Design och miljö i fokus när Djuce lanserar påsviner

PUBLICERAD: 25 september 2024
UPPDATERAD: 24 september

Vinvarumärket Djuce har sedan 2022 producerat viner på burk. Nu tar de steget vidare och lanserar Pouches – naturvin i aluminiumliknande påsar prydda av tecknade djur. Illustrationerna är ritade av konstnären Johan Alenius. Det berättar Cap&Design.

När Djuce började utveckla den nya förpackningen var det framför allt två faktorer som stod i fokus. Det ena var att pouchens design skulle vara snygg nog att få en att vilja ha den ståendes på middagsbordet eller längst fram i baren. Den andra faktorn har varit miljöaspekten. Förpackningen, vars innehåll motsvarar två normalstora flaskor vin, möjliggör en miljöbesparing på upp till 89 procent av paketeringens totala koldioxidutsläpp jämfört med om det hade varit glasflaskor. Att ta fram en förpackning som möter båda målen har tagit Djuce två år.

– Vi utvärderade länge både storlek, format och finish. Det finns många standard-pouch-utföranden, men vi ville hitta något som gick i linje med våra burkar och som kunde integreras i hela vår produktfamilj, säger David Dworsky, creative director på Djuce.

Screenshot
Unapologetically aluminium

Trots att aluminiumburkarna varit företagets initiala fokus menar David att de redan från start hade sikte på att göra andra typer av förpackningar än bara burkar i längden. Djuce benämner sina burkar som ”Unapologetically aluminium”, vilket David förklarar står för att de är transparenta med att burkarnas material är av just aluminium.

– Vi försöker inte dölja det med färger och extra tryck. Det ska vara enkelt och rent. När vi nu breddar oss med pouchen vill vi fortsätta med samma formspråk. Det är ju i grunden ett annat material, men känslan ska vara den samma. Våra viner är direkta och ärliga, det ska vår design också vara.
För att använda samma formspråk som vinburkarna har påsarna fått en aluminiumliknande finish.

För att använda samma formspråk som vinburkarna har påsarna fått en aluminiumliknande finish.
Illustrationer av Johan Alenius

Lanseringen kommer med två olika viner – ett orangevin och ett rosévin. Båda från Burgenland. För att ge varje vin en individuell identitet men samtidigt använda samma formspråk har varje sort fått en egen tillhörande tecknad karaktär. Illustrationerna är ritade av konstnären och illustratören Johan Alenius, som vinproducenten samarbetat med en längre tid.

– Tillsammans med Johan arbetade vi fram ett avskalat, men ändå väldigt lekfullt uttryck – en naturlig förlängning av vår ambition att göra vinupplevelsen både roligare och mer avslappnad. Det är långt från Chateau-hus och heritage-vurmen som präglar mycket av det du annars ser på hyllorna. Rosévinet har en helt ny illustration, medan orangevinet delar design med sitt mindre syskon på burk.

 

Aluminiumburkarna produceras av förpackningstillverkaren Ardagh Group.
Alla bilder: Djuce.

 

Läs vidare

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Ny förpackningsdesign och logotype för Skogaholm

Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.
Skogaholmx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

AI designar Garants mjölkförpackningar

Axfood har låtit en egenutvecklad AI-lösning designa Garants 1,5-liters mjölkförpackningar, som i dagarna når butikshyllorna i hela landet.
axfood

Senaste nytt

FrontPac belönades i Smart Industri 2024

I onsdags var FrontPac en av fyra finalister till Kungliga Ingenjörsakademins pris Smart Industri 2024. Urvalet var flera hundra företag som sedan blev fyra finalister. I juryn satt Scania, Volvo, Siemens, Wallenberg, KTH mfl. FrontPac kunde glädjas åt en andraplats och ett hedersomnämnade.
FrontPacx

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

Xerox Holdings Corporation och Taktiful Software Solutions meddelar att de har för avsikt att bilda ett nytt strategiskt partnerskap för att utöka bådas närvaro på marknaden för digital förädling.
xeroxx

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Stora Enso startar produktionsenhet för torrformning av fiber i Skene

Stora Enso som har ett licensavtal med PulPac har beslutat sig för att starta en produktionsenhet för produktion via torrformning av fiber. Placeringen är Skene i Västra Götaland.
Pulpac stor ex