Delicato ratar plastfönster i ny design

PUBLICERAD: 20 september 2022
UPPDATERAD: 24 januari
De nya Delicato-förpackningarna rullar ut under hösten. Foto: Pressbild

Delicato har tagit fram en ny design på sina bakverksförpackningar. Plastfönstret i den tidigare förpackningen blir nu ett minne blott och företaget räknar med att kunna reducera plastanvändningen med 15 ton per år.

Plastfönstret på Delicatos konsumentförpackningar försvinner i samband med att en ny förpackningsdesign har tagits fram. Beslutet är ett led i företagets hållbarhetsarbete, enligt företaget.

Sparar 15 ton plast

Den smärre förändringen uppskattas betyda en minskning av plastanvändningen med 15 ton per år. Linn Oldemar, kvalitets- och hållbarhetschef på Delicato:

– Våra förpackningar är viktiga för att skydda våra produkter, förlänga hållbarheten och därmed minska risken för svinn. I vårt hållbarhetsarbete arbetar vi mycket med förpackningar och utvärderar löpande alternativ för att göra dem mer hållbara. Att ta bort plastfönstret på konsumentkartongerna genererar exempelvis en reducering av cirka 15 ton plast per år.

Sker under hösten

Företaget skriver att förpackningsförändringen kommer att ske löpande under hösten för att först göra slut på befintligt material. Under en övergångsperiod kommer därför både de gamla och nya förpackningarna synas ute i butikshyllorna.

Den nya förpackningsdesignen utvecklades i samarbete med NORD ID.

Läs vidare

Mindre färg ger bättre återvinning av chipspåsar

För att minska sin totala klimatpåverkan minskar Estrella färgen på sina förpackningar och ingår ett samarbete med pantappen Bower.
Estrella

En förpackning som säger Muuu….

Den italienska tillverkaren av mjukost, Fratelli Spirini Soft Cheese har verkligen satt spotlighten på ursprunget för produkten, det vill säga kon, i sin förpackningsdesign. Förpackningen har via en kartongsleeve till exempel fått öron.
Muux

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Senaste nytt

Stora Ensos nya megaanläggning för falskartong har startat produktionen

Stora Ensos nya linje för konsumentförpackningskartong vid Uleåborganläggningen i Finland har påbörjat produktionsupptrappningen. De första kundleveranserna väntas under andra kvartalet 2025.
Stora Ensox

Gaia Biomaterials hoppas på sambatakter i Brasilien via nya agent

Gaia Biomaterials som tillverkar ett kalkbaserat alternativ till plast, har utsett MFI Polymers till agent i Brasilien. Företaget leds av Mercia Fernandes som är doktor polymerteknik och är specialiserad på hållbara polymerlösningar.
Gaiax

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Herrljunga Musteri byter från plast till plast i förpackningar för ingefärashots

Herrljunga Musteri har lanserat sina ingefärashots i en alternativ förpackningslösning. Man har gått från de små PET-flaskorna till påsförpackningar. Det är följden av att retursystemet inte kan hantera flaskor med så låg volym som gäller för shotsen.
Herrljungax