Upfield, ett globalt varumärke inom växtbaserade livsmedel, har lanserat världens första plastfria, återvinningsbara tråg för sina växtbaserade smör och bredbara pålägg.
Efter fyra år av innovation, i samarbete med Footprint, ett globalt materialvetenskapligt företag, etikettföretaget MCC och samt automatiserings- och dekoreringsföretaget Pagès Group, markerar den här introduktionen början på Upfields övergång till en papperslösning i hela portföljen säger man. Koncernen har en ambition att minska plastanvändningen med åttio procent till år 2030.
Förpackningen lanserades i Österrike med Flora Plant mot slutet av 2023. Avsikten är att ersätta upp till två miljarder plastbyttor till år 2030, och därmed undvika mer än 25 000 ton plastavfall per år.
Trågen, eller byttorna om man så vill, har tagits fram av Upfields forsknings- och utvecklingsteam med hjälp av Footprints materialvetenskapliga teknologi. De är gjorda av pressade, våta pappersfibrer och är vattentäta, oljesäkra och återvinningsbara i pappersåtervinningen. Tråget har fått konventionell plastfri certifiering och använder papper från en PEFC-certifierad leverantör. Upfield förväntar sig att förpackningen ska uppnå hemkomposterbarhetscertifiering 2025.
Till skillnad från många pappersförpackningslösningar har Upfields tråg inget plastcoating vilket gör att de kan återvinnas tillsammans med annat hushållsavfall av papper och kartong, vilket verifierats av ett ledande europeiskt återvinningsföretag.
– Vi är stolta över att tillsammans med Footprintha skapat ett innovativt pappersbaserat tråg som är hållbart, oljebeständigt och tilltalande och något som många trodde skulle vara omöjligt med papper. Men efter flera år med dedikerat fokus från gemensamma Upfield och Footprint FoU-team och dussintals prototyper, gjorde vi det omöjliga, möjligt, säger Karina Cerdeira, Head of Packaging för Upfield.
– Detta nya papperstråg markerar en verklig milstolpe för hållbara förpackningar som avsevärt minimerar beroendet av plast. Vi kommer att fortsätta tänja på gränserna genom ytterligare innovation för att anpassa oss för komposterbarhet, utveckla nya storlekar och format och förfina mot den optimala lösningen. Vi hoppas att det vi har uppnått inspirerar andra företag att fortsätta sträva efter positiv förändring.