195 euro. Jobbet inkluderar skapandet av tryckfilen, tryckning, att skära ner arken och distribution. Med uv-lacksapplicering, tio procents täckning, i en Jetvarnish 3D-maskin höjs totala värdet på jobbet till 455 euro. En ökning med 260 euro. Hela jobbet, från ax till limpa tog 40 minuter att genomföra.

Ett annat exempel hämtat från nättryckeriet Flyer Alarm är en CMYK-tryckt fyrsidig broschyr i A6-formatet som spetsats med uv-lack på en sida för taktil effekt. Den växlade upp från 90 euro till 221 euro. En prisstegring med drygt 145 procent.

Ett annat argument för att smycka ett fyrfärgstryck ytterligare är för att bättre fånga konsumenternas ögon. När en konsument står framför en butikshylla och funderar på vilken produkt som ska inhandlas är det ett beslut som tas på 4,5 sekunder. Genom att addera förädling på förpackningen så ökar uppmärksamheten för produkten med 21 procent.

– Det ger kunden en känsla av att de har köpt något mer exklusivt, säger Mikael Pettersson.

MGI:s flaggskepp JETvarnish 3D Evo ses här fullutrustad med alla tilläggsenheter.

 

Läs vidare

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se