Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

PUBLICERAD: 2 september 2025
UPPDATERAD: 2 september
Johnny Mattson från O. Kavli i mitten. Calle Peyron till höger och Jacob Norstedt, strategichef på Silver.

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.

Ett poddformat är en möjlighet att nörda ner sig i detaljer eller bara vara intressant och allmänbildande. Att höra kunniga personer berätta kan också vara kunskapsgrundande. Det är i stora drag så Silver har tänkt beslöt sig för att starta en podd. Sen vill man så klart också att många fler ska upptäcka deras kunnighet inom varumärke och design.

Det blev nästan som en podd med en paneldiskussion när Packnews mötte André Hindersson, vd på Silver och Calle Peyron, varumärkesexpert och lärare på IHM Business School, som är värd under poddarna. Vårt möte handlade om att få veta mer om bakgrunden till satsningen.

Under ett par månader har det första avsnittet av Silver Brand Talks nu funnits ute på Spotify, och enligt André och Calle har det varit riktigt bra lyssnarsiffror. I det första avsnittet är Johnny Mattsson, CEO på O. Kavli, gäst. Under 45 minuter diskuteras Kavlis mycket lyckade lansering av Johnny´s Barbecuesås men inte bara det, samtalet gled även in på framgången bakom Kavlis olika varumärken, den unika affärsmodellen och varför hårdrocken har bidragit till en ökad försäljning av barbequesåser.

– Det här är något som har legat och ”pyrt” hos oss på Silver under lång tid. Varför inte starta en podd? Jag har startat projektet ett par gånger men av olika orsaker har det runnit ut i sanden, men nu blev det av, berättar André Hindersson.

– Syftet med podden är att skapa ett forum för branding och design och vi gör det så klart ur Silvers perspektiv. Vi har haft örat mot marken och vet att det här är något som intresserar folk.

Läs mer om detta i kommande utgåva av tidningen Packnews. Under tiden kan du lyssna på podden här!

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Åldrande befolkningar och ökad efterfrågan på hälsoprodukter driver innovation inom återförslutningsbara förslutningar, tydlig märkning och lätta material
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt

Med djärvare färg, ny logotyp och det unika typsnittet Shake är Pucko nu redo för nästa generation – med ett fortsatt fast grepp om sin lekfulla karaktär. Bakom den nya förpackningsdesignen står varumärkesbyrån IW Agency, som berättar om arbetet för CAP&Design som är en del av AGI Media där även Packnews.se ingår.
image003x
Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt

Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning

Till och från dyker det upp lite nytänkande kring pizzaförpackningar, men det är inte lätt att göra så mycket åt en sådan. Smurfit Westrock har dock tagit ett grepp om frågan och tillsammans med den spanska pizzakedjan Papa Johns har man utvecklat en minst sagt annorlunda lösning.
papajohns 931x642_Mesa de trabajo 1x
Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning