De laddar inför Interpack

PUBLICERAD: 25 april 2017
UPPDATERAD: 24 januari

19 svenska utställare finns med på årets Interpack-mässa i Düsseldorf 4-10 maj. Vi har tagit tempen på några av dem:

1. Varför ställer ni ut på Interpack?
2. Vad har ni för förhoppningar på Interpack?
3. Vad kommer ni synas med på mässan och vilken är er hetaste produkt?

 


Mats Lindgren, försäljningschef på Vebe Teknik:

1. – För att nå ut till en stor och internationell publik.

2. – Att knyta viktiga kontakter på för oss nya marknader.

3. – Vi lanserar Autopac EC 3.28. En ny helautomatisk säckfyllare med ett starkt fokus på hygien och servicevänlighet.

 

Jonas Södergård, vd på Autolabel:

1. – Vi ställer ut på internationella mässor främst för att expandera vårt nätverk av kompetenta och värdeskapande återförsäljare, men också för att visa vår marknadsnärvaro och stötta våra lokala återförsäljare. Vi väljer att marknadsföra oss med ett internationellt fokus eftersom våra produkter är nischade men tillgodoser ett globalt behov. Vi räknar Interpack till vårt marknadssegments mest internationella mässa och speciellt med årets Interpack blir att vi introducerar vårt varumärke Evolabel utanför USA. I samband med vårt intåg i USA 2015 valde vi av legala skäl att introducera oss som Evolabel. Satsningen har varit lyckosam och vi väljer nu att introducera Evolabel-varumärket globalt.

2. – Vi hoppas framför allt att vi lär känna nya intressanta människor som på ett eller annat sätt kan berika vårt nätverk.

3. – Vi kommer att synas med ett brett utbud inom det vi kallar ”Print and apply”, det vill säga produkter för utskrift och applicering av etiketter. Samtliga våra produkter kännetecknas framför allt av enkelhet och säkerhet, men vi kommer speciellt att lyfta fram vår nya patentsökta pallmärkare ”Evolabel – FlexWipe” vilken vi marknadsför som ”A giant leap for pallet labeling”. Vår pallmärkares unika uppbyggnad ger beprövade fördelar som full personsäkerhet, installationsflexibilitet och snabbhet i ett kompakt format. Vi önskar alla intresserade välkomna till vår monter för en demonstration.

 


Christina Frohm Kramer, marknadsföringschef på Micvac:

1. – Interpack är världens största förpackningsmässa och den är ett utmärkt tillfälle att träffa existerande och potentiella kunder inom livsmedelsindustrin från hela världen, samt våra representanter och partners inom förpackningsmaterial och maskiner.

2. – Interpack ger oss möjlighet att visa upp och sprida information om vår unika tillverkningsmetod och speciella förpackningslösning för kyld färdigmat avsedd för detaljhandeln. Vi har varit med två gånger förut och hoppas att uppmärksamheten blir lika stor som vanligt och att Micvac mer och mer etablerar sig som det självklara teknikvalet för kyld färdigmat.

3. – Vi kommer att visa upp våra olika förpackningslösningar, tråg i olika former och storlekar, påsar och djupdragna förpackningar, där den patenterade Micvac-ventilen spelar en huvudroll. Det kommer att ges möjlighet att provsmaka mat tillverkad med vår teknik för att demonstrera den höga kvaliteten och smakupplevelsen i kombination med en hög grad av convenience i tillagningstillfället (förpackningen visslar när maten är färdig, reds anm.). Vi kommer även att visa upp vår lösning för food service-segmentet, som baseras på tillagning i ångugn istället för i en mikrovågstunnel.

 

 


Danevert Åsbrink, vd på Freeformpack:

1. – Vi ställer ut på Interpack av flera anledningar. I huvudsak är det dock två. Dels är vi ett europeiskt bolag med en hel del potentiella kunder i närområdet men vi har också ett erbjudande som passar väl in på den aktuella målgruppen för Interpack. Vår förpackningslösning är inte bara intressant för bolag inom matindustrin utan även för andra segment och vi ser ingen annan mässa i Europa som är bättre än denna på att fånga upp alla olika typer av intressanta kunder. Viljan att reducera plastanvändningen men fortfarande behålla möjligheten att ha formade förpackningar är intressant för många, oavsett segment, då de anser att just formen är viktig när det gäller att attrahera oss konsumenter.

2. – Vi tror att på grund av att vi ställer ut med en av våra FreeFormPack-maskiner så kommer intresset vara större en någonsin. Vi får oftast en hel del besökare i vår monter då vi ställer ut därför att vi erbjuder något som ingen annan spelare gör men nu med en maskin på plats så är vår förhoppning att vi får bättre leads att jobba med när vi kommer hem. Jag skulle bli lite förvånad om vi sålde ett system under mässan men märkligare saker har ju hänt.

3. – Vi kommer som sagt att synas med en Freeformpack-maskin som kommer att producera en macroformad förpackning. Maskinen matas med en tryckt rulle i ena ändan som innehåller FibreForm från Billerud Korsnäs, och ut i den andra ändan kommer en förpackning som har svetsats och formats och som är klar att packas med produkter. Vi kommer även givetvis visa upp ett antal redan färdigformade förpackningar men att live kunna visa hur detta går till känns väldigt bra.

 

 

Håkan Johansson, säljare på Intersystem:

1. – InterSystem utvecklar, tillverkar och levererar kompletta anläggningar för helautomatisk palletering främst mot livsmedelsindustrin i Europa. Vi bedömer att Interpack är den mässa som ger oss bäst marknadstäckning i Europa och dessutom kontakter på andra marknader som kan vara av intresse. InterSystem har sedan tidigare även gjort leveranser till Ryssland, Ukraina, Saudiarabien och USA.

2. – Vår förhoppning är givetvis att träffa nya kunder men vi ser även mässan som en möjlighet att upprätthålla kontakt med befintliga och potentiella kunder.

3 – Vi kommer givetvis att visa vår pallastare Compact 128 LV. En pallastare som endast behöver 4,8 m2 men som kan hantera flöden upp till cirka 30 lådor per minut beroende på pallmönster och produkt.

 

 

Oscar Hugoson, säljare på Scanfill:

1. – Det är första gången vi stället ut på Interpack och vi ställer ut för att kolla läget och utvärdera ifall det är något som är relativt för Scanfill och om vi kan något av den stora mässan. Vi försöker även att komma in på den Tyska marknaden och då tycker vi att denna mässan är ett väldigt bra alternativ att ställa ut på. Bonus blir är ju att större delen av förpackningsindustrin kommer att besöka mässan och på så vis hoppas vi att andra marknader som den nordiska marknaden, där vi redan är kända, kommer kunna träffa oss.
2. – Vi hoppas på att introducera Scanfill och våra produkter på en marknad som vi inte är allt för välkända på idag.
3. – Vi kommer att synas med en ny grafisk profil vilket både är spännande och väldigt passande för avstampet till nya marknader. Vi kommer att visa våra material Scanfill och Scanfill BIO i flera utföranden. Både termoformade och formblåsta detaljer kommer att visas i montern, två av compoundsen som finns i både utförandena Scanfill och Scanfill BIO.

 

 

Viktor Hermanson på Flexlink:

1. – FlexLink ställer ut på Interpack för att träffa industrin, kunder och visa upp våra senaste produkter och tjänster. Mässan är inte bara till för att visa vad som redan finns tillgängligt utan framförallt visar vi ny teknik vi jobbar med.

2. – Våra förhoppningar är stora vad gäller att träffa existerande kunder och diskutera projekt och avsluta pågående förhandlingar. Men också att få feedback på våra utvecklingsprojekt som vi har i pipen. FlexLink innoverar alltid med ständig kundfeedback i bakgrunden och Interpack är ett ypperligt tillfälle för detta.

3 – Vi demonstrerar toppmodern mekanisk och digital integration av två förpackningslinjer med maskiner från Coesia gruppen. Tillsammans med Acma, Emmeci, Hapa och Norden Machinery har FlexLink inrättat en smart produktionslinje för lyxförpackningar.
Dessutom kommer vi att visa vårt senaste transportörsystem för livsmedelsproduktion som nyligen passerat den amerikanska 3-A certifieringen. Detta är unikt bland leverantörer av transportsystem och den hygieniska transportörplattform WLX, har tilldelats iF Design Award 2017 för praktisk design.

 

Ida Sigvardsson, Norden Machinery:

1. – Interpack-besökarna kommer från hela världen, så vi ser det som en möjlighet att träffa nya och gamla kunder samlat på ett ställe. De tyska kunderna har mässan på hemmaplan, och vi ser lika mycket fram emot att träffa dem.
2. – Vi vill att många tar kontakt med oss i montern, och att vi får tillfälle att demonstrera vår maskinlinje.
3. – Norden Machinery visar en robotmatad tubfyllningslinje som fyller två tuber i sekunden. Tuberna förpackas i en Nordenpac 1702 kartonerare.

 

Läs vidare

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

Ljus prognos för globala marknaden för förpackningsmaskiner

Prognoserna ser ljusa ut för de globala marknaderna för förpackningsmaskiner de närmaste åren. Asien och Stillahavsregionen kommer att behålla den ledning som den har för närvarande. Det framgår av amerikanska PMMI Business Intelligences rapport "2023 World Packaging Machinery”.
pavel-neznanov-w95Fb7EEcjE-unsplashx

Nestes bioråvara blir till bioPET-flaskor hos japanska Suntory

Den finska petroleumkoncernen Neste har inlett samarbete med japanska dryckesföretaget Suntory om produktion av dryckesflaskor i biobaserad PET. Ytterligare två andra företag ingår i samarbetet.
neste-suntory-utvaldx

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning