Design och miljö i fokus när Djuce lanserar påsviner

PUBLICERAD: 25 september 2024
UPPDATERAD: 24 september

Vinvarumärket Djuce har sedan 2022 producerat viner på burk. Nu tar de steget vidare och lanserar Pouches – naturvin i aluminiumliknande påsar prydda av tecknade djur. Illustrationerna är ritade av konstnären Johan Alenius. Det berättar Cap&Design.

När Djuce började utveckla den nya förpackningen var det framför allt två faktorer som stod i fokus. Det ena var att pouchens design skulle vara snygg nog att få en att vilja ha den ståendes på middagsbordet eller längst fram i baren. Den andra faktorn har varit miljöaspekten. Förpackningen, vars innehåll motsvarar två normalstora flaskor vin, möjliggör en miljöbesparing på upp till 89 procent av paketeringens totala koldioxidutsläpp jämfört med om det hade varit glasflaskor. Att ta fram en förpackning som möter båda målen har tagit Djuce två år.

– Vi utvärderade länge både storlek, format och finish. Det finns många standard-pouch-utföranden, men vi ville hitta något som gick i linje med våra burkar och som kunde integreras i hela vår produktfamilj, säger David Dworsky, creative director på Djuce.

Screenshot
Unapologetically aluminium

Trots att aluminiumburkarna varit företagets initiala fokus menar David att de redan från start hade sikte på att göra andra typer av förpackningar än bara burkar i längden. Djuce benämner sina burkar som ”Unapologetically aluminium”, vilket David förklarar står för att de är transparenta med att burkarnas material är av just aluminium.

– Vi försöker inte dölja det med färger och extra tryck. Det ska vara enkelt och rent. När vi nu breddar oss med pouchen vill vi fortsätta med samma formspråk. Det är ju i grunden ett annat material, men känslan ska vara den samma. Våra viner är direkta och ärliga, det ska vår design också vara.
För att använda samma formspråk som vinburkarna har påsarna fått en aluminiumliknande finish.

För att använda samma formspråk som vinburkarna har påsarna fått en aluminiumliknande finish.
Illustrationer av Johan Alenius

Lanseringen kommer med två olika viner – ett orangevin och ett rosévin. Båda från Burgenland. För att ge varje vin en individuell identitet men samtidigt använda samma formspråk har varje sort fått en egen tillhörande tecknad karaktär. Illustrationerna är ritade av konstnären och illustratören Johan Alenius, som vinproducenten samarbetat med en längre tid.

– Tillsammans med Johan arbetade vi fram ett avskalat, men ändå väldigt lekfullt uttryck – en naturlig förlängning av vår ambition att göra vinupplevelsen både roligare och mer avslappnad. Det är långt från Chateau-hus och heritage-vurmen som präglar mycket av det du annars ser på hyllorna. Rosévinet har en helt ny illustration, medan orangevinet delar design med sitt mindre syskon på burk.

 

Aluminiumburkarna produceras av förpackningstillverkaren Ardagh Group.
Alla bilder: Djuce.

 

Läs vidare

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx