
Delicato har tagit fram en ny design på sina bakverksförpackningar. Plastfönstret i den tidigare förpackningen blir nu ett minne blott och företaget räknar med att kunna reducera plastanvändningen med 15 ton per år.
Plastfönstret på Delicatos konsumentförpackningar försvinner i samband med att en ny förpackningsdesign har tagits fram. Beslutet är ett led i företagets hållbarhetsarbete, enligt företaget.
Sparar 15 ton plast
Den smärre förändringen uppskattas betyda en minskning av plastanvändningen med 15 ton per år. Linn Oldemar, kvalitets- och hållbarhetschef på Delicato:
– Våra förpackningar är viktiga för att skydda våra produkter, förlänga hållbarheten och därmed minska risken för svinn. I vårt hållbarhetsarbete arbetar vi mycket med förpackningar och utvärderar löpande alternativ för att göra dem mer hållbara. Att ta bort plastfönstret på konsumentkartongerna genererar exempelvis en reducering av cirka 15 ton plast per år.
Sker under hösten
Företaget skriver att förpackningsförändringen kommer att ske löpande under hösten för att först göra slut på befintligt material. Under en övergångsperiod kommer därför både de gamla och nya förpackningarna synas ute i butikshyllorna.
Den nya förpackningsdesignen utvecklades i samarbete med NORD ID.