De visar digital etikettutskrift på Connect-mässan

PUBLICERAD: 12 januari 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Anders Svensson, vd för Techprint. Foto: Privatbild

Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap. 

Techprint marknadsför och säljer produkter från tillverkare av digitala etikettskrivare. Bland annat erbjuder de reservdelar och förbrukningsmaterial för etikettskrivare, men de har även ett specialtryckeri för produktion av självhäftande etiketter på rulle.

Möjlighet till nya idéer

Enligt Techprints vd Anders Svensson är deras deltagande under Sign&Print Connect en möjlighet att ge besökaren idéer och kunskap för att utveckla sina verksamheter. Den digitala Connect-mässan pågår 9-11 februari. Besökare kan registrera sig gratis för att ta del av alla utställares seminarier och produktpresentationer under mässdagarna.

– Vi vill även i dessa tider vara med och synas i sammanhang med andra företag där mottagaren kan skanna av en hel bransch. Vi ställer normalt ut på en till två mässor per år och tyckte detta digitala alternativ lät spännande. Vårt erbjudande är att ge besökaren kunskap och idéer om hur de kan utveckla sin verksamhet, gärna med hjälp av oss såklart.

Fyra i fokus

Under den digitala mässan kommer företaget främst visa fyra olika produkter, eller produktgrupper, som de tror kommer vara extra intressanta för besökaren. Den första produkten är Trojan 4 – är en kompakt digital etikettpress för den som vill kunna erbjuda laminerade etikettlösningar. Den andra är Trojan T3OPX, ett digitalt ”overprinting system” som trycker direkt på förpackningar.

På listan finns också Trojan T2, T2C, QL850 och 120 som enligt Techprint alla är smarta digitala etikettpressar för olika behov. Företaget kommer även lyfta fram femfärgsskrivaren QL300, som ger uv-beständiga etiketter.

– Samtliga produkter erbjuder möjlighet att erbjuda digitaltryck ”on demand” på etikett eller förpackning i små serier och med variabel information.

Hoppas på många kontakter

Techprints förväntningar på den stundande digitala mässan går i positiv ton.

–  Vi hoppas att många företag ser positivt på 2021 och utvecklingen framåt och att de är intresserade av att se vad branschen erbjuder vilket förhoppningsvis ger många besökare och många nya kontakter, avslutar Anders Svensson.

Läs vidare

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se