Vinvarumärket Djuce har sedan 2022 producerat viner på burk. Nu tar de steget vidare och lanserar Pouches – naturvin i aluminiumliknande påsar prydda av tecknade djur. Illustrationerna är ritade av konstnären Johan Alenius. Det berättar Cap&Design.
När Djuce började utveckla den nya förpackningen var det framför allt två faktorer som stod i fokus. Det ena var att pouchens design skulle vara snygg nog att få en att vilja ha den ståendes på middagsbordet eller längst fram i baren. Den andra faktorn har varit miljöaspekten. Förpackningen, vars innehåll motsvarar två normalstora flaskor vin, möjliggör en miljöbesparing på upp till 89 procent av paketeringens totala koldioxidutsläpp jämfört med om det hade varit glasflaskor. Att ta fram en förpackning som möter båda målen har tagit Djuce två år.
– Vi utvärderade länge både storlek, format och finish. Det finns många standard-pouch-utföranden, men vi ville hitta något som gick i linje med våra burkar och som kunde integreras i hela vår produktfamilj, säger David Dworsky, creative director på Djuce.
Unapologetically aluminium
Trots att aluminiumburkarna varit företagets initiala fokus menar David att de redan från start hade sikte på att göra andra typer av förpackningar än bara burkar i längden. Djuce benämner sina burkar som ”Unapologetically aluminium”, vilket David förklarar står för att de är transparenta med att burkarnas material är av just aluminium.
– Vi försöker inte dölja det med färger och extra tryck. Det ska vara enkelt och rent. När vi nu breddar oss med pouchen vill vi fortsätta med samma formspråk. Det är ju i grunden ett annat material, men känslan ska vara den samma. Våra viner är direkta och ärliga, det ska vår design också vara.
För att använda samma formspråk som vinburkarna har påsarna fått en aluminiumliknande finish.
Illustrationer av Johan Alenius
Lanseringen kommer med två olika viner – ett orangevin och ett rosévin. Båda från Burgenland. För att ge varje vin en individuell identitet men samtidigt använda samma formspråk har varje sort fått en egen tillhörande tecknad karaktär. Illustrationerna är ritade av konstnären och illustratören Johan Alenius, som vinproducenten samarbetat med en längre tid.
– Tillsammans med Johan arbetade vi fram ett avskalat, men ändå väldigt lekfullt uttryck – en naturlig förlängning av vår ambition att göra vinupplevelsen både roligare och mer avslappnad. Det är långt från Chateau-hus och heritage-vurmen som präglar mycket av det du annars ser på hyllorna. Rosévinet har en helt ny illustration, medan orangevinet delar design med sitt mindre syskon på burk.
Alla bilder: Djuce.